Ga naar inhoud

Fotobewerking (blauwe ogen)


Snoes

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Snoes, neem graag foto's en tracht er iets moois mee te doen. Ik heb verschillende huisdieren, maar bij het trekken van foto's met flash, krijgen ze meestal blauwe ogen. Weet iemand of er een truucje bestaat om die weg te werken (zoals rode ogen bij mensen) ?

Bedankt en nog een fijne dag verder !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor het vlugge antwoord. Spijtig genoeg is het niet zo. Verschillende programma's bieden die makkelijke oplossing om rode ogen te verwijderen, maar een gelijkaardige oplossing voor blauwe ogen van dieren heb ik nog niet gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je eens een voorbeeld van een foto geven?

Ik kan het eens proberen met gimp.

Rode ogen wegwerken is inderdaad makkelijker omdat je via het wegwerken van het rood automatisch een bruinere kleur krijgt.

Als je blauw of groen gaat verminderen krijg je een felle kleur van de ogen zoals paars.

Edit: heb het even getest. Waarschijnlijk zullen de ogen op jou foto's een andere startkleur hebben, maar misschien werkt de methode ook.

Ik heb dus gebruik gemaakt van Gimp.

Open de foto.

Zoom zo veel mogelijk in op de ogen. Selecteer het een oog met de Ovale selectie.

Ga naar het menu Selecteren en kies Uitdijen. Klik op OK.

Het resultaat staat in bijlage 2.

Kies daarna in het menu Kleuren voor de optie Desatureren. Kies voor Helderheid en druk op ok.

post-7171-1417703999,6287_thumb.jpg

post-7171-1417703999,6695_thumb.jpg

aangepast door Jürgen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Jurgen, ondertussen heb ik ook ontdekt hoe je bedankjes kan geven ;-), nooit te oud om te leren ...

De laatste foto vond ik al echt knap bijgewerkt ! Zal het later ook eens proberen met GIMP - met jouw uitleg sta ik al weer een stuk verder. Ik had GIMP al, maar ik wist echt niet hoe aan dat programma beginnen, hierdoor heb ik weer de moed gevonden om een stapje te wagen. Nogmaals bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel op een andere manier moeten doen.

Eerst selecteer je de ogen. Selecteer een oog door gebruik te maken van de ovaal-selectie. Als dit niet goed lukt kan je ook altijd een andere selectietool gebruiken, nl de vrije selectie. In sommige gevallen gaat dit zelfs beter zijn. In het voorbeeld dat je hebt doorgestuurd gaat dit een goede manier zijn om het (voor ons)linkeroog van de hond te selecteren. Met een ovaal-selectie ga je immers ook een deel van zijn huid selecteren.

Druk nu op de shift-toets en selecteer ook het andere oog. Op deze manier kan je beide ogen tegelijk bewerken.

Zijn beide ogen geselecteerd dan ga je naar Selecteren -->Uitdijen.

Nu moet je een kleine aanpassing doen aan de kleuren.

Ga naar Kleuren -->Curves. Sleep de curve nu wat naar beneden. De bedoeling is dat je de blauwe kleur van de ogen iets donkerder maakt. Dit kan soms een rare kleur geven, maar dat is niet erg.

Druk op Ok om te bevestigen.

Ga nu naar Kleuren --> Desatureren. Kies voor de optie Helderheid en druk op ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.