Ga naar inhoud

Opstarten PC


Thomasvo

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Vorige vrijdag is er een probleem opgetreden met mijn laptop (HP Probook 4730s, Windows 7 Professional). Het eerste wat mij opviel toen ik hem opstarte was dat het moederbordscherm 2 keer flikkerde, wat hij normaal gezien nooit deed.

Daarna bleef hij heel de tijd hangen bij "Windows starten". Ik moest hem manueel uitschakelen en probeerde hem nog eens op te starten, maar het bleef hetzelfde.

Ik dacht direct dat een programma het opstarten verhinderde dus ging ik in Safe Mode naar msconfig en deed een clear reboot (alle niet-windows prog niet laten meestarten).

Ik starte hem opnieuw op waarna het wel ging en deed dan voor de zekerheid een uitvoerige scan (Bitdefender 2013) die niets vond.

De dag erna bleef hij weer steken bij "Windows opstarten" en ging dus terug in Safe Mode. Ik heb dan een herstelpunt teruggezet (van vorige woensdag toen alles nog ok was). Dat bleek echter niets uit te halen en toen ik Safe Mode terug starte kreeg ik na "Windows Starten" mijn muis maar geen inlogscherm (ik kreeg een zwart schem met alleen de muis). Ook alle andere opties in F8 hebben geen effect.

Ik heb via de BIOS alle systeemchecks gedaan die HP te bieden had (alleen de memory check bleef doorgaan en altijd hetzelfde scannen waarna ik het heb beëindigd).

Ik weet niet meer wat ik moet doen en overweeg een herinstallatie van Windows (heb een backup van alle gegevens op een externe), maar wil eerst weten of er geen alternatieven zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een andere werkende pc ter beschikking zou je het volgende kunnen proberen.

Download de geschikte herstelschijf voor je systeem welke je hier kan terug vinden. Brand de .iso als image op een lege cd.

Voer dan eens een opstartherstel uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik gedaan en krijg dit:

"-Niet nader bepaalde wijziging van de systeemconfiguratie hebben dit probleem mogelijk veroorzaakt."'

"-Herstelbewerking: Systeemherstel

Resultaat: Mislukt. Foutcod= 0x1f

Tijdsduur = 166110ms"

"-Herstelbewerking: Controle en herstel van integriteit van systeembestanden

Resultaat: Mislukt. Foutcode = 0x490

Tijdsduur = 901249ms"

Bij systeemherstel vind die een punt van 29/05 (toen alles nog in orde was) dus laat ik het terugzetten.

Ik krijg dan ook een error en een melding dat het niet terug is gezet naar 29/05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan gaan we m.b.v de herstelschijf proberen het opstarten terug in orde te krijgen.

Start op van de herstel cd en selecteer je Windows installatie.

In het daarop volgende venster kies je voor Opdrachtprompt.

Typ nu in de opdrachtprompt de volgende vetgedrukte commando's

bootrec.exe /fixmbr en druk op enter.

bootrec.exe /fixboot en druk op enter. Let telkens op de spatie tussen bootrec.exe & /

Start hierna je systeem terug op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke andere opties zijn er nog voor de SATA mode?

Mocht de optie AHCI aanwezig zijn probeer deze dan eens, normaal als deze optie niet goed is ingesteld krijgt men een BSOD of blijft het systeem herstarten.

Maar heb een tijdje geleden ondervonden dat dit niet altijd het geval is en het systeem ook kan blijven hangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.