Ga naar inhoud

rebooten Windows Xp-machine


pctroubled

Aanbevolen berichten

Goeiedag,

Terwijl foto's in RAW-formaat werden geconverteerd tot jpeg, sloeg de pc plots af om opnieuw te rebooten.

Ik zag de info omtrent het moederbord verschijnen - en toen niets meer... Opstarten in veilige modus met F8 lijkt ook niet haalbaar: de ene keer dat ik de toets indruk, kom ik in BIOS terecht - en de andere keer op een vaal grijs scherm waarop bovenaan links de cursor ligt te knipperen.

Het toetsenbord in BIOS reageert - maar op dit grijze scherm mag ik alle letters van 't alfabet indrukken zonder enige reactie...

Volledigheidshalve dien ik te vermelden dat ik enkele dagen terug ietswat overmoedig was om de pc open te gooien in een poging om een dvd-brander uit een oudere pc in te bouwen - zou dit defect ontstaan kunnen zijn doordat enkele schroeven misschien niet op de juiste plaats werden ingebracht?

Nadat de behuizing terug werd dichtgeschroefd, kon de pc opnieuw opstarten zonder hapering. Tot nu dus...

Bedankt bij voorbaat voor alle mogelijke suggesties en hulp...

Groetjes,

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft echter aan dat je een doorsnee gebruiker bent. Mss mis je de routine om onderstaande allemaal uit te voeren. Zoek dan een kennis die je kan helpen.

Een herstelschijf maak je aan met je Windows versie. Als je die niet hebt gaat dat nu dus ook niet meer lukken. Een schijf van een ander werkt niet omdat er een licentie aan hangt.

Als je de originele Windows disk hebt, moet het daarmee volgens mij ook wel lukken.

Anders zou ik eerst met een andere bootable schijf kijken of hij met zo'n schijf opstart.

Je zou deze kunnen branden: https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/kb20091016094409EN_EndUserProfile_en_us

De Norton disk bevat een speciale Windows versie om een Norton image terug te kunnen zetten. Die heb je niet, maar er zit bv. ook een utility op om je HD's te testen. Je kunt met die schijf in elk geval je HD's zichtbaar maken. Lukt dat niet, dan is je HD mss gesneuveld.

Als je normaal kun opstarten weet je in elk geval dat het grootste deel van je systeem in orde is en dat het echt aan de Windowsversie of je HD moet liggen.

Je moet dus die Symantec Recovery Disk .iso downloaden en op disk branden. Dan met die schijf er in booten. Mss dat je daarvoor in de bios even moet instellen dat hij als eerste van de CD moet booten (als dat al niet gebeurd is).

(Mss dat anderen nog betere tips hebben.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik je allereerst van ganser harte bedanken voor je advies, Veng. Je kan je misschien voorstellen hoe het als gebruiker voelt om terug data op je harde schijf terug te zien dankzij Norton ghost.

Na enkele bange minuten stond dit programma me toe om de stations van de pc van nabij te bekijken: een volume D met de data is nog leesbaar, maar de C-schijf met programma's lijkt van de aardbodem verdwenen. Dien ik deze als gecrashed te beschouwen of bestaat er ergens een kans dat die los is komen te zitten doordat een vijs ergens zou ontbreken?

Groetjes,

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Fijn dat Norton je een beetje heeft kunnen helpen. Ja, ik weet hoe het voelt als je iets kwijt bent. Om die reden maak ik 2 keer per week een image van mijn c:-schijf en heb ik een streng back-up regime van mijn data. Ik heb alles in totaal minimaal 3 keer! Kost een hoop tijd, maar sinds ik dat doe heb ik geen slapeloze nachten meer van mijn computer :D

Of die schroef de zaak beschadigt heeft kan ik niet zeggen. Als je bv te lange schroeven hebt gebruikt en daardoor iets aan de verbindingskabels hebt beschadigd. Een klein kansje, maar aannemelijk vind ik het niet, tenzij je wel heel grof te werk bent gegaan. Ik neem aan dat het nog IDE kabels zijn. Wat je dan in elk geval kunt proberen is dan de kabels van die DVD brander bij je moederbord los te maken en te kijken of je HD dan wel weer wil werken. Als je HD op dezelfde kabel zit als je DVD zou je op zijn minst die DVD los kunnen koppelen en liefst je Hd met een andere kabel proberen.

Meer kans echter dat je HD het gewoon begeven heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Asus,

Allereerst mijn excuses voor dit wat late antwoord... maar de eerlijkheid gebiedt me om toe te geven niet goed te weten hoe genuanceerd ik jullie het best de tests rapporteer...

De image met NG verleende me toegang tot de voormalige D-schijf van waarop enkele bestanden reeds op een externe harde schijf konden worden gekopieerd.

De image van Seagate sloeg niet aan en zette me aan het twijfelen omtrent mijn handelswijze. Deed ik alles zoals je me had voorgesteld? Vandaar dat ik meermaals poogde te testen: Opstarten van Bios geeft sporadisch nog de Maxtor harde schijf op die het laat afweten, zonder dat die door NG wordt gedetecteerd. De cd die de software van Seagate bevat, wil evenwel niet opstarten. Doe ik iets verkeerd? Dient de C-drive te worden afgeschreven of kunnen we langsheen andere pistes verder kijken?

Groetjes en dank voor je interesse,

Frank

Link naar reactie
Delen op andere sites

De cd die de software van Seagate bevat, wil evenwel niet opstarten. Doe ik iets verkeerd?

Om vanop die CD (Seatools for DOS) op te starten dient de opstartvolgorde in je bios gewijzigd te worden ... hoe je die opstartvolgorde wijzigt, dat wordt hier vrij duidelijk uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.