Ga naar inhoud

Backup maken in Windows 7


Albert134

Aanbevolen berichten

Het Backup-programma van Windows 7 heb ik zo ingesteld dat het op iedere zondag om 10.00 uur een backup maakt van alle gebruikersbestanden op de C: schijf en van door mij aangevinkte bestanden op de D: schijf. Tevens wordt een systeembackup gemaakt.

De gebruikersbestanden op de C: schijf zijn eigenlijk alleen die van Windows Live Mail. Alle andere bestanden staan op de veel grotere D: schijf. Dat zijn documenten, bijv. Word, Excel, PDF en zo. Dat zijn er enkele honderden, maar het is in omvang slechts een gering deel: minder dan 1% van het totaal. De meeste bestanden zijn foto's (JPEG). Alle bestanden C: en D; die ik wil backuppen beslaan totaal ongeveer 260 Gb. De externe Backupschijf is 500 Gb. groot.

Als ik dat de eerste keer uitvoer wordt een netjes een gehele backup gemaakt. De bestanden zijn voor mij slechts beperkt benaderbaar, maar ik kan bij 'eigenschappen' van de Backupschijf zien dat er 260 Gb is gebruikt. Het maken van die backup duurt ongeveer 2 uur.

Als ik de volgende zondag kijk wat er gebeurt, verbaas ik mij over de gebruikte tijd van ongeveer 20 minuten. Daarin kan onmogelijk 260 Gb. zijn weggeschreven (overschreven). Ook de datum van de backupfiles is vreemd, namelijk ongewijzigd, dus de datum van de vorige week. Toch meld het programma dat er probleemloos een backup is gemaakt. Er is geen enkele foutmelding.

Mijn vraag is hoe de backup wordt gemaakt en waarom bij de nieuwe backup de datum niet van de laatste backup-dag is. Het geeft bij mij twijfels of ik wel een juiste backup heb.

Vandaag heb ik voor de zekerheid na de backup van 10.00 uur (met de datum van vorige week zondag) de backupschijf geformatteerd en er direct weer een nieuwe op laten zetten. Dat ging probleemloos en het duurde ruim 2 uur. Dat lijkt logischer. De files hebben nu de datum van vandaag.

Wie kan er meer over vertellen?

aangepast door Albert134
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dat de eerste keer uitvoer wordt een netjes een gehele backup gemaakt. De bestanden zijn voor mij slechts beperkt benaderbaar, maar ik kan bij 'eigenschappen' van de Backupschijf zien dat er 260 Gb is gebruikt. Het maken van die backup duurt ongeveer 2 uur.

Als ik de volgende zondag kijk wat er gebeurt, verbaas ik mij over de gebruikte tijd van ongeveer 20 minuten. Daarin kan onmogelijk 260 Gb. zijn weggeschreven (overschreven). Ook de datum van de backupfiles is vreemd, namelijk ongewijzigd, dus de datum van de vorige week. Toch meld het programma dat er probleemloos een backup is gemaakt. Er is geen enkele foutmelding.

Mijn vraag is hoe de backup wordt gemaakt

Na de eerste keer wordt er in jouw geval geen volledige back- up meer gemaakt maar enkel van de nieuwe/ veranderde bestanden.

Hier kan je er meer over lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou ook kunnen, maar dat was mijn vraag niet. Is bewezen dat het Windows 7 backupprogramma onbetrouwbaar is? Ik kan daar geen item op internet over vinden.

Mijn waarneming is dat het programma meldt dat het klaar is en er zijn geen foutmeldingen. Dan zou ik verwachten dat de files van een week geleden zouden zijn overschreven, wat moet blijken uit een nieuwe datum van de files als ik er met de verkenner naar kijk (met schermvernieuwing). Dat is helaas niet het geval. Heeft iemand dezelfde of andere ervaringen met dit programma?

Een ander backupprogramma hoef ik eigenlijk niet want ik maak ook een backup (via gewoon kopiëren) van al mijn data op de D: schijf. Dat is meer dan die van de windows-backup. Het zijn nog veel meer foto's (ongeveer 900 Gb en die kopieer ik extra op 2 losse vaste schijven (1,5 en 3 Tb). Mijn fotobestanden zijn dus wel veilig, want ik bewaar de grootse schijf ook niet in thuis, maar elders. De Windows-backup is eigenlijk alleen bedoeld voor het systeem en de mailbestanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bericht 3 was wel degelijk een antwoord op je vraag uit bericht 1.

Nadat er een volledige back- up van je systeem gemaakt is wordt de volgende keer enkel dat gene wat nieuw of aangepast is toegevoegd.

Er wordt dus niet telkens een volledige back- up gemaakt.

Er is dus niks fout gegaan tijdens het maken van je back- up.

Persoonlijk kies ik voor andere back- up software dan Windows back-up maar dat is jouw persoonlijke keuze.

post-23245-1417706002,4189_thumb.png

aangepast door clarkie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Clarkie, ik had jouw bericht nog niet gezien. Mijn reactie was op bericht 2.

Nu begrijp ik dat er geen volledige backup wordt gemaakt. Het is jammer dat Microsoft dat op geen enkele wijze aangeeft.

Dan blijft het vreemd dat een bestand wel is aangevuld/aangepast, maar dat ik dat niet kan zien aan de gewijzigde datum.

Ik vroeg ook nog of er slechte ervaringen zijn geweest bij gebruikers van het Windows 7-backupprogramma.

Als je kiest voor een ander programma doe je dat toch bewust om bepaalde voordelen te hebben of nadelen te missen.

Zonder gegevens is het moeilijk kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met andere (ook gratis) software heb je meer mogelijkheden wat back-up functies betreft maar wat nog belangrijker is dat als je Windows totaal niet meer werkt je via een opstartmedium - dat je aanmaakt via de software- de gemaakte back- up nog kan terug zetten.

Enkele programma's met handleiding die aan bovenstaande beantwoorden vindt je terug in onderstaande links.

http://www.pc-helpforum.be/f259/easeus-todo-backup-free-42198/

http://www.pc-helpforum.be/f259/macrium-reflect-gratis-volledige-backup-maken-30218/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.