Ga naar inhoud

verstopte kubuntu dualboot onder 2 instalaties van win xp.


Aanbevolen berichten

Om eerst te zeggen dat ik geen idee had waar ik em moest zetten.

het gaat om een linux (kubuntu) dualboot die onder 2 versies van winxp vastzit.

het irritante is dat ik nu nog maar 100 GB van de 150 GB kan gebruiken.

als ik partition magic opstart (om linux te verwijderen) krijg ik dit

Norton partitionmagic has detected an error 113 on the partition starting at sector 1814120965 on disk 1

this partition overlaps another partition or the end of the disk.

norton partition magic has determined that the file system can be truncated from 128455740 sectrs to 3743208 sectors.

Would you like Norton PartitionMagic to fix this error?

Ik druk op Ja en hij zegt dat het gemaakt is maar ik krijg dan toch weer de leuke error en kan ik weer op Ja drukken

Na 1230 keer je te drukken druk op Nee en kan ik niets aan de partitie doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Weet niet of je probleem al opgelost is, maar kzal je toch nog een oplossing geven.

  1. Je neemt een live-cd van ubuntu/kubuntu.
  2. Je boot je pc vanop de cd tot dat je een bureaublad enzo krijgt (staat standaard allemaal in het Engels en in querty maar dat lukt ook wel)
  3. je opent een terminal waarin je volgende stukjes code invoert:
    sudo passwd 


    Met deze code maak je een paswoord aan voor SU (SuperUser, deze hebben we straks nodig bij het installeren van een programma, zie verder)

    su


    met deze code meld je in feite aan als SuperUser waardoor je alles kan

    apt-get update


    dit commando zorgt ervoor dat je wel degelijk de nieuwste links naar de beschikbare software hebt

    nano /etc/apt/sources.list


    je krijgt nu een texteditor (genaamd nano) die het bestand "sources.list" opent. In diet bestand wis je alle "#" tekens die voor een url staan, meestal zijn dat er een drie- of viertal.
    Nu je dit verandert hebt druk je ctrl-x in (waardoor je nano afsluit) en druk je de "y" toets in om de wijzigingen op te slaan.

    apt-get install qtparted


    hiermee installeer je het programma genaamd "qtparted". Dit is een PartitionMagic achtig iets, maar dan vanzelfsprekend voor Linux gemaakt. De bronnen worden doorzocht en er wordt een lijstje van te downloaden pakketten opgesteld waarna je weer moet bevestigen dat je effectief wil installeren (de "y" toets)

    qtparted


    met dit commanda start je qtparted, het is een zeer gebruiksvriendelijke interface, ik raad aan om gewoon de "slechte" partitie die je kwijt bent te verwijderen maar je nieuwe partitie maar aan te maken in Windhoos.

'k hoop dat je iets hebt gehad aan men uitleg.

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.