Ga naar inhoud

Bios


leek

Aanbevolen berichten

Om te backuppen heb ik een externe ssd aangesloten. Nu start mijn pc niet meer op als de externe ssd is aangesloten, volgens de verkoper komt dit waarschijnlijk omdat de externe ssd als "first boot" staat.

Volgens zijn aanwijzingen moet ik via de Charme balk naar Geavanceerde Opties en daarin kiezen voor Firmware Settings. Dan kan ik wijzigingen in het BIOS aanbrengen.

Als leek zegt mij dat weinig maar ik heb bij Geavanceerde Opties slechts 5 keuzes en geen Firmware Settings, dus kan ik niet in het BIOS?

Wat moet ik nu doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het makkelijkst is van bij het opstarten naar de bios te gaan. Meestal door op escape of Del of zo aan te tikken (ps: hiermee kan je geen dingen misdoen - je kan op dat ogenblik geen 'foute' toets aantikken)

Maar nu hangt het er vanaf wèlke bios jij hebt...

Vooraf dit: de 'Bios' is de basis van je computer dus wees er heel voorzichtig mee !

Je ziet het bios-scherm dadelijk na het opstarten: steeds een zwart scherm met witte letters - het blijft even staan en dan wordt je windows gestart.

Enkele voorbeelden van soorten van biossen die ik van het net plukte:

post-42549-1417706011,6739_thumb.jpg

post-42549-1417706011,7161_thumb.jpg

post-42549-1417706011,7555_thumb.jpg

Eerste opdracht: vertel ons wèlke bios je hebt, dan kunnen we gaan kijken hoe en waar je iets moet doen. - Want elke bios verschilt. Wellicht heb ik een andere bios dan jij en dan moeten we op zoek gaan naar plaatjes van jouw bios om je de weg te kunnen tonen...

en, BELANGRIJK: kijk altijd zorgvuldig uit wat je in de bios doet want het is voor een beginner niet simpel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens op die drie plaatjes in de ovalen, wat er voor het woord Bios staat - da's dus telkens de 'naam' van de bios:

ami-bios, award modular bios, ...

edit: maar eigenlijk is het toch geen probleem: als je die schijf alleen maar als backup gebruikt, koppel je hem nadien toch gewoon af en start je systeem toch als gewoonlijk op (niet gehinderd door eventueel een bootvolgorde met die ssd als eerste ?)

ps: die 'verkoper' is toch degene waar jij je SSD kocht en nièt degene bij wie jij je computer-zelf kocht?

gaat het trouwens om een laptop of een desktop?

(2 vraagjes dus) :-)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een desktop. De winkel is wel hetzelfde maar is niet in mijn woonplaats. Toen ik de ssd had aangesloten kwam ik tot de ontdekking dat mijn back-up progr. autm. werkte, ik hoefde dat niet steeds op te starten. Ik dacht dat is gemakkelijk, als ik de ssd aangekoppeld laat, vergeet ik niet meer te back-uppen.

Toen onstond het probleem met de opstart van de pc, met de ssd aangekoppeld startte hij niet meer op. Ik heb de winkel gebeld en de verkoper deze zei de bios te wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een backup van mijn eigen mappen en documenten dus niet van Windows. Laat ik eerst proberen te backuppen door de usb kabel aan te sluiten en daarna te verwijderen.

Als ik het helemaal autm. wil, dus de bootvolgorde veranderen, meld ik mij weer.

Zover bedankt voor je reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, graag gedaan dan - als het voor jou opgelost is, kan je onderaan op Markeer als Opgelost klikken.

(en zo'n backup van je eigen data kan je ook makkelijk aanmaken met een freewareprogje als vb Syncback - je kan dan vb een knop op je bureaublad zetten en dan hoef je daar maar gewoon op te klikken en de rest doet het progje vanzelf - is niet helemààl automatisch, maar 't scheelt niet veel, en als je de knop op je bureaublad opmerkt is klikken snel gebeurd - daarom vroeg ik of het een backup van je systeem of van je data was)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.