Ga naar inhoud

installatie joomla


Aanbevolen berichten

Als je de bestanden gewoon netjes hebt geplaatst in je root map (vaak aangeduid als htdocs of http of public_html) en je bezoekt je website dan kom je op een installatiepagina. Op die pagina kun je je joomla installatie uitvoeren door hem te koppelen met je database, je e-mail instellingen configureren etc.

Een paar dingen die je moet controleren voordat je hier eigenlijk mee begint zijn:

- kan ik bij mijn webprovider PHP gebruiken?

- kan ik bij mijn webprovider een database aanmaken en gebruiken?

- kan ik bij mijn webprovider een e-mailadres aanmaken voor SMTP mail? (dit is optioneel, je kan ook mailen vanuit je gmail, maar daar zijn genoeg handleidingen voor op internet)

Vaak is het even zoeken naar deze informatie, gebruikt jouw webprovider DirectAdmin of Cpanel of ispconfig of een ander pakket om jouw domeinnaam te beheren dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je PHP kunt gebruiken. Of je een database kunt aanmaken moet je dan in dat pakket bekijken.

Als het echt niet lukt om die informatie 'boven water te krijgen', kun je altijd nog de helpdesk van je webprovider bellen of mailen. Vaak staan ze je netjes te woord en geven ze je soms nog wel een handleiding voor hetgeen wat jij precies wilt.

Als je er dan achter bent dat je php kunt gebruiken en een database kunt aanmaken, dan ga je gewoon naar je website toe, en vaak zie je daar al direct de installatie staan van joomla. Vul de gegevens in die je tijdens het aanmaken van je database hebt ontvangen (of zelf hebt ingevoerd). Volg de andere stappen, zoals je website een naam geven en desnoods ook je SMTP (= mail) instellen.

Na installatie zal joomla proberen om het 'install.php' bestand te verwijderen. Heeft joomla daar zelf geen rechten tot, geeft hij een melding dat je dat bestand nog even handmatig moet verwijderen. Dat doe je dan gewoon net zoals de bestanden erop te plaatsen via filezilla.

Waar je op moet letten, en dat gaat vaker fout is dat je je joomla installatie wel in het juiste mapje zet. Even een paar voorbeelden:

Ziet jouw FTP (via filezilla) eruit als (de plusjes + beteken dat het een map is die je kunt uitklappen):

+ public
+ private
+ logs

Dan moet je de bestanden vaak in het public mapje plaatsen

Ziet jouw FTP eruit als:

+ public_html
+ private_ftp
+ weblogs
+ error_logs
+ access_logs

Ook wederom hier, gewoon in de public_html plaatsen.

Bij DirectAdmin is de FTP vaak ingedeeld als:

+ domains
    +  uwdomein.be
         + public_html
         + private_html
    +  nogeendomein.be
+ imap
+ public_html
+ subdomains

Hierbij moet je goed kijken waar je de inhoud plaatst. de eerste public_html kan zowel verwijzen naar uwdomein.be als nogeendomein.be. Ik raad ook altijd aan om dan het juiste domein via het mapje domains te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.