Ga naar inhoud

Foto's dubbel op pc,maar zijn aan elkaar gelinkt?


pmd

Aanbevolen berichten

Hallo,

Om het even ietsjes makkelijker te maken heb ik de mappen maar even locatie 1 & 2 genoemd.

Laatst hielp ik mijn schoonmoeder af te stappen van de vele fotoprogramma's die ze gebruikt en heb ik haar geleerd om gewoon Windows te gebruiken om de foto's te sorteren en organiseren.

Nadat ze een aantal dagen wat foto's gesorteerd had zag ik dat in één van de mapjes (locatie 1) naast de foto's ook een snelkoppeling stond naar een andere map (locatie 2) met diezelfde foto's.

Waar locatie 2 staat staan meerdere mappen die ze ooit met één van die fotoprogramma's heeft gemaakt (ze gebruikte zo een programma onder andere om foto's te sorteren etc.) Ze hebben ook de titels die ze de mappen toen heeft gegeven.

Omdat het natuurlijk onnodig is om foto's dubbel te hebben bedacht ik om op locatie 2 de foto's dan maar te verwijderen, maar toen ik dat deed verdwenen ze ook op locatie 1.

Dan maar andersom? Niet dus! verwijderen bij locatie 1= ook weg bij locatie 2. (huh?:hmmmm: what the....?? hoe kan dit??)

De foto's kun je ook niet samen voegen want dan komt er weer gemiep over dat ze al in die map staan en verder kom je er niet mee.

Dit hele probleem met die snelkoppeling komt overigens in meerdere mappen voor.

Het is overigens met 1 snelkoppeling wel gelukt om die weg te krijgen.

De foto's daarin waren net nieuw en ze had ze op nog een andere locatie staan (3 dubbel opgeslagen dus) door de foto's+map+snelkoppeling te verwijderen en de foto's van de 3e locatie in de 1e map te zetten ging het wel, maar een soortgelijke optie voor de andere mappen en snelkoppelingen was en is er niet. Ik weet niet of ze bij het importeren van deze foto's (van camera naar pc) ook weer hetzelfde of één van de fotoprogramma's gebruikt heeft. Ik dacht eerst van niet, maar kan het niet met zekerheid zeggen. Maar... ik geloof dat ze de laatste tijd daarvoor windows photo gallery en/of viewer (is het toch?) gebruikte.

Ik kon er niet achter komen waar het precies vandaan kwam. Aangezien alle mappen die bij locatie 2 staan, allemaal titels hadden en foto's bevatten van mappen die ze met een van die programma's had gemaakt leek het me daar aan te liggen, maar om de een of andere reden leek Windows zelf er ook een bende van te willen maken.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

En hoe ik het eventueel op kan lossen?

Het kan overigens zijn dat ik bij eventuele vragen niet al te snel ben met reageren/antwoorden. Ik zal misschien voor sommige dingen dan namelijk langs m'n schoonmoeder moeten om het uit te zoeken.

Alvast bedankt in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ pmd,

Ik weet niet of ze bij het importeren van deze foto's (van camera naar pc) ook weer hetzelfde of één van de fotoprogramma's gebruikt heeft. Ik dacht eerst van niet, maar kan het niet met zekerheid zeggen. Maar... ik geloof dat ze de laatste tijd daarvoor windows photo gallery en/of viewer (is het toch?) gebruikte.

Probeer het volgende:

Maak eerst ergens op de computer een foto_test map.

Sluit de camera aan de computer.

Start géén foto programma op!

Via de Verkenner wordt de camera herkent:

52e4f21e41788-ScreenShot482.jpg

Dubbel klik op het mapje in DCIM en vervolgens op 100OLYMP (afhankelijk van het camera type).

Ga vervolgens naar Bewerken en Alles selecteren.

Vervolgens Bewerken en Kopiëren

52e4f257b6334-ScreenShot483.jpg

Ga naar foto_test map en klik erop en vervolgens Bewerken en Plakken.

52e4f2843b194-ScreenShot484.jpg

Wordt nu ook Snelkoppelingen gemaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik krijg dan geen snelkoppelingen.

Maar het zijn ook niet de foto's zelf die snelkoppelingen zijn, maar een mapje waar ze in staan.

Ik heb even een screenshot gemaakt:

post-25834-1417705656,9093_thumb.jpg

Onderin het linker scherm staan twee snelkoppelingen.

1 daarvan leidt naar het rechter scherm waar dus foto's staan. Die zelfde foto's staan al in de map van het linkerscherm (waar we alle foto's willen hebben), maar als ik de foto's verwijder in het rechter scherm verdwijnen ze dus ook in het linkerscherm en andersom gebeurt hetzelfde.

Als ik het icoontje met "-snelkoppeling" verwijder gebeurd er overigens niks behalve dat het icoontje verdwijnt uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh! Ik ontdek net iets nieuws.

Op de locatie waar het daadwerkelijke/originele mapje staat (waar de snelkoppeling dus naar verwijst) kan ik niks met het mapje doen... en...

Als we even bovenstaand screenshot er weer bij pakken: links is locatie 1 en rechts locatie 2.

Als ik de foto's van locatie 2 naar locatie 1 sleep staat er: naam van bronbestand is 't zelfde als van doelbestand. (enige optie annuleren)

Wil ik de foto's van locatie 1 naar locatie 2 slepen komt er een rood kruisje/verbod teken bij m'n muisaanwijzer. En dan gebeurt er dus helemaal niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.