Ga naar inhoud

blauw scherm bij installeren van Win8


walterwill

Aanbevolen berichten

Het besturingssysteem van mijn OPTIFLEX 780 was XP, dus tijd om te veranderen. Ik kocht Win8 en begon die te installeren. Tot mijn verbazing crashte de pc en nadat ik hem weer opstartte kreeg ik de foutmelding dat de bootmgr ontbrak. Daarna probeerde ik Win8 opnieuw te installeren, maar kreeg dan plots het blauwe scherm. Ik wilde daarna WinXP er weer op te zetten maar het blauwe scherm kwam terug. Ik heb een vermoeden dat mijn harde schijf stuk is (die is toch al een jaar of 4 bezig) en omdat die toch al propvol zat, is dit een goede reden om een nieuwe te kopen, maar ik had graag eerst een bevestiging of het om een hardwareprobleem gaat. Bedankt.

PS: F8 werkt ook niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral voor dat je een ander besturingssysteem installeert moet je controleren of de hardware wel geschikt is om dat besturingssysteem te laten werken (in dit geval Windows 8).

Meer er over lees je in deze link. Er is in die link ook een Upgradeassistent aanwezig die je kan uitvoeren.

Er wordt dan gecontroleerd of je computer en andere aangesloten apparaten geschikt zijn voor Windows 8.

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Clarkie, de bios heeft al een uitgebreid diagnoseprogramma en dat gaf geen fouten in de harde schijf. Ik weet niet of dat voldoende is, maar ga me er verder niet meer druk overmaken en een grotere schijf aanschaffen. Misschien was de schijf zo vol dat Win8 geen plaats meer vond en er de brui aan gaf :).

Met de nieuwe schijf zal ik tegelijk ook meer weten. Ik hou je op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.