Ga naar inhoud

Streaming problemen op Sony Xperia E


Aanbevolen berichten

Hallo,

ik merk dat ik problemen heb met streamen op mijn smartphone.

Als ik de app "TV Overal" open (om live TV te kijken) maakt deze steeds zo'n 400mb cache aan. Ook al heb ik maar 5 seconden gekeken.

Als ik de app "Spotify" open (om muziek te luisteren), maakt deze steeds cache (hier wel normale hoeveelheid) aan op m'n externe SD-kaart. Ik kan deze niet verwijderen in de instellingen van de app maar moet dit met een speciale app doen (Diskusage).

Ik kan geen filmpjes zien als ik websites zoals "Het Laatste Nieuws" (youtube-video's) of "Het nieuwsblad" (VTM Nieuws-video's) bezoek. Bij de eerste gaat het zo traag dat er niet naar te kijken valt, bij de 2de krijg ik gewoon zwart beeld hoewel het voorafgaande reclame-filmpje wel vlot afspeelt.

Ik ken niet veel van computers maar dit heeft volgens mij allemaal met streamen te maken.

Ik heb al zowat alles uit de kast gehaald om het probleem te verhelpen (een reset, fabrieksinstellingen teruggezet, reparatie vd software,...) en vrees dat ik dus met een hardware-probleem zit. Er is kleine hoop dat ik niet mijn telefoon ter reparatie/vervanging moet opsturen en enkele weken moet missen want als ik de software repareer dan spelen de youtube-video's op "Het Laatste Nieuws" wel vlot af maar als ik eenmaal alles terug begin in te stellen naar eigen gebruik (instellingen + herinstallatie apps) dan spelen ze weer slecht af.

Iemand raad?

aangepast door Timmekke
Link naar reactie
Delen op andere sites

De cache is niets anders dan een buffer.

Hij haalt steeds een stukje video op om deze te kunnen tonen, dit om een zo vloeiend mogelijke weergave te geven.

Om dat te bewerkstelligen maakt een dergelijke applicatie gebruik van systeembronnen en geheugen.

Hoe meer apps er in de achtergrond draaien en dus ook gebruik maken van dergelijke systeembronnen en werkgeheugen des te moeizamer verloopt dat proces.

Je gaf het zelf al aan, met een frisse installatie werkte het naar behoren, maar zodra je de andere apps begon te installeren begon tevens de ellende.

Het is iig geen hardware defect.

Oplossingen?

Verschillende.

Kijken wat er in de achtergrond draait en zo nodig uitschakelen.

Verwijderen van de apps die absoluut niet nodig zijn ( maar wel actief meedraaien in de achtergrond ).

Installeren van een apparte videospeler die de taken kan overnemen.

Videolan player zou je eventueel uit de brand kunnen helpen.

Maar hoe kom je nu te weten welke apps er in de achtergrond draaien en hoe kan je deze deactiveren.

De exacte stappen is per droid versie weer verschillend, maar in de basis ook weer gelijk.

Kijk eens in het taakbeheer van je os ( vaak is dat het rechtericoontje onderin je scherm ).

Hier kun je vaak al zien welke er draaien en hoeveel ze verbruiken.

Ook in je applicatiebeheer kan je een kritische blik werpen.

Ga daarvoor naar instellingen en dan naar ... applicatiebeheer

in het venster wat je dan ziet kan je zijwaarts verder scrollen, je ziet dan "gedownload"/"actief"/"alles"

Als je in het tabblad actief kijkt zie je applicaties staan die min of meer in de achtergrond draaien.

Hoe minder hoe beter, immers Android op zich leunt al zwaar op je systeembronnen en dan komen deze applicaties er ook nog eens bij.

Als je willekeurig op een applicatie tikt, dan krijg je verschillende opties gepresenteerd.

Stoppen is er één van en dat is nu net wat je wilt.

De bovenstaande scenario kan op jouw toestel anders zijn.

Immers er zijn zoveel versies Android daarnaast hebben diverse fabrikanten er ook nog eens een eigen look and feel er aan gegeven.

Streaming werkt het mooist op een gestroomlijnd apparaat.

Streaming werkt met behulp van internet/wifi, als daar overheen ook nog eens Whatsap/viber/facebook e.d. bij komt wat door de zelfde verbinding

contact maakt met de buitenwereld en andersom ook natuurlijk, dan is het begrijpelijk dat een dergelijk systeem het benauwd krijgt.

Als daarbij ook nog eens de systeembronnen en geheugen opgaat aan andere applicaties....................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Amadeus 1966,

bedankt voor je reactie. Toch vrees ik dat het toch een hardware-probleem is want ooit werkte het wel allemaal naar behoren, met dezelfde apps die er nu allemaal opstaan.

Bij reparatie van de software werken enkel de youtube-video's op "Het Laatste Nieuws" in het begin. De video's van "Het Nieuwsblad" werken sowieso niet meer. Dus ook niet meteen na de reparatie en voor de herinstallatie van al mijn apps.

Als ik "TV-Overal" gebruik en daarna de cache controleer dan klopt dit maar als ik daarna wat anders ga doen (spelletje spelen of zo op telefoon) en ik dus "TV Overal" niet meer gebruik en daarna nog eens de cache ga controleren dan staat er ineens 400 mb.

Het is toch ook niet normaal dat "Spotify" cache aanmaakt op mijn externe SD-kaart en ik kan dit zelfs niet verwijderen. Gelukkig bestaat er een app zoals "Diskusage" zodat ik deze kan opsporen en gelukkig ook kan verwijderen.

Heb trouwens nog al problemen gehad met m'n smartphone. Zie hier en hier.

Enfin, ik zal zeker eens naar je oplossingen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb jou andere probleem draadjes even doorgenomen.

Ook daar kom ik alleen maar softwareproblemen tegen

Ook in dit verhaal.

Een hardware defect in een tablet/telefoon of wat dan ook zorgt niet voor dit soort verschijnselen.

Anders viel het ook niet op te lossen ( ook niet tijdelijk ), een defect stukje hardware blijft namelijk defect.

Een quote van je gestelde vraag;

want als ik de software repareer dan spelen de youtube-video's op "Het Laatste Nieuws" wel vlot af maar als ik eenmaal alles terug begin in te stellen naar eigen gebruik (instellingen + herinstallatie apps) dan spelen ze weer slecht af.

Dus kan het geen hardware zijn.

Kijk deze instellingen eens na aan de hand van mijn eerder aangedragen advies.

Vaak is het zo dat men bij aanschaf van een dergelijk apparaat er standaard van uitgaat dat alles zomaar werkt.

Het tegenovergestelde komt jammer genoeg dichter bij de waarheid.

Zeker bij Android, dit platform staat er om bekend om niet altijd de meest stabiele software ( apps ) te leveren.

Dat is geen onkunde of flame, maar de diversiteit van toestellen is bij dit OS te groot,

en je kan niet verwachten dat een bepaalde app op elk toestel 100% werkt zeker niet als er daarnaast ook nog vele andere apps geinstalleerd zijn.

Ook de verschillende versies van Android maken het er niet gemakkelijker op.

Als je kijkt naar Apple ( ios ) en naar Microsoft ( WP ), deze pakken updates geheel anders aan.

Elk toestel wordt hierin zoveel mogelijk meegenomen.

Dat is bij Android niet het geval.

Je hoeft dus van een toestel met droidversie 2.3 niet te verwachten dat deze hetzelfde kan draaien als versie 4.1

Android kent als recente versies ICS, JB en KitKat.

Al deze verschillen maken dat een bepaalde app beter, goed of slecht presteert.

Dat was ook één van de hoofdredenen dat ik van de Android smartphones ben afgestapt.

Te veel onderlinge verschillen.

aangepast door Amadeus1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Amadeus1966,

heb eens gekeken welke apps er actief stonden en dat waren er amper een handvol (toetsenbord, instellingen, locatie, antivirus...) en niets dat voor problemen zou kunnen zorgen.

Heb dan m'n telefoon teruggezet naar de fabrieksinstellingen en alles, maar dan ook alles, gewist (apps, media, contacten,...).

Heb stap voor stap alles heringesteld (datum/tijd, APN, locatieservices, WIFI-code en ingelogd op de Play Store) en telkens gecontroleerd en wat heb ik ontdekt:

1) "Youtube" video's op websites spelen af in "Chrome" ( "Het Nieuwsblad" en "Het Laatste Nieuws") maar van zodra ik de update van "Chrome" installeer, speelt weer niets af. Update verwijderd dus. Hetzelfde dan getest op de browser van m'n telefoon: daar speelt sowieso niets af van in het begin!

"VTM-nieuws" video's spelen sowieso nergens meer af, niet in "Chrome" en niet in de browser. Ooit deden ze het wel.

2) Ik installeer 1!! app nl. "TV Overal". Ik test hem (er staat dus nog steeds niets op m'n telefoon buiten deze app) en...PATAT...ik kijk 10 seconden TV en meteen 437mb cache.

De moed zakt me in de schoenen. Ik heb reeds Medion gecontacteerd (zij verdeelden deze Sony smartphone) en heb hen ongeveer hetzelfde bericht gestuurd als ik schreef in het begin van dit topic. Ik heb ondertussen reeds antwoord gekregen en zij schepen me gewoon af. Het is de schuld van de apps en ik moet hen contacteren. Awel heb net een mailtje naar Belgacom gestuurd ivm "TV Overal" en ik denk dat ik het antwoord al weet. Bij "Spotify" bespaar ik me de moeite.

Mijn telefoon is amper 4 maand oud en ooit werkte alles dus perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, interessant.

Ik denk even hardop hier............

Dus de uitgangspositie is nu een leeg toestel zonder apps.

Hierop speelt de inapp browser van uw toestel geen media af en Chrome begint alleen te ku*ten na een update?

Tv overall werkt nu wel? of stop deze nog steeds?

437 Mb is behoorlijk veel voor 10 seconden video, ongeacht de kwaliteit van deze beelden.

Vraag, welke android versie heeft u op uw toestel staan?

Deze is te vinden onder instellingen en dan ergens onderaan ( iets in de trant van about Phone of over telefoon ).

Voor wat de handelswijze van de Medion betreft, tja zij kunnen eigenlijk ook weinig beginnen,

daar het probleem niet bij de hardware ligt maar puur softwarematig is.

Een andere handset zou in dit geval weinig soelaas bieden.

Dus wat ik nu nodig heb aan info is de romversie van uw Sony Xperia E.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vaste browser speelt geen video's af van diverse websites. Bij VTM-video's gebeurt er niets (hoewel het voorafgaand reclamefilmpje wel afspeelt) en bij YouTube-video's springt deze meteen door naar het einde.

De Chrome-browser speelt ook geen VTM-video's af (er gebeurt ook niets maar wederom wel reclamefilmpje) maar wel YouTube-video's. Na update echter ook geen YouTube-video's meer.

TV Overal werkt altijd en heeft altijd gewerkt en stopte ook nooit, alleen heb ik daar het cache-probleem (steeds 400mb cache). Heb trouwens nog wat ontdekt: ik heb reeds verschillende cache cleaners uitgeprobeerd en deze geven steeds aan dat er geen cache is maar als ik dan bij apps/TV Overal ga kijken, staat er dus wel 400mb cache die ik dus enkel daar kan verwijderen.

De Android-versie is: 4.1.1

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.