Ga naar inhoud

Probleem NVidia GTX590 (Asus)


Dippie

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb twee á drie maanden terug een NVidia GTX590 gekocht, tweedehands van een vriend. Omdat ik niet twee keer een 8pin-8pin PCI-e kabel had, heb ik 'm met andere kabels aangesloten. Hierdoor liet hij echter enkele pins in de videokaart onbenut (geen pin in de kabel). Ik denk dat dit zo'n 4 pins waren. De videokaart werkte prima.

Eergisteren heb ik twee pci-e kabels gekocht. Deze heb ik aangesloten, maar daarna startte de PC niet meer op. Haalde ik nou één kabel los, startte de pc wel, maar kreeg de videokaart (logischerwijs) niet genoeg voeding om beeld te geven.Ik verwachte dus dat dit aan m'n 700 watt voeding lag, dus heb ik een 860 watt voeding besteld. Helaas heb ik nog steeds dezelfde problemen.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Groet,Diedrik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nu de geleverde kabels van de 860 watt-voeding (Corsair) aangesloten, en m'n pc start weer normaal op.

Toch raar dat die twee losse kabels (van Cooler Master) niet werken, je zou denken dat deze ook bruikbaar zijn in andere voedingen, omdat de opbouw van de pins exact hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 700 watt voeding is een OCZ ModStreamXPro 700W.

De 860 watt voeding is een Corsair AX860i.

De Corsair voeding heb ik momenteel in m'n kast, de OCZ ga ik binnenkort verkopen. Beide zijn modulair, alleen is de Corsair volledig modulair.

De twee PCI-e kabels die ik apart heb gekocht zijn dus van Cooler Master (8pin -> 8pin). Deze past op de beide voedingen, maar de pc start niet op als ik deze twee kabels van de voeding naar de videokaart leg, en dat verbaast mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De OCZ ModStreamXPro 700W levert de benodigde stroom over 2 rails van 12V van elk 25A.

Nu zou je denken dat deze samen 50A opleveren maar niets is minder waar, volledig belast kunnen deze rails maar zo'n 22 @ 23A leveren goed voor 552Watt.

De 860 watt voeding is een Corsair AX860i maakt gebruik van één 12V rail en levert hier 71.6A en is goed voor 859Watt.

In de specificaties van de NVidia GTX590 staat vermeld dat deze grafische kaart maximaal zo'n 30A nodig heeft en de OCZ ModStreamXPro kan dat bij lange niet leveren daar de rails begrensd zijn en beveiligd.

Heb je deze twee PCI-e kabels ook gebruikt op de Corsair AX860i? Op welke connectors van de voeding heb je ze dan aangesloten?

Want de Corsair heeft PCI-e aansluitingen genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die informatie. Het is interessant om te lezen dat de OCZ-voeding hem eigenlijk niet eens aan kan.

Ik heb de twee apart aangeschafte kabels ook op de Corsair geprobeerd. Echter, de PCI-e kabels die met de voeding geleverd zijn, hebben aan de voedingskant 7 gevulde pins, en aan de gpu-kant 8 gevulde pins. Dit zou dus betekenen dat de kabels anders zijn aangesloten aan de uiteinden, en dat zou het probleem zijn waarom die kabels niet werken.

Gelukkig zijn de modulaire kabels van Corsair makkelijker los te verkrijgen dan de OCZ-kabels. Dus mocht ik nog eens kabels nodig hebben, dan kan ik makkelijk aan de juiste kabels komen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger zag je wel vaker dat een voeding niet het opgegeven wattage haalde.

Toen was het normaal dat ze de verschillende Volt lijnen wel eens bij elkaar opgeteld werden maar nu is dit niet meer van toepassing.

Tegenwoordig is de 12V lijn de belangrijkste van een voeding en is deze ook beslissend om de voeding in te delen in een bepaalde vermogens klasse.

De OCZ ModStreamXPro 700W levert op de 12V lijn 552 Watt en de Corsair AX860i levert 859 Watt op de 12V lijn.

De Corsair zit dus goed maar de OCZ ModStreamXPro zou nu in principe ingedeeld moeten worden als zijnde een 580 Watt voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb er even de label met specificaties bijgenomen zodat het duidelijker wordt.

Zoals ik al eerder vermelde maken fabrikanten niet alle van de zelfde standaarden gebruik voor het indelen van hun voeding in een bepaalde vermogensklasse.

post-24526-1417705649,8577_thumb.png

Bij deze voeding zijn zowel de 5V en 3V lijnen samen met de 12V lijn opgeteld voor deze in te delen als zijnde een 700 Watt voeding.

Zo is de som van 150 Watt voor de 3V en 5V lijn met de 552 Watt van de 12V lijn samen 702 Watt.

Bij de nieuwe standaarden zie je nu dat fabrikanten enkel het vermogen van de 12V lijn tellen voor het uiteindelijk vermogen van de voeding.

Maar let op dat doen ze niet allemaal. Dus deze voeding zou in principe een goede 580 Watt voeding kunnen zijn maar zeker geen 700 Watt zoals vermeld.

De 5V en de 3V lijn zijn bij de pc's van nu van ondergeschikt belang en hoofdzakelijk telt de 12V lijn zoals ze bij de Corsair AX860i wel het geval is en deze in de juiste klasse is ingedeeld.

Zou je bij de Corsair het zelfde gaan tellen als bij de OCZ zou je misschien een 1000 Watt voeding hebben terwijl ze dit vermogen niet kan leveren op de 12V lijn maar wel 859 Watt >> Dus een 860 Watt .

Meer over voedingen kan je hier lezen >> http://www.pc-helpforum.be/f57/voeding-faqs-60671/

aangepast door Dasle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Erg interessant. Bedankt voor de uitleg, Dasle! :)

Ik zal de FAQ eens doorlezen, ik zal er vast nog wat van leren. Zo wordt er veel duidelijk, en is het toch wel grappig om te lezen dat ik die videokaart eigenlijk niet eens aan kon met de OCZ-voeding, dus heb ik denk ik toch wel geluk dat de kaart nog steeds werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.