Ga naar inhoud

Nieuwe GPU kopen nadat vorige vandaag geroosterd is...


Shadzy

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb echt geen idee hoe het kwam maar deze morgen is mijn GPU doorgebrand, ik heb echter nooit iets gemerkt van oververhitting, nooit afgeslagen van oververhitting, geen BSOD, ik check regelmatig met speedfan en hwmonitor en heb nooit ratings gezien van boven de 60° C zelfs tijdens gaming.

Daarom ook dat ik enorm verbaasd was deze ochtend toen de computer 3x binnen 10 seconden heropstartte tot hij niets meer deed, ik dacht eerst aan een kortsluiting of dat mijn voeding stuk was maar het bleek de GPU te zijn die doorgebrand was.

GPU eruit gehaald en alles lijkt normaal te werken.

Mijn specs: (computer 2 jaar geleden zelf gebouwd)

Win 7 Home Premium - 64 bit

Voeding: Be quiet! Pure Power BQT L7-530W

HDD: Seagate Barracuda 500 GB

RAM: 8 GB Crucial Ballistix Sport - DDR3

CPU:: Intel Core i5 3570K met Cooler Master Hyper 212 Evo erop.

GPU: Club 3D Radeon HD 7850 royalQueen (GEROOSTERD NU)

Moederbord: ASRock Z77 Pro4-M

Case: Antec One (zitten 3 fans in, lucht die eruit komt is zeer fris)

Extra uitleg, dit was de eerste computer de ik zelf bouwde, geen problemen bij opbouwen, na installatie processor OC'd naar 4.5, probeerde GPU ook te OC'en maar liep meteen fout, sloeg meteen af behalve op zijn normale base stand.

Een dik jaar op deze manier laten lopen, nooit problemen.

ik had er ook een SSD bijgekocht Crucial v4, mijn Windows en belangrijkste programma's erop geplaatst, was mijn eerste SSD, opstarten supersnel maar programma's starten traag op.

Na een jaar SSD eruit gehaald en volledig gereformat, comp was veel sneller zonder SSD, niets OC'd dus zelfs processor loopt gewoon op 3.5 nu.

Loopt zo al een jaar zonder problemen tot deze morgen toen de GPU ineens geroosterd was.

Ik vermoed dat ik vast wel iets fout heb gedaan want zowel de SSD die niet werkte naar behoren als die GPU die normaal makkelijk moet OC naar 1.2 (base 0.85 of 0.95 vergeten) die meteen faalde.

Geen idee waar het fout is gelopen.

Zou nu wel graag verder werken op dit systeem als de rest nog ok is dus graag enkele tests die ik kan proberen om te zien of al de andere componenten nog werken naar behoren.

De temps op speedfan en hwmonitor zijn goed

post-36927-1417705910,2571_thumb.jpg

Qua nieuwe GPU zat ik te denken aan Radeon R9 270X, lijkt vrij degelijk prijs / kwaliteit om nog een 2tal jaar mee voort te gaan.

Kan mijn voeding en mijn systeem dit aan ervan uit gaande dat alles goed door te tests komt?

post-36927-1417705910,3104_thumb.jpg

aangepast door Shadzy
Link naar reactie
Delen op andere sites

De voeding zal zeker volstaan voor een 270X. Misschien wel interessant om te weten dat NVIDIA en AMD binnenkort (september - oktober) een nieuwe generatie videokaarten gaan introduceren, waardoor de prijzen van de huidige generatie zeker en vast zullen dalen. Of je kan natuurlijk voor hetzelfde geld een krachtigere kaart in handen hebben. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.