Ga naar inhoud

zwart scherm


Zoefi

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ik heb ook nog wel een vraagje over het scherm. Dat van mij gaat plotseling op zwart. Als ik daarna hem daarna uit en weer aan zet dan doet ie het weer tot een volgend moment waarop ik in het donker zit te typen... niet echt geslaagd. Ik ben naar de winkel geweest om te vragen wat een nieuw scherm ongeveer kost. Als leek op dit gebied dacht ik dat het automatisch aan het scherm zou moeten liggen. Volgens de mensen kan het van alles zijn o.a. met de software of computer zelf.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb geen andere computer om te kijken of ie het daarbij ook doet.

Bij voorbaat dank,

Zoefi

p.s. ik zal later bij een ander onderwerp nog meer over dit probleem staan. Ik zal daarom eerst daar maar eens bij lezen. Sorry... foutje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De regels zijn gelezen en ik heb intussen kennis genomen van ieder die deze site mogelijk gemaakt hebben en hem draaiende houdt. Een dikke pluim voor al het werk!

Helaas is mijn probleem nog niet opgelost. Morgen wordt het beeldscherm bekeken d.w.z. de voeding van het scherm etc. Als leek zegt me dit allemaal niets. Ik ga er maar vanuit dat ik aan een nieuwe vastzit.

Vanmiddag alvast een kijkje gaan nemen bij diverse zaken maar tot mijn schrik zie ik alleen van die grote schermen. Ik heb het liefst een scherm van 17 inch of 19 en zo stralingsarm mogelijk. Worden de ietwat kleinere nog wel gemaakt?

Ik begrijp dat 'reclame' niet is toegestaan dus vragen naar een merk is niet toegestaan. Toch zou ik graag weten waar ik op moet letten bij het kopen van een scherm en ik vraag me af of ieder scherm op elke computer past. Ik hoop dat iemand deze vragen kan en wil beantwoorden.

Ik zag bij andere topics niets staan over beeldschermen klopt dit?

Eén persoon heeft problemen met z'n laptop... misschien zit ik met een soortgelijk probleem?

Zoefi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Reclame op zicht mogen we niet maken maar we mogen wel merken noemen of een link geven om u beter te helpen.

Beeldscherm van 15 inch of kleiner wordt nog altijd verkocht.

Ik zou wel kiezen voor TFT scherm.

Die bevatten op zicht minder straling dan de oude schermen.

Dat kan je heel goed merken. Ontbloot uw arm en ga heel kort over de oude beeldscherm en je voelt dat de haren bewegen en doe dat met de TFT scherm en je voelt het verschil.

Waar je moet opletten:

Kijkhoek -- Dat wilt zeggen tot hoever schuin kan u kijken.

Helderheid -- minimaal 250 cd/m2

Contrast -- Hoe hoger hoe beter. Ik zou voor minimaal 700:1 of hoger gaan.

Responsetijd -- Minimaal 5 ms of lager. (om de hoeveeltijd dat de beeld weer refresh)

DVI-D / VGA moet er minimaal bij zijn.

Bij de oude beeldscherm gebeurd het dat er iets kapot is.

Maar bij de huidige TFT schermen is dat minder het geval.

Zelf hebben we veel TFT schermen van Samsung en tot nu toe is er geen een kapot gegaan of zwarte scherm. De oudste is nu toch al zo'n 6 jaar.

Als je bij een plaatselijk computerzaak een TFT scherm koopt vraag wel eerst om die aan te zetten zodat je die grondig kan bekijken of er soms pixel fouten zijn.

2 pixel fouten wordt al normaal geschouwd maar als er 1 pixel fout net voor u oog staat dan is dat heel hinderlijk en zeker bij rode of blauw pixel.

Ik zelf heb zo'n 2 pixel fout maar die is niet hinderlijk. De andere schermen hebben dat niet.

Nu wilt je een kleiner formaat beeldscherm.

Als het voor eigen gebruik is dan is dat geen probleem maar als je veel op internet gaat dan raad ik af om beeldschermen onder de 17 inch te kopen want de website worden steeds meer op grote schermen gemaakt en dan komt dan slecht bij u over.

Welke scherm grootte nu de beste keuze is ook moeilijk te zeggen wegens teveel verschillende formaten. Ik zou voor 19 inch tot 21 inch gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een gelijkaardig probleem, en het lijkt niet aan het scherm of de voeding ervan zelf te liggen:

Wanneer ik de pc "wek" uit slaapstand, valt het scherm onmiddellijk weer uit, correctie: het scherm is onmiddellijk weer zwart. Dit krijg ik maar opgelost door hem enkele keren terug in slaapstand te doen, terug wekken, vaststellen dat hij weer direct zwart wordt en opnieuw in slaap enz tot hij "aan" blijft. In het begin (een tweetal weken geleden) was dit maar één of twee keer, nu moet ik dit al 3-4-5 keer herhalen.

Wat ik al geprobeerd heb: het scherm uit en aan wanneer het zwart is: er komt direct beeld (net als onmiddellijk nadat de pc uit slaapstand is gewekt), maar valt ook direct weer uit (net als onmiddellijk nadat enz.), dus enige optie is slaap-wek-slaap-wek-... tot hij aan blijft.

Ik heb geen flauw idee van wat er kan schelen, maar enkele denkpistes en uitsluitingen, corrigeer me waar nodig en vooral: oplossing welkom :) :

- het is uitgesloten dat het scherm niet goed is aangesloten, want anders zou ik op het scherm "no signal" krijg zoals wanneer de pc zou uitstaan/ in slaap zijn en het scherm aan.

- mogelijkheid 1: grafische kaart, driver, ... (heb dit al hier en daar als mogelijke vaststelling zien passeren) - ik heb een ACER AL1711 (en OS = Windows XP)

- mogelijkheid 2: virus?

Hopelijk is dit probleem herkenbaar en ligt een oplossing voor de hand!

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Supernix,

Het probleem van u is een heel ander probleem dan meeste en komt heel zelden voort.

Uw probleem is eigenlijk een aarding probleem.

De videokaart geef veel warmte af en door de warmte ontstaat er statisch stroom.

Normaal gezien is dat geen probleem maar om voor mij onbekende reden kan die statische stroom van uw videokaart niet weg. Mogelijk is dat een fabricage fout. In begin merkte je daar niks van maar na een tijdje wel.

In uw geval moet je uw slaapstand uitzetten bij configuratiescherm / energiebeheer.

En gewoon handmatig de scherm uitschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@stegisoft: Verbluffend, ronduit verbluffend om een dergelijk antwoord te krijgen. Ik kon me alle mogelijk pistes voorstellen, zowel softwarematig als (misschien toch) hardwarematig, maar dit had ik echt niet verwacht!!! Ik weet niet of je antwoord klopt, maar het kan bijna niet anders, hier moet ervaring/expertise achter zitten! En als ik je nog meer vertel, gaat het misschien wel over een grotere puzzel van vraagtekens die met elkaar verband houden:

- mijn pc heeft een volledig metalen behuizing, lijkt langs alle kanten te geleiden, waar andere pc's misschien ook wel van geleidend materiaal gemaakt zijn maar die dan een likje verf hebben of op een of andere manier minder "ijzerig" lijken dan die van mij

- regelmatig veroorzaakt het inpluggen van luidsprekers/headsets (van de ene naar de andere output: tv-kaart vs geluidskaart) een soort kortsluiting of stroomstoot die mijn pc spontaan doet heropstarten. Voorzichtig inpluggen zonder er per ongeluk naast te zitten is de boodschap (is bijna niet te geloven...)

- en last but not least but very new: mijn strijkijzer sluit ik regelmatig aan op dezelfde stekkerdoos als die van mijn pc en ik heb er nooit op gelet hoe dit kwam, maar regelmatig vind ik mijn pc aan terwijl die eigenlijk in slaapstand stond. Ik dacht dat die kwam door per ongeluk aanraken van een knop of muis die de pc deed ontwaken en mijn vriendin heeft er ook nooit op gelet hoe of wanneer, tot we enkele dagen geleden de oorzaak ontdekten: strijkijzer aandoen = pc ontwaakt uit slaapstand. Stroomstoot of vonk die overslaat door spanning (of die statische stroom dus waar jij over spreekt?)

De pc valt nooit vanzelf uit, slaapstand is uitgeschakeld in config, doe hem altijd handmatig in slaapstand. Scherm uitzetten kan inderdaad wel helpen...

Zal het laten weten, maar alleszins al heel fel bedankt voor dit antwoord. Had inderdaad eerder antwoorden verwacht richting drivers of zo (sorry bananajuice :) ) en dit had ik echt niet verwacht! Verbluffende diagnose! Maar dat had ik al gezegd! :P En als je nog meer kan vertellen adhv wat ik hier nu nog aan heb toegevoegd, altijd welkom!

Greetz!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal wel aan mij liggen maar ik snap niets van dit antwoord. Wat ik er wel uit op maak ... warmte wordt onvoldoende afgegeven ... gevolg: scherm gaat uit.

Waarom blijft ie het dan wel doen als ie een tijdje brandt?

Vandaag de computer maar opgehaald; ze hadden helaas geen tijd gehad 'm te onderzoeken. Kan hem niet missen dus ik hoop dat ie het nog een weekje uithoudt.

@ Supernix en Stegisoft... toch bedankt!

Zoefi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Twee weken verder, diagnose zal inderdaad correct geweest zijn, maar het probleem is er niet kleiner op geworden, laat staan dat het opgelost is. Ondertussen heb ik ontdekt dat het niet nodig is om een aantal keer in standby/sleep te gaan en terug "wekken" maar dat het volstaat het scherm een aantal keer uit en terug aan te zetten tot hij aan blijft. Wel blijft het probleem verergeren: ondertussen moet ik dit al 8-9 keer of zo herhalen.

Stegisoft of iemand anders, enige idee hoe dit het eenvoudigst op te lossen valt?

Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.