Ga naar inhoud

Kan geen default programma meer instellen


Jules93

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds enige tijd kan ik geen default programmas meer instellen voor het openen van sommige file types.

Hieronder geef ik het voorbeeld voor een .cfg file, maar ook voor anderen gaat het niet.

Mijn default programma om b.v.b '.cfg' files te openen was sinds jaar en dag Notepad.

Nu, om een voor mij onverklaarbare reden, werkt dit niet meer.

Ik heb getracht Notepad opnieuw als default in te stellen maar ook dat lukt niet.

Ik vink "always use the selected program to open this kind of file" aan. De .cfg file opent dan wel deze keer maar de volgende keer niet meer, de keuze wordt niet opgeslagen.

.cfg wordt niet weergegen in "Control Panel, All Control Panel Items, Default Programs, Set Associations"

.cfg is wel terug te vinden in het register " .CFG, Name = Default, Type = REG_SZ, Data = (value not set).

Iemand enig idee om dit te verhelpen?

(Wat ik moet invullen in het register volstaat hoor, waarom dit windows-subroutinetje niet werkt is van minder belang.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hensyr :-)

Bij nader toezien gaan al de oplossingen gegeven in de link uiteindelijk een KEY toevoegen of wissen in het Register.

Ik heb het zo opgelost.

Open RegEdit

Right Click... HKEY_CLASSES_ROOT --> New -->Key

"New Key #1" verschijnt in de lijst.

Right Click "New Key #1" in de lijst en Click nu "Rename" vul in b.v.b. ".cfg" (alle invulwerk is zonder quotes!)

Er staat nu een nieuwe Key in de lijst met volgende waarden:

Name = (Default)

Type = REG_SZ

DATA = (Value not set)

Right Click nu "(Default)" en click "Modify" vul nu "Notepad" in in het vak "Value Data"

Sluit RegEdit.

Open nu voor de eerste keer een .cfg file met "open met" (in dit geval "NotePad"). Sluit de file.

Vanaf nu worden .cfg files bij gewoon dubbel clicken terug altijd geopend met "NotePad"

Ik heb voor alle zekerheid een simpel tekst filetje opgeslagen als "Text.rog" en de bovenstaande procedure gevolgd.... "Text.rog" word nu bij dubbel clicken steeds geopend in "NotePad

Nogmaals dank voor de link, ze heeft mij in ieder geval op het goede spoor gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.