Ga naar inhoud

Onduidelijkheid sinusfunctie in excel


jacamaca

Aanbevolen berichten

Beste leden, in het kader van mijn opleiding kreeg ik een zelfstudiepakket van Excel.

Er wordt echter gevraagd om de omzetting van graden naar radialen binnen de sinusfunctie te doen. Maar ik heb totaal geen idee, en ook via de helpfunctie vind ik niet onmiddellijk iets terug.

Dit is letterlijk wat er gevraagd wordt: 'Zet de sinusfunctie uit in grafiek. Toon minimum één periode.

Maak een kolom met de hoeken gaande van 0° tot 360° in stappen van 15°. Je hoeft niet al deze getallen te typen, typ alleen 0 en 15 (geen ‘°’ typen want dan kan excel hier niet mee rekenen), selecteer deze twee cellen, klik op de kader rechtsonder en sleep naar beneden tot je 360 ziet. In de figuur hiernaast zie je een screenshot waarbij ik sleep tot de waarde ‘60’.

In de tweede kolom zet je de sinus van deze hoeken uit. LET OP! Je werkt met hoeken in graden (voor de x-as van je grafie) en niet in radialen, zoek hoe je de omzetting van graden naar radialen BINNEN DE SINUSFUNCTIE kan doen (gebruik de functie ‘RADIALEN’, zie hiervoor de helponline van sinus!).

Deze curve stelt de aangelegde wisselspanning voor. Benoem de assen! (Je kan hiervoor bv. gebruik maken van grafiekindeling 1).

Alvast bedankt voor de hulp,

Matthias

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kind leer je dat een cirkel 360 graden geeft. Met een gradenboog zet je ook die hoeken uit met een gradenboog.

360 graden wordt gelijk gesteld aan 2*PI. PI ken je dan weer dan weer van een omtrek (2*PI*straal) van een cirkel of (Pi*R*R) voor de oppervlakte van deze cirkel.

Als je de hoeken omzet naar radialen kan je makkelijk een functie gebruiken die sinus heet. In een rechte hoek is de (Overstaande zijde)/(Schuine zijde) = sinus (Hoek).

In bijlage een oplossing van je vraag...als dat niet volledig duidelijk is, vraag je t maar hé.

Sinus.xlsx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, iets te simplistisch uitgelegd. Ik ben afgestudeerd in wetenschappen-wiskunde maar het is ongetwijfeld goed bedoeld! Ik heb misschien niet genoeg duidelijk gemaakt wat ik bedoelde, maar uw bijgevoegd bestand bracht de nodige duidelijkheid.

Ik wist niet hoe ik automatisch radialen kon omzetten, dit werd dus duidelijk aan de hand van de functie RADIALEN. Nu moet ik als uitdaging binnen word de volgende 3D grafiek maken, heb jij soms een idee?

Het lijkt opgebouwd te zijn uit parabolen met een rico die varieert van 0 tot 1

Alvast bedanktpost-49077-1417706017,7082_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

owzo srry het was helemaal niet neerbuigend bedoeld.

Ik heb de vergelijking van de parabool zowat geschat aan de hand van de gegevens van de grafiek.

Als je dan de 'a' en de 'b' waarde vermenigvuldigd met een zelfde factor, krijg je een steeds stijlere grafiek. (a = -1/20 B en c=0)

Van 3D grafieken ken ik maar weinig maar mss heb je hier wat aan?

Kan je deze vraag als opgelost markeren?

parabolen.xlsx

aangepast door plx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.