Ga naar inhoud

Zoekmachine optimalisatie tip 2: Linkbuilding


Adclick

Aanbevolen berichten

Ik heb gisteren een klant over de vloer gehad, die heel graag zijn website beter in de zoekmachines wilde laten scoren. Goed, zei ik, dat willen we allemaal :D Ik ging eens kijken naar zijn website, die was heel erg duur. Mooi ook, modern en alles, maar duur.. Die website was nergens te vinden in Google, maar er zijn ook geen websites die naar hem linken.

Hierbij een gratis backlink tool checker, om te zien welke websites naar jou (of die van de competitie hehe ;) linken: http://seopro.com.au/free-seo-tools/link-checker/

Laat me hier even linkbuilding uitleggen en waarom het belangrijk is voor de positionering in de zoekmachines:

Linkbuilding, dat is andere websites naar jou laten linken. Wat Google aan haar bezoekers wilt geven is kwaliteit. Dat betekent goede,relevante resultaten weergeven voor een bepaald sleutelwoord of combinatie daarvan. Het is hier zeker niet voldoende om een website te hebben, die voorzien is van een paar sleutelwoorden en that`s it. Je kan het zo even zien: Als iedereen in het dorp zegt dat het frituur om de hoek lekker friet heeft, dan weet iedereen dat en zijn ze ook bereid om het tegen andere mensen te vertellen. Zo is het ook op internet. Als je website kwalitatief, unique en interessant is voor de anderen, dan zullen ze ook gaan linken naar jou als autoriteit, als een website die over die topic gaat en daarin goed is.

Dan gaat uncle Google ook denken van: Oei, amai, er zijn er zoveel mensen die over die website spreken, dat zou dan wel iets apart zijn, iets dat waarde kan toevoegen aan mijn index. Dit is wel heel erg simpel gezegd, maar ik hoop dat het helpt om het mechanisme achter linkbuilding te begrijpen.

Ik moet verplicht nog 2 zeer belangrijke opmerkingen toevoegen:

- het is uiterst belangrijk dat de websites (of grote deel daarvan) die naar jou linken, relevant zijn aan de topic van je website. Kortom, een spelletjes sites linken naar een architecten bureau, you get the picture ;). Het is ook belangrijk in welke context ze naar jou linken en de woorden rond je link. Uiteraard, hoe kwalitatiever de website die naar jou link, hoe meer gewicht er aan de link wordt toegevoegd. Natuurlijk, het is niet hetzelfde als Premier Letterme zijn website jou linkt en Jan met de Pet zijn website.:stupid:

- Anchor text: dit is het zichtbare tekst in de link naar jou. Voorbeeld: een link naar PC Helpforum omschrijven als ''pc problemen'' of ''pc forum''. Op die manier weten de zoekroboten dat je website gerelateerd is aan de omschrijving. Op het moment dat iemand gerelateerde zoekwoorden in de zoekmachines gebruikt, dan denken de zoekmachines: ach ja, ik heb daar een linkje gevonden met de naam pc forum, dat zou wel relevant zijn voor mijn bezoekers. En wordt je website hoger in de resultaten geplaatst.Nogmaals, dit is een uitleg om het simpel te houden.

Kortom, het is belangrijk voor je website dat er andere,kwalitatieve en gerelateerde websites naar jou linken, met een goed anchor tekst. En hou het hoofd koel: kwaliteit gaat boven kwantiteit!

Graag hoor ik jullie opmerkingen of als er vragen zijn- be my guest!

Groetjes,

Oggy

AdClick: uw zoekmachine marketing, webanalytics en SEO optimalisatie partner

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.