Ga naar inhoud

SSD, verse installatie, toch trage opstart


adriaandk

Aanbevolen berichten

Hallo,

Wij hebben thuis een acer aspire5735z met windows vista. Omdat deze de laatste tijd al een heel stuk trager gaat heb ik windows vista opnieuw geinstalleerd op een nieuwe SSD schijf: Samsung 840 EVO.

Ik had gedacht dat de laptop met een SSD sneller zou opstarten, maar blijkbaar is er iets mis gegaan:

bij het opstarten verschijnt dat groene balkje met ondertekst Microsoft Corporation. Het duurt 2 minuten vooraleer het aanmeldscherm verschijnt. van zodra je je aanmeldt, gaat het merkelijk wel sneller. Maar toch, met de oudere 250gb HDD van hitachi ging het opstarten sneller.

Iemand die een idee heeft hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat me het eerst opvalt in het Speccy logje is de hoge temperatuur van je processor en moederbord, zo om en bij de 70°C terwijl de laptop maar zo'n 8 min aanstaat.

Vaak wijst dit op een verstopte koeler en om schade aan je hardware te voorkomen word het systeem vaak automatisch lager geclockt waardoor het een stuk langzamer gaat.

Is deze laptop ooit stofvrij gemaakt?

Heb je het zelfde probleem als je opstart in Veilige Modus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laptop is nog nooit eerder stofvrij gemaakt, maar bij het vervangen van de HDD dood de SSD zag ik niet echt veel stof, enkel een beetje bij de fan. Ik ga nu direct eens kijken hoe ik dit kan doen. Het rare is wel, dat als ik de gewone HDD er weer in steek, hij geen twee minuten blijft hangen, dus ik weet niet of het dan aan de koeling kan liggen?

Ik heb hem nu net in veilige modus gestart, en dit gaat zeer vlot. Na +- 15 seconden is hij volledig opgestart en hij blijft nergens hangen.

Nogmaals bedankt voor het opvolgen van dit probleem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, in vm wel snel, maar dat is maar zeer neperkt bruikbaar.

mijn ervaring met herinstalls van vista en w7 is dat in de eerste periode er een enorme hoeveelheid updates wordt opgehaald en geïnstalleerd, bij voorkeur bij afsluiten en opstarten.

dat verklaart ook waarom de schijf met de al bijgewerkte versie wél sneller opstart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat hoeft niet ongebruikelijk te zijn in die update periode. dan komt er geen mededeling dat updates werden geïnstalleerd?

warmteontwikkeling al wel opgelost?

kan natuurlijk ook zijn dat bios of het ontbreken van chipsetdrivers je dwars zit.

een biosreset doen naar defaults kan zelden kwaad....

chipsetdrivers en andere moederborddrivers: heb je die eropgezet na de herinstall van windows?

soms lees ik iets over noodzaak om firmware van sdd te updaten. wellicht kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt geen melding gemaakt van updates die geinstalleerd werden tijdens het opstarten.

De bios staat op default nu. Dit ziet er ok uit. Ik heb de firmware van de SSD geupdated. De chipsetDrivers staan er ook op.

Microsoft corporation blijft nog steeds 2min30s hangen vooraleer het aanmeldscherm te tonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem nu net in veilige modus gestart, en dit gaat zeer vlot. Na +- 15 seconden is hij volledig opgestart en hij blijft nergens hangen.
Dan is het probleem mogelijk te wijten aan een NIET Microsoft programma wat na de installatie geinstalleerd is en roet in het eten gooit :hmmmm:

In Veilige Modus worden enkel essentieel windows services geladen die nodig zijn voor het starten van Windows.

Voer dan eens de volgende instructies uit op de onderstaande site van Microsoft waar een Clean Boot wordt beschreven en uitgelegd.

>> How to troubleshoot a problem by performing a clean boot in Windows Vista or in Windows 7

Klik op het + teken voor "Windows 7 en Windows Vista"

Als je dit hebt uitgevoerd start je het systeem, start dit nu wel goed kun je bv. per keer 3 services terug inschakelen en controleer je nog eens of het systeem normaal start.

Start het nu opeens erg langzaam weet je dat één van de laatste 3 services het opstarten vertraagd.

Mogelijk kom je zo achter het programma, driver of services die mogelijk het probleem veroorzaakt.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.