Ga naar inhoud

winsxs opruimen..


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb een SSD van 60GB en heb al alle temporary files, document & files en alles op mijn HDD gezet, maar nog geraakt mijn SSD aan zijn einde... Ik zag dat de winsxs het meeste in beslag nam en vroeg me af of ik hier dingen in kon vewijderen aangezien het allemaal maar simpele (un)installers zijn.

Ik heb een paar screenshots genomen in windirstat, zouden jullie eens een kijkje willen nemen wat ik zou kunnen verwijderen. (behalve RECYCLE BIN, die is nu al leeg :P haha)

EDIT: Nieuwe SSD kopen zit er niet in :D

Eerste screenshot van "WINDOWS" folder:

34f3f1cb2d.png

2e screenshot IN de winsxs folder:

4fe9d79bc5.png

3e screenshot van andere mappen:

56b5ae09f3.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg dat je ingelogd bent op een account met administratorrechten.

Open de verkenner; klik met rechts op de C schijf en kies dan eigenschappen.

Open de tab algemeen en klik op schijfopruiming (disk cleanup).

Er wordt nu een analyse gemaakt van de bestanden die mogelijk opgeruimd kunnen worden.

Als het resultaat verschijnt, klik je op de knop systeembestanden opruimen (clean up system files).

1381410891.png

Daarmee zou het moeten lukken om de omvang van de map winsxs wat in te perken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer genoeg heb ik dit al gedaan :D 200mb minder, niet egt wow... enige anders opties of zal mijn SSD tog binnekort vervangen moete worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SSD van 60GB is helaas meestal te krap bemeten, zeker als je rekening houdt met het feit dat je voor een goede werking van een SSD best over zo'n 20 à 30% vrije ruimte beschikt.

Herstelpunten verwijderen geeft je tijdelijk wat ademruimte, maar systeemherstel uitschakelen zou ik dan weer niet doen ... da's zowat hetzelfde als met vuur spelen.

Overstappen naar een 250GB SSD is de ideale oplossing, kost tegenwoordig minder dan €120.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel wat dingen die je uit kunt zetten als je een SSD gebruikt.

1. De zoekindexing kun je uitzetten van de C: schijf, de SSD is toch snel genoeg om hier dingen op te vinden.

2. Zorg dat je pc nooit in slaapstand kan komen door dit uit te schakelen. (Dit maakt geen bestand meer aan op je SSD schijf die continu wordt bijgewerkt)

3. Gebruik ALTIJD de AHCI modus (in de BIOS) en niet de IDE modus

4. Probeer altijd je profiel op een andere harde schijf te zetten. Dit kun je doen door alle mappen in je profiel (bijv. C:\Users\leroy in mijn geval) de locatie ervan te veranderen via de Eigenschappen van die map. Hiermee zorg je dat al je "data" op een harde schijf wordt gezet en je Systeem gewoon alleen op je SSD draait.

Om te kijken of je winsxs map nog kleiner kan moet je het volgende doen:

Open een command prompt in administrator modus (Start -> type: cmd -> rechtsklik op het resultaat en klik op "Uitvoeren als Administrator")

Er opent een command prompt waarin je nu administrator rechten hebt.

Let op, het volgende commando is cruciaal dat je het juist overneemt. Desnoods kopieren en plakken! (plakken kun je in command prompt doen door: Rechtsklik in het venster en klik op Plakken)

Dism.exe /online /Cleanup-Image /SPSuperseded

Dit commando gaat proberen om oude backups van service packs te verwijderen. Soms wil dit nog NET iets meer weghalen dan de schijfopruiming.

Ik heb het op mijn PC ook net uitgetest, en dit heeft 4,5GB aan oude Service Pack updates verwijderd.

Voor de rest zou ik niets handmatig verwijderen uit deze map!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou rekening met het feit dat wanneer je gebruik hebt gemaakt van het commando Dism.exe /online /Cleanup-Image /SPSuperseded je het geïnstalleerde Service Pack niet meer kan verwijderen.

Dat klopt! De vraag is alleen, zou je het geïnstalleerde service pack terug willen verwijderen? Vaak is dat niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt: vaak niet, maar in uitzonderlijke gevallen kan dat nodig zijn. Wanneer de geïnstalleerde Windows 7 reeds voorzien was van SP1 kan je deze ruimtewinst ook niet boeken. Het kan je dus in het beste geval tijdelijk wat ademruimte opleveren maar het basisprobleem blijft helaas: de te krap bemeten SSD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je binnen dit topic verder geen vragen of problemen meer hebt, mag je dit onderwerp afsluiten door een klik op de knop "Markeer als opgelost", die je links onderaan kan terugvinden … zo blijft het voor iedereen overzichtelijk. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.