Ga naar inhoud

LINUX of WINDOWS


welke systeem software gebruik je?  

55 leden hebben gestemd

  1. 1. welke systeem software gebruik je?

    • windows vista
    • windows XP
    • windows 2000/me
      0
    • windows 98 en ouder
      0
    • ik gebruik linux en windows
    • linux


Aanbevolen berichten

hallo ik heb er eens goed over nagedacht om op linux over te stappen heb hier lijstje gevonden waarom ik zou MOETEN overstappen...

VOORDELEN

Stabiliteit:

Linux is veel stabieler dan Windows. Ook in Linux kan een programma vastlopen, maar het zal niet je hele besturingssysteem vellen. Er zijn veel mensen die Linux maanden en zelfs jaren draaiende houden op hun pc zonder één enkele reboot.

Het rebooten:

Een nachtmerrie voor elke Windows gebruiker die regelmatig iets nieuws installeert (hard- of software). In Linux wordt er dus niet ge-reboot.

Opmerking: enkel indien je een andere kernel gaat gebruiken dien je Linux te rebooten.

Herinstallatie:

Als je veel programma's installeert en verwijdert gaat het register van uw Windows dichtslibben. Je kan dan wachten tot alles rotsvast zit en een format c: uitvoeren. Of je kan Windows regelmatig herinstalleren (mocht ik jullie nu zien, zitten jullie waarschijnlijk te knikken). In Linux is hier geen sprake van (er bestaat simpelweg geen register). Als je een programma verwijdert kan dit zonder dat er ook maar één bit (van dat programma dan) achterblijft op de harde schijf.

De Prijs:

Naast het feit dat je Linux gratis kan downloaden of kopiëren kan je voor weinig geld een distributie aanschaffen. Dan krijg je één of meerdere cd's boordevol software. Mocht je de Windows-equivalenten van deze software aanschaffen dan zou je minstens Bill Gates moeten heten om alle Licenties te kunnen betalen.

Opmerking: uiteraard hebben veel mensen Windows en aanverwanten illegaal gekopieerd maar in het geval van Linux is dit 100% legaal.

Platform-onafhankelijk:

Linux is portable. Dit houd in dat Linux werkt op merk pc's, klonen, Apple Macintosh, Sun werkstations en Alpha computers. Het is dan ook nodeloos te zeggen dat twee verschillende computers waarop Linux draait geen probleem hebben om verbinding met elkaar te maken.

Virussen:

Er bestaan zeer weinig virussen voor Linux. Linux is echt veel gezonder :). Ik moet je hier niet bij gaan vertellen dat er een groot assortiment aan virussen is voor Windows.

Open-source:

Hier draait alles om bij Linux. Ben je een programmeur en wil je de software aan uw noden aanpassen, geen probleem. Je hebt toegang tot alle codes. Nadien moet je natuurlijk op jouw beurt de code ter beschikking stellen voor anderen. Door het systeem van open-source kunnen bugs heel snel opgespoord worden, tenslotte mag iedereen aan de software werken.

Multi-tasking en multi-user:

Linux is een goed multi-tasking en multi-user besturingssysteem. Terwijl je een groot document afprint zal Linux niet gaan vertragen, wat niet kan gezegd worden van Windows. In Linux kunnen meerdere gebruikers tezelfdertijd van één computer gebruik maken. De configuratie- en persoonlijke bestanden staan per gebruiker in een eigen directory.

Hardware:

Linux stelt geen al te hoge eisen aan de hardware. Als je een nieuwe versie van Windows aanschaft heb je meteen een reden om een nieuwe computer te kopen. Het geheugen- en processorgebruik neemt toe per versie die uitkomt.

Opmerking: aangezien je Linux kunt gebruiken zonder een grafische omgeving, kan je reeds aan de slag met een 386 met 2 mb geheugen. Dit is natuurlijk niet wat het merendeel van de thuisgebruikers wensen te doen met hun computer. Maar met een 486 met 16Mb geheugen kan je reeds aan de slag in een grafische omgeving. Heb je zo nog een peeceetje staan op overschot, dan heb je nu het perfecte testtoestelletje voor Linux gevonden. Begeef je onmiddellijk naar onze afdeling Starters gids :)

Netwerkmogelijkheden:

Met Linux kan je alles gaan doen wat de 'groten' doen, een netwerk opstellen, een DNS-, proxy-, mail- of webserver opzetten enz... Niet in het minst omdat je alle software bij je distributie zal aantreffen.

Kennis:

Hoewel dit ook als nadeel kan bekeken worden krijg je aan de hand van Linux een beter inzicht in de werking van een computer. Dit omdat je veel moet weten over de onderdelen die er in je peeceetje zitten. Is dit moeilijk? Neen. Het vraagt alleen wat tijd. Eenmaal je Linux leert kennen zijn de mogelijkheden onbeperkt. Je kan alles configureren zoals jij het wil.

Programmeren:

Linux is eveneens een goed platform voor programmeurs.

NADELEN

Games:

De meeste populaire games zijn NOG niet voorhanden in een Linux versie. Daar komt ongetwijfeld langzaam maar zeker verandering in. Quake III Arena, Myth II, Railroad Tycoon, Heretic II, Civilisation en Heroes of Might and Magic II zijn gametoppers die op het ogenblik van dit schrijven reeds beschikbaar voor Linux. Ironisch genoeg als je op het net een mulitplayer spel speelt draait dat negen op de tien keer op een Linuxserver.

Oplossing 1. Installeer een dualboot en gebruik Windows om te gamen. Oplossing 2. Als jouw favoriet spel beschikbaar is voor Linux koop dan deze versie en niet de Win versie.

Software:

Nog vele andere populaire softwarepakketten zijn voorlopig alleen maar beschikbaar in een Windowsversie. Maar ook hier worden meer en meer softwarepakketten geport naar Linux. Trouwens is er reeds veel software ter beschikking voor Linux die op z'n minst evengoed is als de Windows variant. Denk maar aan Staroffice!

Oplossing: Ook hier biedt een dualboot een oplossing, dit tenminste als je geen genoegen neemt met het Linux alternatief van uw populair softwarepakket.

Hardware:

Sommige fabrikanten van hardware maken nog steeds geen drivers voor Linux. Er is dus hardware die niet werkt onder Linux.

Oplossing: Voordat je een onderdeel voor jouw pc aanschaft zoek je best eerst eens op of Linux dit ondersteunt. Is dit niet het geval koop je gewoon een ander merk. Bvb: wat grafische kaarten betreft: Nvidia en 3DFx richten zich ook op hardware ondersteuning voor Linux, wat onmiddellijk maakt dat je genoeg keuze hebt aan grafische kaarten voor Linux.

Voordelen die ook nadelen kunnen zijn:

Kennis: Interesseert hard- en software je geen moer en wil je uitsluitend op één knop duwen om nadien jouw toepassing te gebruiken waarvoor je jouw pc hebt aangeschaft zit je beter bij Windows.

Alhoewel: Mocht het nog niet gebeurd zijn, ik zal het je maar verklappen. Vroeg of laat loopt er iets mis met het besturingssysteem en zal je er zelf niks meer mee kunnen aanvangen. Beter bestel je dan een pc met Linux voorgeïnstalleerd en leer je de basis van Linux (zoals je ook wel iets van Windows moet kennen), dan heb je tenminste een stabiel besturingssysteem.

Een nieuwe pc: Als er een nieuwe versie van Windows op de markt komt heb je geen reden meer om een nieuwe pc aan te schaffen als je Linux erop draaiende hebt. Je zal een andere smoes moeten uitvinden:

Oplossing: "Ma ik heb een snellere pc nodig voor dat nieuwe spelletje." of "Pa, als jij ook de computer wil gebruiken hebben we er nog ene nodig" of Beter nog: je trekt de stekker uit en zegt dat hij niet meer werkt. (opgelet, doe dit niet als jouw vader/moeder/vrouw of man ook iets van pc's kent :)

HUN MENING:

We willen ons bewust niet profileren als Microsoft-haters. Ondanks het feit dat we uiteraard een hekel hebben aan de hele bestaande software-industrie met de peperdure licenties die je moet aanschaffen. Die is gebaseerd op het idee om zo snel mogelijk rijk te worden. Ok, iedereen wil dat misschien wel, maar dit terzijde. Waarom zijn we dan geen echte Microsoft-haters? Enerzijds moeten we toegeven dat Microsoft een hele reeks degelijke producten op de markt gebracht heeft. En zolang Microsoft (of anderen) een product heeft dat in zijn soort het beste is zullen mensen dit dan ook blijven gebruiken (dit is volgens ons niet het geval voor hun besturingssysteem).

Anderzijds hebben we gewoon nog geen keus. Frag je er graag eens op los in Half-life, ben je gek van Age of Empires of ben je een professionele gebruiker van Adobe Photoshop, wel ga dan maar achter een Windows machine zitten. Voorlopig kan je hier met Linux weinig aanvangen als het desbetreffende spel of softwarepakket niet geport werd op Linux.

Wij denken dan ook dat voor vele thuisgebruikers een dualboot het ideale systeem is om mee te werken. Gebruik Windows voor het hoogst nodige en leer langzamerhand Linux kennen. Zo zijn er reeds veel voor jou geweest en voorlopig valt deze manier van werken nog steeds aan te bevelen boven een zuivere Linux machine. We spreken hier uiteraard voor de all-round thuisgebruikers, mensen die goed thuis zijn in wereld van hard- en software weten waarschijnlijk wel wat voor hun het ideale systeem is.

Mocht onze boodschap niet duidelijk overkomen, we herhalen: "Windows gebruikers, aarzel niet en neem de Linux-stap!"

ik twijfel nog heeft toevallig iemand een paar pics van de nieuwste linux en ik vraag ook of ik die van een cd kan laden en win dus kan behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Beste,

daar ik al een jaartje met linux pruts kan ik u daarop zeker een goed antwoord geven. Helaas staat mijn antwoord ook al in uw post. Namelijk een dual boot dit is momenteel nog het beste. Linux is zeer goed, installeert zeer makkelijk en een van de beste linuxdistributies is tegenwoordig heel makkelijk te gebruiken.

Toch is het het beste om nog niet onmiddelijk linux alleen te draaien maar daarbij ook windows te draaien zoals ook in uw post vermeld werd voor bepaalde soft en hardware die je nog steeds wilt gebruiken.

Ik ben nu al ff bezig met linux en heb ook al vele malen een format C moeten doen omdat je in linux het nadeel hebt dat je echt met de kernel kan prutsen wat in windows niet zo het geval is. Dus als nieuwkomer is het bijna onmogelijk om je eerste installatie te houden.

Momenteel maak ik gebruik van een van de betere linux distributies afgeleid van ongetwijfeld de beste in zijn soort: ubuntu (afgeleid van linux debian).

Ubuntu is echter ZEER makkelijk en snel te installeren. Waar windows echt een installatie doet, moet je bij ubuntu een live cd booten waarbij je een wizard met enkele essentiele vragen beantwoord (taal, partities enz). Nadien zal hij de live cd gewoonweg overkopieren naar uw harde schijf en enkele basis dingen configureren (zoals uw bootscherm). Deze configuratie gebeurt volledig automatisch en zorgt ervoor dat eventuele windows installaties reeds gedetecteerd worden. Ook heb je het grote voordeel dat ubuntu uw windows schijven kan herkennen zodat je toch aan uw liedjes, afbeeldingen en andere bestanden kunt.

Wel moet ik u waarschuwen dat je met linux eigenlijk volledig terug van 0 begint. Je moet niet alleen je besturingssysteem leren kennen maar ook goede programmas.

In windows zijn we ondertussen al wel gewoon en geven we voorkeur aan bepaalde programma's voor bv films af te spelen en muziek af te spelen, maar in linux bestaan die programmas niet allemaal dus word het eigenlijk terug van nul beginnen om programma's te vinden waaraan je de voorkeur geeft voor deze basis computer dingen.

kortweg ik zou zeggen heb je ongeveer 10GB over op u harde schijf en ben je een beetje ne prutser dan zou ik u zeker Ubuntu aanraden (die je zelf gratis kan laten overbrengen uit het buitenland op het bedrijf zijn kosten).

grtz

Svennie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 4 weken later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.