Ga naar inhoud

Vraagje over refresh rate bij monitors


Exif

Aanbevolen berichten

Hey,

Ik heb op dit moment nog een Dell 19" inch LCD scherm, meer bepaald de Dell E193FP. Dit scherm ondersteunt als refresh rate zowel 60 als 75 hertz. Bij mij staat die ingesteld op 75 Hz. Er zijn mensen die zeggen dat ze geen verschil zien tussen 60 en 75 Hz, maar voor mij persoonlijk toont 75 Hz veel "scherper". Vooral bij tekst zie ik een groot verschil. Nu ben ik echter aan het uitkijken naar een nieuw scherm, de Dell U2312HM of U2412M. Deze monitors ondersteunen echter slechts een refresh rate van 60 Hz.

Kan er mij iemand uitleggen waarom die schermen, hoewel ze véél moderner zijn, géén refresh rates van 75 Hz ondersteunen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, maar als een scherm maar maximaal 60 Hz ondersteunt en je zet het toch op 75 Hz (als dit dus kan) dan riskeer je toch schade op te lopen aan je beeldscherm en/of hardware?

Die twee Dells heb ik op het oog omdat ze er prijs/kwaliteit gezien vaak als beste uitkomen. Geen hdmi is inderdaad een nadeel, maar anderzijds hebben ze wel DVI en Displayport en de meeste moederborden of grafische kaarten hebben naast hdmi toch ook minstens één van deze twee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, maar als een scherm maar maximaal 60 Hz ondersteunt en je zet het toch op 75 Hz (als dit dus kan) dan riskeer je toch schade op te lopen aan je beeldscherm en/of hardware?

NEE

Geen hdmi is inderdaad een nadeel, maar anderzijds hebben ze wel DVI en Displayport en de meeste moederborden of grafische kaarten hebben naast hdmi toch ook minstens één van deze twee?

Dat klopt maar je kan niet EN moederbord HDMI en videokaart gelijktijdig gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NEE

das duidelijk ;) maar waar komt dit fabeltje dan vandaan? Er staat bij die instelling in het configuratiescherm toch ook zo'n waarschuwing over van Windows zelf.

Dat klopt maar je kan niet EN moederbord HDMI en videokaart gelijktijdig gebruiken.

Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik bedoelde dat je in de plaats van HDMI ook evengoed DVI of Displayport kan gebruiken. Niet de aansluiting van je moederbord en videokaart tegelijk natuurlijk. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.