Ga naar inhoud

Opstart USB maken en aanmelden als Administrator ?


chriseen

Aanbevolen berichten

In het kort, ik heb en laptop(je) met windows 7 home premium dat meegaat op reis (jes).

Ik had een moeilijk te achterhalen wachtwoord aangemaakt op mijn account en

dit ook op een post-it-tje opgeschreven . :dong:

Nu ben ik mijn wachtwoord kwijt en kan het briefje niet meer vinden. :embarassed:

Hoe kan ik eventueel tot de (vermoedelijke) D: schijf geraken om een herstel uit te voeren ?

Er staan enkel wat foto's op , maar die heb ik toch op een externe schijf staan.

Stom van me dat ik niet zelf een opstart schijfje ( usb) maakte een paar maanden terug.

Het betreft Asus Eee PC 1201Ha model . :adore: alle hulp is welkom .

greetz, Chriseen

[h=2][/h].

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Chriseen,

Er zijn enkele mogelijkheden om je probleem op te lossen zonder dat je terug naar fabriekinstellingen zou moeten gaan.

  • Download Ophcrack LiveCD voor Windows Vista/7 via DEZE link.

Brand de gedownloade ISO op een cd.

(Klik met rechts op het ophcrack.iso bestand >Schijfkopiebestand branden.)

Als het branden van de cd voltooid is bent u klaar op Ophcrack te gebruiken.

- Start de PC opnieuw op, druk op F11 (kan ook andere F-toets zijn, afhankelijk van het merk van je pc) en selecteer dan het cdrom station om via de CD op te starten.

- Als alles goed is verschijnt er een scherm waarin u een aantal opties kan selecteren.

- De standaard optie dat reeds geselecteerd is (Ophcrack Graphic Mode) is prima.

- Druk op Enter.

- Afhankelijk van jouw wachtwoord kan het even duren, maar de kans is groot dat enkele minuten later jouw (vergeten) wachtwoord op het scherm verschijnt.

- Onthoudt het wachtwoord, haal de cd uit het station en herstart de computer.

Succes ermee.

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je via veilig modus ook geen ander account gebruiken om in te loggen? Bijv het Administrator account?

Nu weet ik even niet meer of het ook mogelijk was om via veilig modus (zonder in te loggen) de command prompt te openen. Als je dat kan, zou het met één commando op de command line verholpen moeten zijn.

Om dit te doen moet je tijdens het opstarten van de computer een paar keer op F8 drukken. Je krijgt dan een scherm te zien waarmee je in veilige modus kunt opstarten. Probeer daar eens te kiezen uit "Veilig modus met opdrachtprompt".

Als je hiervoor niet hoeft in te loggen, en je de opdrachtprompt (command line) kunt gebruiken dan zou je volgend commando in kunnen typen (vervang <gebruikersnaam> voor jouw eigen gebruikersnaam):

net user <gebruikersnaam> ""

Die twee dubbele quotes op het einde zijn belangrijk!! Deze zorgen ervoor dat het account geen wachtwoord meer krijgt.

Om erachter te komen welke gebruikersnaam je PRECIES moet gebruiken kun je dit commando uitvoeren:

net user

Je krijgt dan een lijstje met gebruikers op de computer te zien, waaronder Administrator en Gast.

Let wel op! Bovenstaande methode werkt ALLEEN als je command prompt toegang weet te krijgen tot het systeem via bijvoorbeeld veilige modus.

Mocht clarkie zijn methode of mijn methode nog niet werken, is er nog een methode die lijkt op de Ophcrack methode van clarkie. Alleen probeer eerst één van de methoden tot nu toe aangegeven.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties,

@ leroy :

Opstarten in "veilig modus" kan, maar niet als of onder een andere account .

Opstarten in "Veilig modus met opdrachtprompt" lukt niet, hij laadt alle files en schakelt dan automatisch over naar het startscherm van W7 .

Dus geen opdrachtprompt ! Dit brengt dus ook geen soelaas .

@ clarkie :

Ik heb de Download Ophcrack LiveCD voor Windows Vista/7 gedaan en met bijhorend programma op een cd gebrand .

vermits de laptop geen cd lezer heeft heb ik de cd op een usb gekopieerd .

Bij het opstarten druk ik op F11 en krijg dan volgend scherm ;

Press F2 to run setup

Press Esc for BBS POPUP

Press F9 for image recovery

Press ALT+F2 to execute ASUS EZ Flash

Initializing USB Controllers . . Done

1015MB OK ( installed Memory Size : 1024MB)

Auto-detecting SATA 1 . . . IDE Hard DIsk

Sata 1 : ..............Nummer van de disk

Hard Disk Locked, enter user password:

( press <ESC to switch to master password )

Ik probeerde 'admin' als master password,

- Unlocking hard disk disk ...

en dan start hij op als voorheen, dus nog steeds het missende paswoord nodig .

In de bios veranderde ik de opstart naar 1 : Extern device 2 : Hard disk

Opnieuw opstarten met of zonder de usb brengt me nu steeds weer naar het scherm

dat ik voorheen kreeg als ik op f11 drukte .

Blijkbaar herkent hij de usb niet ?

Groeten, Chriseen

Link naar reactie
Delen op andere sites

F11 zou normaal gezien het boot-menu moeten openen.

Blijkbaar gebruikt jouw laptop een andere toets namelijk de 'esc'-toets om het boot-menu te openen.

Press Esc for BBS POPUP

- - - Updated - - -

Ik zie ook dat je een hard-disk lock erop hebt zitten. Ik zou die hard-disk lock verwijderen als je daar geen reden meer toe hebt om dit te gebruiken. Dit kun je doen in de bios via de F2 toets tijdens opstarten

Press F2 to run setup

Daar ergens moet je een optie zien om een HDD (of Hard Disk) password in te stellen. Als je dat blanco laat, wordt het wachtwoord verwijderd.

Een HDD (Hard Disk) wachtwoord zorgt ervoor dat je harde schijf niet kan opstarten zonder dat wachtwoord in te vullen. Dit kan wel handig zijn voor als je echt heel erg gevoelige data erop hebt staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ clarkie :

Ik heb de Download Ophcrack LiveCD voor Windows Vista/7 gedaan en met bijhorend programma op een cd gebrand .

vermits de laptop geen cd lezer heeft heb ik de cd op een usb gekopieerd .

Bij het opstarten druk ik op F11 en krijg dan volgend scherm ;

Press Esc for BBS POPUP

Je dient via esc in het bootmenu te komen en de opstartvolgorde te wijzigen, je USB moet als eerste opstarten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips :-), helaas was geen enkel eenvoudig ui te voeren.

Steeds weer wou het maar niet lukken.

Uiteindelijk heb ik dit weekend een re-boot gedaan via de F9 knop .

Gewoon een herinstallatie en alles opnieuw installeren.

Het spulletje draait weer en ik onthoud nu mijn wachtwoord wel. :adore:

nogmaals dank voor de tips .

groeten, Chriseen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon een herinstallatie en alles opnieuw installeren.

Het spulletje draait weer en ik onthoud nu mijn wachtwoord wel. :adore:

nogmaals dank voor de tips .

groeten, Chriseen

Graag gedaan en omdat je probleem hiermee van de baan is plaatsen we op dit topic een slotje. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.