Ga naar inhoud

Scythe Kaze Server fancontroller


Yannick

Aanbevolen berichten

Vandaag gaan we de Scythe Kaze Server KS01-BK 5.25" fancontroller bespreken.

Dit is een uitgebreide fancontroller met behoorlijk wat mogelijkheden in een klein formaat.

Laten we eens gaan kijken, maar niet voordat we de sponsor van dit item bedankt hebben!

banner_scythe_468x60.gif

Nietsvermoedend zet je de pc aan, en wat is dat! Alsof er een stofzuiger aangaat zoveel lawaai maken de ventilatoren!

Vele fabrikanten hebben hier handige apparaatjes voor ontworpen om dit fenomeen tegen te gaan, de zogenaamde fancontroller.

Natuurlijk is de ene de andere niet, en fancontrollers kom je dan ook in vele variaties tegen.

Alsook bij Scythe, waar ze deze Scythe Kaze Server 5.25" ontwikkeld hebben!

Laten we hem maar eens gaan bekijken om te zien wat dit apparaat onderscheid van de rest.

attachment.php?attachmentid=3372&stc=1&d=1259693503

Zoals jullie kunnen zien, en zoals we gewend zijn van Scythe, laat de afbeelding op het doosje de inhoud perfect zien.

Als we de fancontroller uit het doosje halen zien we dat hij netjes in een soort piepschuim is verpakt.

Als we dit weghalen zien we de controller zelf, en het mag gezegd worden, hij ziet er mooi uit!

attachment.php?attachmentid=3375&stc=1&d=1259693503

Wat vinden we allemaal in de doos?

Naast de controller zelf vinden we een zakje met kabels om de ventilatoren op aan te sluiten.

Ook vinden we een bundel temperatuur sensoren, genoeg om aan te sluiten en wat voor reserve, altijd makkelijk!

Natuurlijk vinden we ook een handleiding terug, gooi deze niet achteloos weg, want als je de controller in gaat stellen heb je deze zekerweten nodig!

attachment.php?attachmentid=3371&stc=1&d=1259693503

De Kaze Server heeft zoals we kunnen zien de mogelijkheid om 4 ventilatoren onafhankelijk van elkaar aan te sturen.

De regelaars zijn doordraaiende pods, wat erg handig is omdat je dan nooit een limiet hebt van zacht en hard en je ze dus ook fijner kan afstellen naar wens.

Daarboven vinden we het display, hier zien we de snelheden van de ventilatoren netjes weergegeven.

En als de temperatuur sensoren zijn aangesloten ook de temperaturen.

Ook zit er een ingebouwde speaker in, die je uit of aan kan zetten.

Deze zal alarm geven als er een temperatuur te hoog word, of als er een ventilator uitvalt, erg prettig!

attachment.php?attachmentid=3374&stc=1&d=1259693503

Werking

Natuurlijk kunnen we de Kaze Server zo gebruiken, zelf aan de knopjes draaien als dat nodig is en verder niet naar omkijken.

Maar wat de Kaze Server nu zo speciaal maakt is de functie om de Kaze Server zelf dit werk te laten doen!

Deze fancontroller kent namelijk verschillende standen waarin deze kan opereren, namelijk handmatig, automatisch of voorgeprogrammeerd.

Handmatig is duidelijk, dan kan je zelf aan de knoppen draaien.

Dan is er automatisch, dit schakel je per ventilator in door een keer de draaiknop in te drukken.

De ventilator zal dan harder op zachter gaan draaien naarmate de temperatuur oploopt of afneemt.

De ventilator kan zichzelf in deze stand ook helemaal uitschakelen als het koel genoeg is.

Dan hebben we nog de laatste stand semi-auto, hierbij gaat de ventilator ook harder of zachter draaien, alleen dit doet hij dan aan de hand van de door jou ingestelde temperaturen en RPM.

Dus als jij vind dat hij bij 20 graden op 1000 RPM moet draaien zal hij dit uitvoeren, en als hij naar 1500 RPM moet als het naar de 30 graden gaat zal hij dit ook netjes uitvoeren.

attachment.php?attachmentid=3373&stc=1&d=1259693503

Als je dit helemaal ingesteld hebt kan je dus een erg effectieve koeling berijken.

Als het warm is omdat je aan het gamen bent gaan de ventilatoren harder draaien.

Dit is vaak geen probleem omdat de videokaart veel lawaai maakt, of de explosies in de game overstemmen al het andere.

Maar als je bijvoorbeeld een film aan het kijken bent, of zomaar wat muziek of bezig bent voor school of werk zal de pc niet warm worden en gaan de ventilatoren langzamer draaien.

Lekker rustig en ongestoord werken dus!

Conclusie

Na dit product enige tijd zelf in gebruik gehad te hebben en het op een en ander uit te proberen,

kan ik met een gerust hart zeggen dat het een geweldig product is voor een respectabele prijs!

Je schaft de Kaze Server aan in het zilver of in het zwart voor zo een €33,-

naar mijn idee een goede investering die alles netjes koel en stil houd, en er nog eens goed uitziet ook!

post-90-1417703905,4682_thumb.jpg

post-90-1417703905,4932_thumb.jpg

post-90-1417703905,5171_thumb.jpg

post-90-1417703905,5357_thumb.jpg

post-90-1417703905,5524_thumb.jpg

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

Ik heb een paar vragen:

  1. Gaan de temperatuursensoren ook zo snel kappot als die bij de Kaze master? Bij die moest je HEEL voorzichtig zijn bij de instalatie.
  2. Wat zijn de mogelijkheden bij de semi-automatische stand? Kun je bv een vergelijking invoeren die de verhouding toeren/temperatuur geeft? Of op hoeveel verschillende temperaturen kun je bepalen hoeveel toeren ze moeten draaien?
  3. Wat is het maximum ampères per kanaal? Zou handig zijn als je op een kanaal meer dan 1 fan kunt aansluiten.

Wel mooie review! Ik ga hem wrs aankopen samen met een paar extra fans voor mijn CM690. En dit heeft me nog meer overtuigd van het product!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1: nog geen last van gehad, en ik heb ze flink misbruikt

2: je vult per kanaal de minimale stand in die ze mogen draaien en deze word gecombineerd met de temperatuur (scythe: SEMI mode: In addition to AUTO mode, a minimal rpm of the fan can be defined together with the self-defined temperature. )

3:Max. 1 Ampere en max. 12 W per kanaal

ik vind het echt een aanrader, ik gebruik hem zelf eigenlijk alleen op handmatig maarja :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.