Ga naar inhoud

Hoe een thuisnetwerk instellen + mappen, stations, ... delen.


Dreetn

Aanbevolen berichten

Eerst ga je naar 'configuratiescherm' dan klik je op 'Netwerk- en Internet-verbindingen'.

-Voor draadloos:

klik op 'Draadloos netwerk instellen', dan opent er een wizard.

Eest klik je op volgende, dan selecteer je 'een nieuw draadloos netwerk instellen' (Je kan jou pc toevoegen aan een ander netwerk maar dat is voor gevorderden voor vragen pb me)

*Als er een usb ontvanger bij je router zat of als je geen ingebouwde WLAN hebt kies dan 'Een USB-flach-station gebruiken (aanbevolen)'

Klik dan op volgende en selecteer dan de stationnaam waar het USB-flash-station zich bevind. Dan klik je op volgende en moet je je usb-flash station verwijderen, klik dan op volgende en de wizard is voltooid.

*Heb je niets bij je router gekregen maar heeft je pc/laptop ingebouwde WLAN,... kies dan 'Handmatig een netwerk instellen'

Klik dan op volgende en selecteer dan 'handmatig een netwerk instellen', klik dan op volgende en je draadloos netwerk is ingesteld.

-Voor een gewoon netwerk:

*Wil je geen draadloos netwerk maar een met ethernet kabels voor een stabielere verbinding klik dan op 'Wizard netwerk instellen'

Klik eerst 2 maal op volgende, selecteer dan je netwerk aansluiting (meestal ethernet) en klik op volgende.

Selcteer dan hoe je pc (waar je de wizard wordt op uitgevoerd) aangesloten is op het netwerk, selecteer een van de 3 (voor meer info klik op 'voorbeeld') en klik op volgende.

Geef dan een beschrijving van je computer en de computernaam (meestal al ingevuld), klik dan op volgende en geef de naam van het netwerk (als je computer op de eerste poort van je router in aangesloten mag je die zelf kiezen, anders MSHOME).

Wil je een netwerkprinter inschakelen of bestanden delen selecteer je dat. (waar is anders een netwerk voor?)

Klik dan op volgende, dan wordt uw computer in het netwerk opgenomen of wordt een netwerk aangemaakt.

Dan kan je ofwel een netwerkdiskette maken ofwel deze wizard op elke computer uitvoeren. (ik heb nog nooit een netwerkdiskette gebruikt)

Hopelijk kan je nu zelf een netwerk instellen.

-Mappen delen:

Nadat je een netwerk heb ingesteld kan je mappen delen zodat ze op elke computer die aan het netwerk is aangesloten zichtbaar zijn.

Daarvoor klik je rechts op een bestand, map of station die je wilt delen (dus zichtbaar maken voor elke gebruiker op het netwerk) dan klik je op eigenschappen en dan op delen, geef dan een naam in voor de map en ook als de andere gebruikers hem mogen aanpassen.

Nu je de map, bestand gedeeld hebt staat die normaal bij netwerklocaties bij start onder deze computer.

Een andere manier om je map, bestand,... te zien is:

je gaat naar uitvoeren, typt daar 'cmd' zonder ' dan typ je 'ipconfig' zonder ', dan kijk je bij je ip-adres (meestal is die 192.168.1.X).

Dat ip-adres vul je dan in in de adresbalk van je internet browser of gewoon een windows venster zoals bv mijn documenten met natuurlijk \\ ervoor en \ erna en dan de naam van je bestand, map. vb. \\192.168.1.5\muziek\

Voor een printer, diskette station gaat dit ook op dezelfde manier.

Voor vragen pb mij.

Grtz Dreetn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Ik heb door een speciaal protocol te installeren op de computers in kwestie een zone gemaakt, waarbij elke computer een speciale share-map te zien is en dan kan je vanaf de andere computer daar bestanden en dergelijke in plaatsen. Dit alles gebeurt over een ADSL Router.

Op voorwaarde dat de computer in kwestie natuurlijk AAN staat.

Dit protocol heet NetBIOS transport protocol.

Als iemand dit protocol wil, dan kan ik jullie daarbij helpen. Via MSN of via Skype.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik dacht dat het NetBUI heette, dat werkt althans via het zelfde principe.

de bestanden van NetBUI bevinden zich op de windows cd in de map D:/VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI

waar D de letter van je schijfstation is

Instructies voor de installatie van NetBEUI op Windows XP en Windows 2002.

* kopieer het bestand Nbf.sys naar de map %HOOFDMAP%\SYSTEM32\DRIVERS\

* kopieer het bestand Netnbf.inf naar de map %HOOFDMAP%\INF\

* open het dialoogvenster met eigenschappen van het netwerk, klik op de knop

Installeren en voeg NetBEUI als protocol toe.

karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb opgezocht wat Netbios is:

NetBIOS en NetBEUI

NetBIOS zag het licht in september 1984. Wat is NetBIOS? De naam staat voor "Network Basic Input/Output System". Dat is een interface die toelaat dat clients en servers met elkaar babbelen via een bepaald netwerkprotocol. Herinner je dat de traditionele netwerkprotocols (TCP/IP, IPX/SPX en andere) een client-serversysteem verwachten en dus applicaties die die rol spelen. NetBIOS kun je vergelijken met een dergelijke applicatie, maar dan eentje die een heleboel netwerkfuncties biedt en niet gewoon één. NetBIOS heeft dus een netwerkprotocol nodig: vandaar NetBIOS over TCP/IP, of NetBIOS over IPX. IBM kwam op het idee dat als je in een heel klein netwerk zit en routeren niet nodig is, dat je dan NetBIOS ook rechtstreeks op het netwerk kan duwen - dus zonder via een netwerkprotocol te werken. Dat lijkt heel sterk op Ethernet: allemaal NetBIOS-machines die over het netwerk zitten te roepen naar elkaar. Netwerkprotocollen communiceren van een zender naar een ontvanger via een welbepaald pad, maar als je het netwerkprotocol overboord gooit kun je dat niet meer. Vandaar dat een NetBIOS-zender gewoon schreeuwt en hoopt dat de boodschap ontvangen wordt. NetBIOS rechtstreeks op het netwerk duwen kreeg ook een naam: NetBEUI (NetBIOS Extended User Interface). De juiste benaming is dus 'NetBIOS over NetBEUI' (naar analogie met 'over TCP/IP' of 'over IPX'), maar IBM noemde het later gewoon 'NetBIOS' terwijl Microsoft van 'NetBEUI' sprak. Ze bedoelen beide dus NetBIOS over NetBEUI. De boodschappen die NetBIOS-zenders en -ontvangers uitwisselen heten Server Message Blocks of kortweg SMB's. Vandaar SMB-clients en SMB-servers

dus om lang kort te maken... het is dus in feite het zelfde gewoon gebruiken ze verschillende namen. ik had graag wel eens jouw gebruiksaanwijzig gezien en kijken of die verschild in functie dan NETBEUI.

edit: is het zo? http://www.zyxel.nl/support/z091.html

karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.