Ga naar inhoud

Dualboot maken : Na Win7 dan XP - probleem met Easybcd?


Jack

Aanbevolen berichten

Op m'n PC is windows 7 geïnstalleerd op de C:\ schijf, ik had XP

Windows 7 werkte goed, echter het is de 64 bits versie.

Ik merkte dat ik een aantal vertrouwde programma's niet meer kon installeren.

Vandaar dat ik een handleiding heb gezocht om XP er weer bij te plaatsen, een dualboot situatie leek me praktisch.

Dat is deze:

SevenBits - How to - Dualboot Windows 7 en XP

Het proces is goed doorlopen, XP staat nu op de H:\ schijf (nieuwe partitie) en de verkenner geeft aan dat de C:\ "door het systeem is gereserveerd".

Ik kan XP opstarten als ik boot vanaf de H: schijf. (F11 indrukken bij opstart en dan een andere schijf kiezen)

Echter, nu EasyBCD nog. (Heb dit gedownload net als MS framework en dit staat op de D:\ schijf)

Ik heb EasyBCD versie 2.2.0.182

Als ik dit programma opstart dat geeft het de de melding dat het *BCD bestand niet gevonden wordt.

Vervolgens, als ik de laatste stap BCD deployment (dit commanda heet nu wel anders dan in het voorbeeld van Sevenbits) wil doen dan moet er volgens de sevenbits beschrijving gekozen kunnen worden uit een windows systeem.

Deze tab blijft dan blank, ik kan niet kiezen.

Ook geeft EasyBCD aan dat het niet werkt enkel vanuit een XP omgeving.

Sevenbits geeft aan dat windows 7 niet meer opstart. (en dat is ook zo)

Kortom, ik kom met deze oplossing in een soort loop en blijf nu beperkt tot XP, maar het lijkt een kleinigheid.

Is er iemand die me op weg kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echter, nu EasyBCD nog. (Heb dit gedownload net als MS framework en dit staat op de D:\ schijf)

Ik vind het wel raar dat XP niet automatisch opstart, als je de bootvolgorde aanpast in het BIOS ( H als first boot zetten) zou dat moeten lukken.

Heb je al geprobeerd om EasyBCD en Framework te installeren op je H partitie , want dat is toch de plaats waar Xp op staat.

In de handleiding van Sevenbits zie je in de eerste afbeelding dat er een partitie kan geselecteerd worden, staan de instellingen daar juist?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik denk dat er gebeurd is, is dat je de Bootloader op een verkeerde plek hebt geinstalleerd.

Als je windows XP later installeert dan Windows 7, dan overschrijft windows XP de bootloader van Windows 7.

De bootloader van windows XP kan Windows 7 NIET opstarten, andersom wel (bootloader van Windows 7 kan Windows XP nog wel opstarten).

Maar wat ik vermoed is niet dat jij Windows XP op dezelfde schijf als Windows 7 hebt geïnstalleerd, maar op een totaal andere harde schijf. Je geeft namelijk zelf aan dat je Windows XP kunt opstarten door in de Boot van de BIOS een andere schijf te kiezen.

Ik kan XP opstarten als ik boot vanaf de H: schijf. (F11 indrukken bij opstart en dan een andere schijf kiezen)

Normaal gezien zou je dit totaal niet hoeven doen, want de Bootloader zou overschreven moeten zijn.

Ik denk dat je Windows XP en Windows 7 op twee verschillende schijven hebt geïnstalleerd en er dus ook twee bootloaders zijn. Eén op de ene harde schijf, en één op de andere harde schijf. Dan zou het ook best kunnen kloppen dat je in die lijst niets ziet omdat die software niets anders herkent!

Mijn advies

Laat alleen Windows 7 erop staan, en download het programma VirtualBox. Hiermee maak je virtueel een nieuwe machine aan in je huidige Windows 7. Installeer daar Windows XP op en zo kun je gewoon terug de software draaien die je niet op Windows 7 kunt draaien.

Het lijkt mij alleen heel stug dat je op Windows 7 geen software kunt draaien dat je in Windows XP wel kon draaien. Je kunt namelijk software in een soort Windows XP situatie draaien in Windows 7.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomend aan bovenstaande tips en vragen: je Windows 7 stond initieel op je C-partitie, maar deze C-partitie staat nu aangeduid als zijnde "door systeem gereserveerd" ? ...

Kan je eens een afbeelding maken van je schijfbeheer en die hier in je topic posten ? ...

Een afbeelding in XP kan je maken met Gadwin Printscreen, hoe je een bijlage toevoegt aan een bericht kan je lezen in deze handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor het meedenken en de vele reacties! Leuk om te lezen.

Inmiddels ben ik wat wijzer geworden over de computer en Leroy is er heel dicht bij;

Toen ik deze pc kocht heb ik de HD van mijn oude PC over laten zetten.

De oude HD is een Maxtor, 30GB

De nieuwe PC had ook een schijf, een SATA, 600GB.

Er zijn dus twee schijven.

Zo zien de partities eruit:

SATA de nieuwe:

C:\ met win 7

E: \ met data

H: \ verse partitie met windows XP

I: \ dit lijkt een installatie partitie die automatisch is aangemaakt, kende ik eerst nog niet

MAXTOR de oude overgezette:

D:\ Windows XP dat op de oude computer draaide

F: \ met data

Wat er bij opstarten gebeurt:

- Als de comp. zelf opstart komt snel de melding "kan het besturingssysteem niet laden"

- Als ik F11 indruk tijdens booten komen er de keuzes in de schijven

- Als ik de Maxtor (de oude) dus dan start de comp op ..... in mijn oude vertrouwde XP van de vorige computer.

Ik heb de BIOS nagelopen maar vind alleen opties om te starten in een bepaalde schijfvolgorde en niet in partities.

Met andere woorden: opstarten lukt alleen vanaf de oude Maxtor.

Ik vraag me af: wat is wijsheid? @David, ik heb geen schijf van Win7, is er door iemand opgezet die inmiddels is vertrokken.

Is het niet het handigst als ik de WIN 7 op de C:\ schijf met de OEM versie XP die ik bij deze nieuwe computer kreeg overschrijf,

en daarna in de winkel een nette versie WIN 8 haal en deze later bijzet?

(ps. de kosten van de WIN 8 vormen voor mij niet zo'n obstakel)

Thanks voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken je niemand die een windows7 installatie of herstelschijfje heeft om even te lenen. Als het MBR hersteld is kun je terug de computer opstarten met windows7.

Je zal dan wel geen bootloader meer hebben . Met de bootloader bedoel ik het scherm dat je te zien krijgt bij het aanzetten van de computer en je een keuze kan maken of je de computer wil opstarten met Windows XP of Windows7.

Wil je decomputer opstarten met Windows XP zul je bij het aanzetten van de computer de F11 toets moeten indrukken , en de HD selecteren waarop Windows XP geïnstalleerd staat.

Moest je de optie kiezen om het MBR te herstellen, is het dan ook best om onmiddelijk een Windows7 herstelschijfje te maken. Hierin kan ik niet beslissen voor jou of je jouw windows7 wil herstellen of je liever een windows8 koopt.

Met dit herstelschijfje is het dan ook mogelijk om een systeemkopie te maken naar een externe harde schijf. In de systeemkopie is het dan mogelijk om de twee harde schijven in op te nemen.

Een systeemkopie is geen backup , maar een exacte kopie van gans je computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

I: \ dit lijkt een installatie partitie die automatisch is aangemaakt, kende ik eerst nog niet

Ik denk dat de I: schijf ongeveer 200MB groot is, klopt dat? Als dat het geval is, is dat de partitie die gebruikt wordt door Windows als Boot-partitie. Met de Windows 7 CD kun je deze inderdaad herstellen. Dan zet Windows daar zijn originele MBR op en zou alles weer moeten werken.

Of je Windows 7 blijft gebruiken of toch naar Windows 8 gaat is een eigen keuze. Dat maakt nu nog niet uit.

Ik zou je wel nog steeds willen wijzen op mijn eerste advies in bericht nummer 3 door gewoon virtueel te werken. Daarmee bespaar je jezelf het gedoe door steeds opnieuw op te moeten starten om te switchen.

Wat je namelijk denk ik gaat krijgen is dat wanneer je in Windows XP werkt en je hebt toevallig even iets nodig, je niet opnieuw zal opstarten om dit uiteindelijk in Windows 7 te doen. Maar je het in Windows XP zal installeren of wat dan ook. Het gevaar is dat je dan twee omgevingen gaat krijgen waar precies hetzelfde op gaat staan.

Als je VirtualBox gebruikt hoef je je daar geen zorgen over te maken. Je start jouw Virtuele machine alleen op wanneer je hem nodig denkt te hebben. Je kunt gewoon Windows 7 en Window XP tegelijkertijd gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.