Ga naar inhoud

Unmountable_boot_volume


jftm

Aanbevolen berichten

Hallo,

Aangezien Windows XP niet meer ondersteund wordt heb ik besloten om er Ubuntu op te zetten (dual boot). Dat was gelukt, maar Ubuntu draaide niet zo vlot aangezien het een verouderde computer is. Ik besloot om Ubuntu eraf te gooien met het doel er een lichtere variant op te zetten. Op internet had ik gevonden dat je gewoon vanuit Windows de Ubuntu partitie kon formatteren.

Dit bleek niet correct te zijn... Mijn XP niet meer op en gaf een melding "error no such partition grub rescue". Er zijn blijkbaar meerdere mogelijkheden om dit probleem op te lossen. Ik koos voor de repair methode met de Windows XP cd-rom. Ik heb dan dit filmpje gevolgd omdat het dezelfde schermen had bij de cd-rom en in de comments nog eens uitgelegd werd RESTORE WIN XP AFTER REMOVING UBUNTU GRUB RESCUE - YouTube.

Ik heb dan een niet-gepartitioneerd deel gepartitioneerd en dan weet ik niet wat de computer gedaan heeft. Wanneer ik de computer nu opstart krijg ik volgend keuzemenu:post-50043-1417705928,3655_thumb.jpg

Ik krijg bij elke optie volgend scherm: post-50043-1417705928,4172_thumb.jpg

Ik heb ondertussen boot-repair-disk geprobeerd, maar dat hielp niet, dat had ik waarschijnlijk beter geprobeerd toen het nog de "grub rescue error" was.

Weet iemand hoe ik van dat blauwe scherm af geraak en hoe ik mijn Windows XP terug kan booten zodat ik nogmaals een poging kan doen om mijn andere partities correct te formatteren en er een lichtere variant van Ubuntu op te zetten?

Alvast Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie.

Ik had dat reeds geprobeerd, maar ik heb het nog eens terug gedaan en er foto's van genomen.

post-50043-1417705930,6969_thumb.jpg

Ik heb het idee dat de Windows echt onherstelbaar is omdat ik die YouTube link (zie eerste post) heb proberen te volgen. Daarvoor stond er nog zoiets als "C:\Windows" nu staat er enkel "C:\".

Indien dat het geval is zou ik het ook goed vinden om de XP volledig terug te installeren. Maar dan wil ik zeker eerst mijn harde schijf formatteren en er één partitie van maken zodat ik bij het installeren van de nieuwe XP de computer terug kan gebruiken zoals hij uit het fabriek zou komen.

post-50043-1417705930,6546_thumb.jpg

aangepast door jftm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je in je BIOS instellingen geraken ? Heb je daar onlangs iets aan de instellingen gewijzigd ? Misschien is het beter, zoals je zelf zei, dat je één partitie maakt van je harde schijf, je gegevens veilig in bewaring kunt stellen, en er alles van beide besturingssystemen afgooit. Daarna kun je Windows XP eventueel opnieuw installeren zodat je je PC terug naar de fabrieksinstellingen kunt stellen.

- - - Updated - - -

Wat je ook eens kan proberen, aangezien het ook aan de harde schijf kan liggen, is het volgende:

1. Doe eens een live CD van Linux in uw CD-station en start daarmee je PC/laptop op. Op die manier kun je ook een back-up maken van je gegevens die je in bewaring wilt stellen op een externe HD.

2. Dan pas kan je gebruik maken van de herstel opties van Windows zelf. Dus herstel CD van de windows versie die je hebt, er in en opnieuw opstarten.

3. Werkt de windows herstel CD niet, dan kunt u opnieuw installeren. Veeg de harddisk helemaal schoon, zodat alle mogelijke fouten alsnog opgeruimd worden. Formatteren dus.

aangepast door Thedarkness
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de BIOS instellingen kan ik nog geraken. Ik heb daar niets gewijzigd.

Ik zal zien of de bestanden op de schijf nog bereikbaar zijn met een live cd, maar zelfs als dat niet lukt is het geen groot probleem omdat ik voor de dual boot installatie nog een back-up gedaan heb.

Hoe kan ik de HDD dan helemaal formatteren zodat alle fouten en extra partities weg zijn? En hoe kan ik dan controleren dat het gelukt is zodat ik zeker weet dat ik de volledige HDD (zonder fouten of lege partities) terug kan gebruiken voor de XP installatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen deze link eerst even gevolgd omdat het exact hetzelfde "blue screen" is: http://www.ozfo.nl/index.php?page=unmountable_boot_volume.

Het FIXBOOT commando onderneemt geen actie. Het FIXMBR commando geeft een waarschuwing:

post-50043-1417705930,8174_thumb.jpg

Wat zal die FIXMBR juist doen als ik het uitvoer? En kan het iets helpen, of blijf ik beter bij het idee van de post hierboven (de schijf formatteren)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst kun je inderdaad best eens proberen met de Ubuntu Live CD.

De FIXMBR-command zal de zogenaamde Master Boot Record (de allereerste sector bij het booten van een HDD) herstellen dus als zich daar corruptie voordoet, kan dit een oplossing bieden. Kun je nog op je PC geraken in Veilige Modus ?

Wat je zeker ook nog eens moet bekijken/controleren is of je de gegevens op je harde schijf kunt raadplegen door middel van een SATA to USB kabel met je HDD en je computer te verbinden. Dit is een voorbeeld van zo'n kabel (de kabel hangt af van hoeveel pins je hebt op de aansluiting van je HDD ! (22pin zoals het voorbeeld, 40pin,... )). Indien niet, kan het zijn dat je met een hardware-beschadigde HDD zit ... Dat kan dan ook de reden zijn waarom 'het station niet gevonden kan worden' en een FIXBOOT en herstel recovery niet mogelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is dat misschien, voor de veiligheid, al een goed idee om (als dat nodig moest zijn) een (extra) back-up te nemen van uw systeem/harde schijf. Je kan je HDD ook nog altijd, indien nodig, raadplegen door middel van een kabel voorgesteld in bericht #7.

Dus: als uw harde schijf nog werkt wil dat zeggen dat we dus met corrupte bestanden zitten bij de opstart van je besturingssysteem, vandaar het blue-screen. De rest kunnen we nu wel uitsluiten... Wat zegt/doet de command "fixmbr" ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.