Ga naar inhoud

Films op mijn website


Aanbevolen berichten

Goedemiddag beste mensen van het forum.Gaarne wil ik hier een vraag stellen over het plaatsen van films op mijn website. Tot voor kort plaatste ik al mijn films op Vimeo, maar nu wil ik ze op mijn eigen website hebben. Op die manier kunnen mensen ze meteen bekijken zonder dat ze door moeten klikken naar een externe site als Vimeo.Nu is de vraag wat de handigste manier is om dat te doen, ook en vooral qua codering en conversie. Niet iedere bezoekers heeft Flash, of Real Player of Windows Media Player en ga zo maar door op de computer geïnstalleerd.Hoe kan ik de films zo op mijn site plaatsen dat iedereen (of in ieder geval de meeste bezoekers) ze meteen kunnen bekijken zonder dat ze foutmeldingen en zo krijgen?Alle tips, suggesties, aanbevelingen zijn zeer welkom en worden zeer gewaardeerd.Alvast bedankt voor alle hulp/reacties.Met vriendelijke groet,Jos Rosier / Almere / Nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de wet op het copyright mag je enkel films ter beschikking stellen waar jij het copyright op hebt of die vrij zijn van copyright.

Met andere woorden; enkel films die je zelf hebt gemaakt of waar geen copyright op rust, mag je beschikbaar stellen.

Wat voor films zijn het die je wil beschikbaar stellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kweezie wabbit zegt klopt, maar YouTube heeft zo zijn eigen policy. Ik dacht dat die in elkaar zat dat wanneer iemand een filmpje online zet voor 'het publiek' (dus openbaar) dan mag je die gewoon embedden, want die gebruiker die het upload kiest er zelf voor om zijn filmpje "openbaar" te maken. Mits hij een speciale licence kiest, maar ik weet niet of dat ook met YouTube filmpjes zo is (al veel te lang geleden dat ik iets op youtube heb geplaatst). Dit betekend ook dat zolang die gebruiker het filmpje openbaar houdt, of youtube verwijderd het filmpje niet, je die gewoon mag en kan gebruiken/embedden, je mag er alleen niet mee te koop lopen dat het jouw filmpje is, en een verwijzing naar de eigenaar is altijd een soort 'bedankje'.

YouTube heeft zelf zijn eigen embed-code. Als je die code kopieert zal het filmpje gewoon op (bijna) elke pc worden afgespeeld. De nieuwe embed-code van YouTube is namelijk gebaseerd op HTML5 video-tag die je inlaad via een iframe.

HTML5 wordt door de laatste moderne browsers standaard ondersteund, dus ook de video-tag. Oudere browsers zullen automatisch overschakelen naar flash. Wanneer die niet geïnstalleerd is krijgt de bezoeker netjes een melding dat flash nog niet geïnstalleerd is en dat ze dat via een linkje kunnen installeren.

100% afvangen zonder (fout)melding is niet mogelijk, ook niet als je zelf de filmpjes op je eigen website plaatst. De bezoeker moet altijd in zijn browser een plugin/add-on/module hebben om filmpjes mee af te spelen. Muziek is een ander verhaal, maar audio (een muziekje) op je website is tegenwoordig echt een 'No Go'.

aangepast door leroy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot voor kort plaatste ik al mijn films op Vimeo, maar nu wil ik ze op mijn eigen website hebben.

Ik neem aan dat Jos zijn zelfgemaakte films ter beschikking wil stellen.

Bij Vimeo mag men ook niet andermans films plaatsen (ik heb mijn zelfgemaakte films / video's ook bij Vimeo geparkeerd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties tot nu toe. Voor de duidelijkheid: het zijn allemaal filmpjes die van mij (beweging, performance art, improvisatie e.d.) gemaakt zijn. Dus allemaal eigen werk.En ik zoek de meest logische/praktische oplossing, juist omdat ik het materiaal niet meer extern wil parkeren.Hartelijk dank.Groet, Jos Rosier

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het extern plaatsen geeft een heleboel voordelen ten opzichte wanneer je het zelf gaat hosten. Een aantal aspecten tegenover elkaar gezet:

1. Extern hosten kost jou geen opslagruimte op je webhosting <-> Host je het zelf dan moet je dus genoeg vrije ruimte hebben

2. Extern hosten kost jou geen bandbreedte verkeer op je webhosting <-> Host je het zelf dan gaat alle dataverkeer die je filmpjes genereren van je bandbreedte af (wordt een filmpje van 100MB 10x bekeken heb je al 1GB verbruikt)

3. Extern hosten verkleint de filmpjes tot een formaat wat ook op mobiel weinig dataverkeer genereert <-> Doe je het zelf hosten moet je of je filmpje verkleinen, want je wilt echt op je mobiel geen filmpje van 100MB tot 300MB bekijken.

4. Extern hosten is ook gelijk een soort backup <-> host je dit zelf is het ook een backup, maar verloopt je hosting abonnement en verleng je het te laat moet je vragen of ze het uit de backup-tapes willen halen of moet je het opnieuw uploaden

5. Als je het extern host dan kun je ook gelijk een soort copyright/policy/licentie kiezen en je filmpje offline halen wanneer jij wilt <-> Doe je dit zelf hosten moet je een of andere copyright verzinnen of een licentie koppelen (dit doe je trouwens overig alleen op het moment dat je verwacht dat anderen het gaan gebruiken of misbruiken en je dit ten zeer strengste NIET wilt)

6. Extern hosten (youtube in ieder geval) zet de video gelijk om in een HTML5 object wat je kan gebruiken, in principe geen plugins als flash meer nodig <-> host je het zelf moet je eerst HTML5 leren, je video voor HTML5 optimaliseren en zorgen dat je het overal op je website op de juiste manier doet

En ik denk dat er nog wel een aantal dingen te bedenken zijn waarom je gebruik zou willen maken van een externe partij zoals youtube of vimeo of iets dergelijks.

Mijn redenen waarom ik het niet zelf zou willen hosten liggen voornamelijk in punt 1, 2 en 3.

- Het kost geen opslagruimte op de webhosting

- Het kost geen dataverkeer van je webhosting

- Het verkleint de filmpjes zodat ze op elk apparaat af te spelen zijn (bij youtube kun je dan kiezen tussen een aantal resoluties zoals 1080p (fullHD) 720p (HD) of nog kleiner.

Wil je het op je eigen website plaatsen, kopieer je bij youtube de iframe code en plak je dat waar je wilt, en het filmpje staat op de juiste plek. Gebruik je een of ander CMS zoals wordpress, joomla, drupal, etc. dan kun je er zelfs nog wel plugins/modules voor vinden waarmee je je filmpje op de juiste plaats kunt laten plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.