Ga naar inhoud

Windows 8.1: automatische updates downloaden/installeren onbetrouwbaar ?


olaf de wit

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen op dit forum.

Ik heb meer dan twee maanden lang geen automatische updates kunnen downloaden, zonder dat ik dat wist. Regelmatig ben ik het W 8.1 beveiligingscentrum gaan kijken, en daar heb ik vastgesteld dat Automatische Updates stond ingesteld met de opties download en installeer alles automatisch op de achtergrond, zoals ik gewoon ben. (en de meeste mensen gewoon zijn, denk ik) Ik heb die instellingen ook nooit gewijzigd, in de veronderstelling dat automatische updates ook zijn werk doet.

Gisteren (14 oktober 2014) ben ik nog eens gaan kijken in de update-geschiedenis en wat blijkt ? De laatste automatisch geïnstalleerde updates dateerden al van 29 juli 2014 !! Eigenaardig genoeg moet windows updates ook in de geschiedenis een lijst aanmaken van alle updates die het heeft proberen te installeren, maar die niet zijn gelukt. Daar heb ik in de geschiedenis helemaal niets van gezien, er stonden geen mislukte updates tussen die op latere datum waren uitgevoerd of gedownload.

Nu heb ik de proef op de som genomen door in het beveiligingscentrum de settings te wijzigen naar bepaal zelf wanneer u updates wil downloaden en installeren. Daarna heb ik de PC terug opgestart. Bij het aanlogscherm krijg ik de boodschap dat er 15 updates gereed staan om te worden geïnstalleerd. Ik ga vervolgens naar het update centrum en ga na welke dat zijn: uiteindelijk gaat het om 15 essentiële updates en 1 optionele, dus 16 in totaal. Ik krijg dus die melding en het overzicht van de updates die moeten worden geïnstalleerd op die manier en kan ook selectief kiezen welke ik ga installeren.

Wat ik vreemd vind is dat Windows Updates 15 essentiële updates op één dag zou sturen, dit kan volgens mij niet. Die 15 updates kunnen volgens mij alleen de updates zijn van de afgelopen 2,5 maand, die ik dus niet gehad heb of kon installeren met geautomatiseerde download en install op de achtergrond !!! M.a.w. er stonden tussen 29 juli 2014 en 14 oktober 2014 15 updates in de wachtrij die niet geinstalleerd zijn, terwijl de settings waren aangevinkt om die downloads en installaties onzichtbaar uit te voeren !

+ er is in de geschiedenis ook nooit melding gemaakt of die updates wel zouden zijn gedownload, maar dat de installatie bv. ervan mislukt zou zijn ! (wat toch de normale gang van zaken is, dacht ik)

Nu concludeer ik dat er wat schort aan het "onzichtbaar" automatisch downloaden en installeren van Windows Updates in Windows 8.1: het staat volgens het beveiligingscentrum wel op, maar is zelfs niet in staat om die updates te downloaden totdat ik besluit de settings zo te veranderen dat windows mij waarschuwt hoeveel er zijn bij het login scherm !!

Wie kan mij helpen hiermee ? Gisteren heb ik besloten de installatie van die 15 updates gefaseerd uit te voeren, door 5 x 3 updates selectief te installeren uit de lijst, elke keer gevolgd door een herstart van het systeem. Tot zover zit ik aan 4 X 3 essentiële updates die ik heb kunnen installeren op die manier.

Als dat kan lukken, waarom werkt automatisch downloaden + installeren dan niet ? Waarom kan ik daar niet op vertrouwen ?

Ik snap niet hoe dat kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wat de oorzaak is dat automatische Updates niet uitgevoerd.... weet ik zo niet.

Maar wat ik wel weet is dat heel vaak problemen ontstaan bij het uitvoeren van automatisch updates uitvoeren.

Ik bepaal zelf wel wanneer Updates ( en welke updates) uitgevoerd mogen, dus bij mij staat die functie op handmatig uitvoeren.

Bovendien heeft het handmatig uitvoeren van Updates het voordeel dat als er een slechte Update tussen zit die intussen misschien een correctie krijgt alvorens je handmatig uitvoert.

Zelf voer ik de Updates maar maandelijks of tweemaandelijks uit naargelang dat ik zin heb. :D

Nu wat je probleem betreft kan je de probleemoplosser voor Windows Update uitvoeren, je vindt die terug in deze link.

Lost bovenstaande je probleem niet op voer dan de fixit via deze link eens uit.

Indien nog geen resultaat kan je best ook eens laten controleren op Malware, voer dan onderstaande uit.

Download 51a5f5d096dae-icon_RSIT.pngRSIT van de onderstaande locaties en sla deze op het bureaublad op.

Hoe je controleert of je met een 32- of 64-bitversie van Windows werkt kan je hier bekijken.

Dubbelklik op RSIT.exe om de tool te starten.

  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Vervolgens wordt de "Disclaimer of warranty" getoond, klik vervolgens op "Continue"
  • Wanneer de tool gereed is worden er twee kladblok bestanden geopend genaamd "Log.txt" en "Info.txt" .

RSIT Logbestanden plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Log.txt" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden in de map ""C:\\rsit")
  • Het logbestand met de naam "Info.txt" wat geminimaliseerd is hoeft u niet te plaatsen. (Dit logbestand wordt enkel de eerst keer bij het uitvoeren aangemaakt).
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

De handleiding voor het gebruik van RSIT kan je HIER bekijken en we hebben ook nog een instructievideo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bepaal zelf wel wanneer Updates ( en welke updates) uitgevoerd mogen, dus bij mij staat die functie op handmatig uitvoeren.

Bovendien heeft het handmatig uitvoeren van Updates het voordeel dat als er een slechte Update tussen zit die intussen misschien een correctie krijgt alvorens je handmatig uitvoert.

Zelf voer ik de Updates maar maandelijks of tweemaandelijks uit naargelang dat ik zin heb. :D

Toevallig was dat mijn filosofie ook toen ik nog op WinXP zat, en dat is precies wat ik dus ook heb proberen te doen nadat ik de vaststelling had gedaan. Rondgezocht op het Net heb ik geen enkele verklaring gevonden die in de buurt komt van de oplossing van dit probleem. Dus Microsoft klooit maar wat aan (zoals gewoonlijk) met z'n gehypte Windows 8.1 en natuurlijk werkt het weer niet normaal. Echt typisch weer ![ATTACH]36541[/ATTACH]

Heb ik RSIT voor 64 bitsbesturingssystemen uitgevoerd.

log.txt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's uit, mogelijk kunnen ze conflicteren met zoek.exe (hier en hier) kan je lezen hoe je dat doet.

Download 51a612a8b27e2-Zoek.pngZoek.exe naar het bureaublad (niet de .zip- of .rar-versie)

  • Wanneer Internet Explorer of een andere browser of virusscanner melding geeft dat dit bestand onveilig zou zijn kun je negeren, dit is namelijk een onterechte waarschuwing.
  • Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:
  • Note: Dit script is speciaal bedoeld voor deze PC, gebruik dit dan ook niet op andere PC's met een gelijkaardig probleem.

{B164E929-A1B6-4A06-B104-2CD0E90A88FF};c
{5C9DCA26-CEC4-4280-A831-D622D4DBF113};c
{5513F07E-936B-4E52-9B00-067394E91CC5};c
C:\Users\Olaf De Wit\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\37clurus.Default User\searchplugins\safesearch.xml;f
C:\Users\Olaf De Wit\AppData\Roaming\McAfee;fs
emptyclsid;
chromelook; 
firefoxlook; 
emptyfolderscheck;delete 
startupall; 
filesrcm;

  • Klik op de knop "More options" en vink nu de onderstaande opties aan.
  • Do a Deep Scan

  • Installed Programs

  • Auto Clean
  • De optie "Scan All Users" staat standaard aangevinkt.
  • Klik nu op de knop "Run script".
  • Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
  • Mocht er geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw en klik op de knop zoek-results.log, de log verschijnt dan alsnog.
  • Post het geopende logje in het volgende bericht als bijlage.

Zoek.exe logbestand plaatsen

  • Voeg het logbestand met de naam "Zoek-results.log" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\\Zoek-results.log.)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar allemaal, wat er hier gebeurt ! Ik wou jullie wel bedanken voor de snelle reacties e.d. Maar ik had wel een aantal opmerkingen over het gebruik van zoek.exe. Ik heb vastgesteld dat mijn FF 25.0 installatie nu veranderd is in een FF 33.0 installatie. Wat o.a. geleid heeft tot het verwijderen van de webpagina's die ik dagelijks bezoek uit de Speeddial plugin. Normaal is het zo dat ik een verouderde browser blijf hanteren als ik merk dat nieuwere versies trager zijn dan de laatste versie die ik gebruik. In dit geval werkte 25 beter dan 30, bv. Om te vermijden dat een browser automatisch van versie verandert, gooi ik gewoonlijk de update exe's in een file shredder en schakel ik ook verwante services uit, e.d. En zorg ik er ook voor dat updates in een eigen folder worden geïnstalleerd. Op die manier kan ik ook browser versies testen onafhankelijk van mekaar, en als een nieuwe versie slechter is dan de oude, dan blijf ik gewoon de oude gebruiken en/of smijt ik de nieuwere versie er gewoon terug af. In mijn FF subfolders / per versie is nu elke FF exe veranderd in een versie 33 !! Gevolg blijkbaar dat de speeddial leeg is gemaakt + de Bitdefender TS 2015 plugin om na te gaan welke sites veilig zijn en welke niet staat uitgeschakeld, en die stond in FF 25 standaard ingeschakeld ! Ik weet dat BD op dat vlak wel zijn werk doet, want alle verdachte sites worden via BD opgenomen in een Security bulletin dat mij effectief waarschuwt voor phishing pogingen en pogingen om in te breken of malware te installeren,...enz. En die is nu niet meer actief in deze versie van FF, lijkt nu. Wat moet ik daarmee ???

aangepast door olaf de wit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds ik de wijzigingen van FF 25 naar FF 33 heb vastgesteld heb ik het volgende zien gebeuren: het bericht van 13:51 werd opgesteld als tekst die ik had ingedeeld in paragrafen door op return te drukken. Na plaatsing werd dit doorlopende tekst, en die heb ik 2X gewijzigd, zonder resultaat ! En ik vind ook geen knoppen voor tekstopmaak meer terug bij het tekstinvoervak en ook geen knop om meer opties te krijgen. Wat is dat nu weer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Dat de problemen door Zoek.exe zijn veroorzaakt kunnen we eigenlijk we uitsluiten, in het logbestand is er immers geen aanleiding te vinden die teruggeleid kan worden naar de beschreven problemen.

In het logbestand is echter wel een groot arsenaal aan "cleaning-tools" te vinden, hiervan is het gekend dat deze vaak voor meer problemen zorgen dan dat deze goed doen.

Ik zou dus ook het advies willen geven om de onderstaande tools te verwijderen, en alleen CCleaner te behouden.

AML Free Registry Cleaner 4.25

Auslogics BoostSpeed 7

Auslogics Registry Cleaner

CCleaner

JetClean

jv16 PowerTools 2014

Registrar Registry Manager 7.03

Registry Recycler

RegSeeker

TweakNow RegCleaner

Wise Registry Cleaner 8.22

Wat betreft de problemen lijkt het mij de beste oplossing om als eerste Firefox eens opnieuw te installeren, bij voorkeur uiteraard de laatste versie. Verouderde versies kunnen misschien dan wel sneller zijn, maar zeker niet veiliger.

Welke versie van SpeedDial was er in gebruik? Er is namelijk ook een variant die onder de categorie adware c.q. potentieel ongewenste software valt - zie onderstaande link.

PC Web Plus ? Toon onderwerp - Lightning Speed Dial verwijderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht

De betrokken speeddial die ik gebruik is Speed Dial 0.9.6.16, een Firefox Plugin die ik al jaren gebruikt heb op een systeem met WinXP. Ik heb gedurende al die jaren effectief extra diagnostische tools gebruikt, waaronder Malwarebytes Anti-malware (uiteraard elke keer ook manueel geupdate vooraleer te scannen, e.d.) Nooit - op welke manier dan ook - opgemerkt dat dit malware .PUP's (e.d.) zouden zijn. Indien wel, dan had ik dergelijke zaken ook meteen weer verwijderd. M.a.w. sinds ik op Windows 8.1 zit, heb ik per definitie ook alle apps die betrouwbaar waren op XP geïnstalleerd, na overkopiëren van een USB stick (en ja, ook altijd gezorgd ervoor dat AV software de bestanden van externe opslagmedia scant).

In hoofdzaak gebruik ik CCleaner, RegSeeker, Registrar Registry Manager 7.03, en ook van die registry tools heb absoluut nooit te klagen gehad, en bovendien verwijder ik ook geen registersleutels waar ik niet zeker van ben (plus, alles dat verwijderd wordt, wordt ook gebackupped), ik weet dat je daar heel goed mee moet opletten. De anderen echter worden gebruikt om enkel bijkomende diagnoses uit te voeren m.b.t. registry. Voor zover ik weet hebben verdachte programma's de vervelende neiging om hardnekkige services te installeren (kan ik aan de weet komen met hijackthis, autoruns.exe e.d.), en velen daarvan kunnen - oh ironie ! - worden uitgeschakeld met een combinatie van tools die ik al jaren gebruik en vertrouw. De geïnstalleerde andere register editors worden zelden gebruikt en bovendien waak ik er ook over om bij nieuwe installaties ook na te gaan of er al dan niet een service moet worden gestart bij opstarten van het Bureaublad. Voor zover ik weet hebben geen van de bovenvermelde toepassingen een service die actief is bij opstarten (weet ik via autoruns en nog een paar andere manieren om dat mee na te gaan, zoals msconfig en mmc).

Ik kan natuurlijk het advies van iedereen gaan opvolgen en op de duur alles gaan verwijderen dat ik ooit heb geïnstalleerd. Waar gaat dat eindigen ?

Dat de problemen door Zoek.exe zijn veroorzaakt kunnen we eigenlijk we uitsluiten, in het logbestand is er immers geen aanleiding te vinden die teruggeleid kan worden naar de beschreven problemen.

Eerlijk gesproken, ik betwijfel het nogal. Ik heb het doorzoeken van de HD door zoek.exe bijna 45 minuten gevolgd terwijl dit programma bezig was, en tot mijn stomme verbazing merkte ik dat zoek.exe nogal veel tijd doorbracht met het doorsnuffelen van User Folders, inclusief mijn FF profiles e.d. ! En wat merk ik achteraf na reboot ? Dat extra veiligheidsplugins in mijn FF installatie gewijzigd zijn en dat ik die terug moet instellen, waardoor ik o.a. tijdelijk geen tekst meer kon opmaken op dit forum, omdat die wijzigingen de uitvoering van scripts hebben geblokkeerd in de NoScript plugin die daarvoor niet werden geblokkeerd door die plugin, plus dat instellingen voor een speeddial zijn verwijderd en daarenboven ook nog eens dat alle FF exe's veranderd zijn in versie 33 !!!, ongeacht het feit dat ik verschillende versies afzonderlijk had geïnstalleerd. (waaronder 25 en 30) Vergeet bijna te vermelden dat mijn FF Ghostery plugin helemaal verdwenen is !!!

Al die zaken werkten tot nu toe normaal, en verder heb ik geen vinger uitgestoken of weet ik veel wat voor wijzigingen aangebracht, ik moet nu alles herstellen dat tot zover normaal heeft gewerkt in FF. Uiteindelijk was mijn oorspronkelijke vraag waarom automatische Windows 8.1 updates bij mij niet lijken te werken, en nu wordt de aandacht afgeleid naar "zou u niet beter registry tool zus en zo verwijderen ?" en moet ik zitten knoeien met plugins in FF ???

Wat dat allemaal te maken heeft met de diagnose voor dit specifieke probleem begrijp ik niet !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zucht

Wat dat allemaal te maken heeft met de diagnose voor dit specifieke probleem begrijp ik niet !

Het advies omtrent de register-tools hebben zover met dit probleem vandoen dat het namelijk gekend is dat deze vaak meer schade aan een systeem toebrengen dan dat deze goed doen. Oké er zijn backups? Maar welke heb je nu nodig nu er problemen zijn.

Er zijn genoeg referenties op het internet te lezen over gebruik van dergelijke software, en zeker het arsenaal wat op deze computer aanwezig is, is eigenlijk nogal verontrustend te noemen...

Mijn advies is dus goed bedoeld, maar als u denkt dat dit niet de oorzaak is moet het niet met een zucht worden afgedaan naar mijn mening... :hmmmm:

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.