Ga naar inhoud

Met knoppen, gegevens invoeren in tabellen.


Reyndeha

Aanbevolen berichten

Beste,

ik ben echt een beginner in Acces. Tot hier to heb ik altijd eerder ontworpen databases kunnen aanpassen maar wat ik nu wil maken lukt niet met mijn huidige kennis.

Hieronder zal ik beschrijven wat ik ongeveer verwacht van de database die ik wil maken.

Ik ga een heel aantal knoppen hebben en elke knop ik indruk zijn 'caption' of 'naam' wil ik (in het gebruikte record) in de tabel zien verschijnen in de volgende kolom.

Vb:

Knoppen: A, B, C

Ik druk eerst op C dan B dan A dan terug C

Als ik dan naar de tabel ga zien zie ik: in record 1 in kolom 1 C , in kolom 2 B, in kolom 3 A en ik kolom 4 C

Dit wil ik liefst tot een 20 tal kolommen kunnen doen.

Er is een aparte knop om naar het volgende record te gaan.

Hierna kan ik terug een andere combinatie maken die dan op zijn beurt in de volgende record opgeslagen wordt.

Mijn vraag is of het mogelijk zou zijn om te tonen hoe ik dit klaar kan spelen?

Alvast enorm bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel hard bedankt alvast voor deze cursus.

Dit helpt me al een stuk verder voor het uitwerken van andere zaken in mijn database dus nogmaals heel hard bedankt!

Echter is mijn vraag hier nog niet mee opgelost en hoop ik nog dat er iemand een oplossing wil aanwijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, liefst want ik snap van je vraag ook niks.

>> in welk venster zit je? in het Formuliervenster vermoed ik?

-------zo ja: in formulierweergave of gegevensbladweergave?

------ en wat bedoel je hier met 'knoppen' ? Een 'knop' om naar het volgende veld te gaan zegt me niets - zelf ga ik ernaartoe met de Tab...

>> zolang ik (wij) dus niet begrijpen wat je met 'knop A' bedoelt, kunnen we je ook geen raad gaan geven...:dong:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ok, ik heb in deze link een start bestand zitten.

https://www.dropbox.com/s/i7u6c79z663u18v/DatabaseHansReynders.accdb

Mijn doel is gewoon in verschillende formulieren een aantal knoppen (buttons) te hebben in formulierweergave.

De combinatievolgorde van het induwen van de knoppen moet in "1" record van een tabel komen. Zodat ik erna kan zien welke knoppen in welke volgorde ingeduwd zijn.

Er is een knop om een nieuwe record te starten, zodat er een nieuwe combinatie van knoppen ingegeven kan worden.

De knoppen worden genaamd A tot AD bv. Er gaan er nog veel meer bijkomen.

Als in een tabel een combinatie staat in record 1: A B AC Z X Y , weet ik dat er eerst A is ingedrukt, dan B, dan AC, dan Z, dan X en als laatste Y.

De lengte van de combinatie kan tot +-30 gaan. Dit moet ik nog uitpluizen wat het maximaal aantal kan zijn.

In een later stadia wil ik cijferwaardes ook aan de knoppen toekennen. Bv: A is 3 , B is 7 , AC is 32, Z is 10, X is 3 en Y is 12

Zo kan ik in een andere tabel dan zien; 3, 7, 32, 10, 3, 12. Dit zou een som geven van 67. Zo weet ik dat er 67m is gewandeld bijvoorbeeld door de verschillende gangen door die ene persoon.

Ik hoop dat dit al logischer lijkt?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Rendeha,

Ik vind het super dat je van niets 'iets' wil maken maar ik denk dat je dit wat 'raar' (en dat bedoel ik helemaal niet negatief) aanpakt.

Maak een tabel 'Wandelingen' WandelingID, (omschrijving of persoon ...) met alle velden die je daar zou in opnemen.

Maak een tabel 'Gangen' (Naam of afkorting, Lengte ...) met alle velden die je daar in wilt

Vergeef me als ik jouw idee slecht inschat. Als jouw huidige tabel Wandelingen zou zijn. Hebben alle wandelingen evenveel gangen?

Als dat zo is (maar dan ontbreken er gegevens in jouw tabel) dan kun je verder doen zoals je bezig bent.

Als het aantal gangen per wandeling varieert, dan raad ik toch aan om Gangen en Wandelingen te splitsen en er een één-op-véél relatie tussen te leggen.

Als je me verder volgt, maken we dit:

- Een formulier waar jij een Wandeling kiest (uit een keuzelijst), een Gang(uit een keuzelijst) (eventueel andere parameters zoals begin en eindtijd,.... en dan op een op ene knop klikt om het record toe te voegen.

- Op een ander formulier kan jij een Wandeling selecteren en krijg je de lijst van afgelopen gangen, totale tijd, gemiddelde snelheid,.... wat je maar kan verzinnen...

Als daarna nog steeds die knoppen wilt gebruiken, verzinnen we wel iets om dit toe te passen.

Ben je het helemaal niet met me eens, leg dan precies uit waarover dit gaat en wat je wilt bereiken.

Tabel1 met veldnamen als 1,2,3,...zijn weinig zeggend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag plx,

bedankt alvast om te reageren.

Na meermaalse pogingen om hier een foto in te voegen en mijn browser steeds blijft hangen en dus ook al mijn tekst kwijt is zal ik het doen zonder foto.

Ik had de wandeling als voorbeeld genomen om zo een hoop tekst te vermijden maar dit is dus mislukt :D

Ik werk voor een bedrijf dat grote gebouwen bouwt. Mijn taak hierin is het mee ontwerpen van de elektrische installatie. Aangezien ik niet weet of je al een elektrische achtergrond hebt of niet zal ik het proberen zo basis mogelijk uit te leggen.

In een huis heb je altijd een elektriciteitskast, vanuit hier vertrekken een hele hoop kabels de woning in naar uw verbruikers (stopcontacten, lampen).

Nu in een groot kantoorgebouw heb je een hele hoop van deze kasten op vele verschillende plaatsen.

Om de kabels overal te kunnen leggen worden sleuven in de muren gemaakt of worden overal goten gelegd waar kabels in kunnen liggen. Nu soms moet je ook een verdieping stijgen en dit gaat via een schacht. In één gebouw kan je makkelijk tot een 40 tal schachten gaan en een 200 tal goten.

Mijn doel was om de platte gronden van deze gebouwen als achtergrond te zetten. Formulier 1 is verdieping 1, Formulier 2 is verdieping 2, enz.. Op het formulier worden dan knoppen gezet dat deze net op de platte grond op een goot, schacht of sleuf staan. Zo kan ik wanneer een kabel in kast 1 vertrekt, aanklikken via welke goten, sleuven of schachten hij allemaal moet gaan om zo kort mogelijk op de juiste plaats (verbruiker) te komen.

Dan krijg ik in een tabel op chronologische volgorde de genomen schachten, sleuven en goten als ik ook op chronologische wijze de knoppen heb ingedrukt weliswaar.

Voor elke kabel wordt een record aangemaakt om zo voor alle kabels een route te hebben.

Deze tabel kan ik dan geven aan de mensen die de kabels trekken zodat ze weten hoe en waar welke kabel moet liggen.

Vandaar dat een keuzelijst niet werkt omdat ik dan telkens tussen honderden opties kan kiezen.

De weg die een kabel volgt is ook niet altijd even ver of heeft hetzelfde aantal goten. Wel kan ik zeggen dat er niet meer dan +- 30 goten genomen worden per kabel.

Het doel is om dan achteraf waardes aan deze knoppen toe te kennen ipv namen en dan krijg ik 1 tabel met de route van de kabel en 1 tabel met alle lengtes die deze aflegt.

Zo kan ik berekenen hoeveel meter kabel ik nodig heb om zo ook de juiste hoeveelheid te bestellen.

Ik hoop dat ik wat duidelijker ben nu?

Alvast bedankt om dit allemaal te lezen :) en hopelijk ook om mij verder te helpen :D

Met vriendelijke groeten

Reyndeha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok great, we komen hier wel uit.

Wil je een één formulier zoals jij dat ziet met de knoppen.

Een knop heeft twee eigenschappen waar we achteraf informatie kunnen uithalen.

De Name (naam) en de Caption(tekst op de knop)

Voorlopig noemen je knoppen Knop1, Knop2, enz =>Herbenoem ze naar de locatie vb KnopVerdiep01Locatie01

Zorg ervoor dat je enkel cijfers in de naam van de knoppen vervangt.

zet als caption (wat op de knop staat) de lengte van de buis.

Hou het voorlopig zo eenvoudig mogelijk. Pakweg 5-10 knoppen. Ik maak dan iets en en als je t goed vindt doen we verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.