Ga naar inhoud

Mitgliedschaft Amazon Prime.


Aanbevolen berichten

Goedemorgen.

Zou ik aub nog weer een keer om uw hulp resp. zienswijze mogen vragen aub? Het volgende is er aan de hand:

Jl zondag ontving ik een mailtje van:support@salesforce.com. Het was geschreven in het duits.

Mozilla Thunderbird oormerkte deze e-mail als ongewenst. Even gekeken om te kijken wat het aan de buitenkant behelst. Er zitten bijlagen bij maar die heb ik niet geopend.

Wel de geschreven mededeling zelf, die ongeveer luidde (ik durf hem eigenlijk niet nog een keer te bekijken, heb er wat schrik van): Onderwerp: Wichtige Information zu Ihrer Mitgliedschaf bei Amazon Prime. Tekst in de body ongeveer: Herzlichen Dank für Ihre Bestellung. Im Anhang senden wir Ihnen Ihre Rechnung.

Wat opviel is dat deze mail tegelijk was gericht aan 4 of 5 e-mail-adressen, alle met "chello.nl". De achtervoeging chello.nl gebruik ik al zeer geruimte tijd niet meer, vrijwel alles staat op upcmail.nl (behoudens enkele die ik eigelijk nooit gebruik).

Als het een bestelling mijnerzijds zou zijn (is het pertinent niet) zou het toch alleen aan mij gezonden moeten zijn?

Ik heb even gegoogled op Salesforce en Amazon Prime. Dat schijnt CRM te zijn (weet totaal niet wat dat betekent). Ik krijg de indruk dat dat oplossingen zijn voor bedrijven. Ik ben ruim 65+ en niet meer werkzaam of anderszins zakelijk bezig. Heb er dus totaal geen raakvlakken mee.

Ik ben bang dat dat weer een van de manieren is om data van mijn PC en die van anderen te stelen en voorts ben ik bang dat ik dan in de nabije toekomst

ineens een onwelkome officiële bezoeker krijg die middels een gerechtelijk bevel geld van me wil.

Zoals gezegd durf ik de bijlagen (dacht dat het er 2 waren) niet te openen.

Vooral het feit dat de mail als ongewenst was geoormerkt, en dat het aan 4 of 5 verschillende geadresseerden was verzonden (staan allemaal achter elkaar

achter elkaar in de adresregel) maakt me kopschuw.

Zoudt u mij aub kunnen zeggen of deze materie bij u bekend is en wat ik best kan doen?

Bij voorbaat dank.

Vriendelijke groet

BJHM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk gaat het hier om dit SPAM-bericht dat recent aan een echte uitbraak toe is:

Wichtige Information zu Ihrer Mitgliedschaft bei Amazon Prime

Sehr geehrte Kundin/ Sehr geehrter Kunde.

Wir haben Ihren Einkauf heute zum Versand freigegeben.

Wir bedanken uns für den Kauf bei Amazon.de und

das damit verbundene Vertrauen in unsere Produkte.

Im Anhang dieser Mail finden Sie Ihre Rechnung.

Mit freundlichen Grüssen

Ihr Team von Amazon.de.

Bedoeling is dat je - door het openen van de bijlagen - malware op je PC geïnstalleerd krijgt, die later eventueel kan gebruikt worden om ongewenste advertenties of pop-ups naar je toestel te sturen. Vermits je de bijlagen nog niet geopend hebt, zal de besmetting zich nog niet op de PC bevinden.

Om zeker te zijn dat dit niet zo is, zou je misschien even het volgende kunnen doen:

Download
51a5f5d096dae-icon_RSIT.png
RSIT
van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

staat een beschrijving hoe je kan kijken of je een 32- of 64-bitversie van Windows heeft.

Dubbelklik op
RSIT.exe
om de tool te starten.

  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor
    Als Administrator uitvoeren
    .

  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "
    Continue
    "

  • Wanneer de tool gereed is wordt er een kladblok bestand genaamd "
    Log
    " geopend.

  • Plaats de inhoud hiervan in het volgende bericht.

Bekijk ook de
.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemiddag Kape. Dank voor bericht. Krijg het log niet naar u verzonden. Weet niet wat ik doen moet.

Vr gr

BJHM

- - - Updated - - -

Heb het log met rtx-format. Kopiëren en plakken. Is het mss te lang? Vr gr BJHM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is het RSIT-log met de naam log.txt dat we nodig hebben voor analyse. Indien het behoorlijk groot is, zou de transmissietijd inderdaad te kort kunnen zijn om dit IN het bericht te plakken. In dat geval mag je het als bijlage aan een volgend bericht hangen. Dit doe je door op het bericht te kiezen voor "meer opties" en dan "beheer bijlagen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Kape. "Meer opties" zie ik staan, maar beheer bijlagen kan ik niet vinden. Excuus voor de vertraging.

- - - Updated - - -

Heb nog even een bijkomende vraag: als alles OK zou zijn kan ik de mail dan simpelweg verwijderen met de "verwijder"-knop? Of evtl. met een ander programma?

Dank voor uw adviezen.

Groeten

BJHM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een nieuw bericht opent, staan rechtsonderaan het bericht de knoppen "Snel reageren" en "Meer opties". Als je daar op "Meer opties" klikt, gaat er een volgende scherm open waar je "Beheer bijlagen" kan vinden. HIER hebben we een handige handleiding van PCH hoe je dat moet doen.

Afhankelijk van wat we ontdekken in het logje, is verwijdering van het bericht één van de mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan op twee oren slapen :-)

Door het niet openen van de bijlagen heb je voorkomen dat de malware zich op je PC heeft vastgezet. Dit logje is volkomen clean :top:

Om de gebruikte tools en nog wat overbodige restjes op te ruimen, mag je nog het volgende doen:

Download 51a5ce45263de-delfix.pngDelfix by Xplode naar het bureaublad.

Dubbelklik op Delfix.exe om de tool te starten.

Zet nu vinkjes voor de volgende items:

  • Remove disinfection tools
  • Purge System Restore
  • Reset system settings

Klik nu op "Run" en wacht geduldig tot de tool gereed is.

Wanneer de tool gereed is wordt er een logbestand aangemaakt. Dit hoeft u echter niet te plaatsen.

Download CCleaner. (Als je het nog niet hebt)

Installeer het (als je niet wilt dat Google Chrome op je PC als standaard-webbrowser wordt geïnstalleerd, moet je de 2 vinkjes wegdoen !!!) en start CCleaner op.

Klik in de linkse kolom op “Cleaner”.

Klik achtereenvolgens op ‘Analyseren’ en na de analyse op 'Schoonmaken'.

Klik vervolgens in de linkse kolom op “Register” en klik op ‘Scan naar problemen”.

Als er fouten gevonden worden klik je op ”Herstel geselecteerde problemen” en ”OK”.

Dan krijg je de vraag om een back-up te maken. Klik op “JA”.

Kies dan “Herstel alle geselecteerde fouten”.

Soms is 1 analyse niet voldoende. Deze procedure mag je herhalen tot de analyse geen fouten meer aangeeft.

Sluit hierna CCleaner terug af.

Wil je dit uitgebreid in beeld bekijken, klik dan hier voor de handleiding.

Indien dit allemaal probleemloos verlopen is en je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop "Markeer als opgelost", die je links onderaan kan terugvinden … zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.