Ga naar inhoud

Wetenschappelijke PC + Gaming


Bion

Aanbevolen berichten

Waarvoor heb ik een PC nodig? Matlab, Gaussian/Gaussview (chemie), Games, diverse wiskunde/chemie/fysica toepassingen.

Wat is mijn budget? ideaal: +/- 1000 euro; max. 1200 euro (zonder scherm/toetsenbord/muis/windows/office)

Een merkcomputer of een samenstelling? Samenstelling

Ga ik overklokken? Nee

Ga ik later upgraden? Ja

Ga ik zelf assembleren? Nee

Heb ik een besturingssysteem nodig? Nee

Ga ik zelf installeren? Windows & Software: Ja

Heb ik een voorkeur aan onderdelen? CPU koeler (Be quiet! Shadow Rock Topflow SR1) gekozen ivm stilte/cfm/maximale flexibiliteit voor geheugenkaartjes en dus toekomstgericht, maar misschien is dit overdreven. Heb slechte ervaring met the warme PCs.

Heb ik nog randapparatuur nodig? Nee

Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? Europa. Azerty.nl

Heb ik specifieke wensen?

* Wens een PC die niet te warm wordt, daarom aan extra ventilatoren gedacht, die liefst weinig geluid maken en enkel werken indien nodig. PC op de slaapkamer. Ivm met PWM heb ik echter over zoveel problemen gelezen op fora: moederborden die "valse" 4-pin fan aansluitingen hebben (sturen toch via voltage de snelheid aan). Eventueel de standaard fans van de behuizing vervangen. Wens dat het moederbord op basis van de temperatuur de fans aanstuurd.

* Min 4 USB 3.0 achteraan; Vooraan moeten ook 2xUSB 3.0 en 2xUSB2.0 aangestuurd kunnen worden.

* Zijn er extra kabels nodig om de USB/audio poorten van de behuizing aan te sluiten op het moederbord?

* Informatie rond de sterkte van de voeding is ook nogal duister. De max. hoeveelheid watt uitrekenen is niet moeilijk, maar dan moet het rendement van de voeding in de berekening genomen worden en die presteren het best bij 50% van de belasting. Om de geluidslast van de voeding te beperking mag die ook niet op maximum capaciteit werken. Afhankelijk van site tot site varieren de aanbeveling van 30%-100% extra.

* Heb ook over underclocking gelezen ivm het verkoelen van de PC. Zinvol?

Betreffende de processor keuze (AMD/Intel) voor wetenschappelijke toepassingen, vindt je zowat elke opinie op het internet.

AMD configuratie:

Azerty

* Heb 3 extra (stille) fans ingepland: 2x top; 1x bottem; vervanging van behuizing fans kan (2x120mm vooraan; 1x120mm achteraan); heb geprobeerd niet teveel soorten fans te hebben. De beperkende factor is de bodem-fan: 120mm

* Heeft de Sabertooth echte of valse PWM?

* Heb PWM Y-kabel gepland voor de fans die per koppel samen zitten (bovenaan; eventueel vooraan). correct?

* Op die manier volstaan 4 fan aansluitingen voor de behuizing (CPU fan komt daarbovenop): vooraan/onderaan/bovenaan/achteraan.

* Met deze configuratie zit ik rond de 450 watt max. verbruik; voeding 650W; genoeg?

* Wens toekomstgerichte behuizing/voeding.

De configuratie mag ook Intel worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Bion,

Om eerst even op je vragen te antwoorden:

* Zijn er extra kabels nodig om de USB/audio poorten van de behuizing aan te sluiten op het moederbord?

Dat is niet nodig, alle kabeltjes worden meegeleverd en zitten vast aan de behuizing.

* Heb ook over underclocking gelezen ivm het verkoelen van de PC. Zinvol?

Niet echt, aangezien processor zichzelf underclocken bij een (te) lage belasting. Wel kan je eventueel de processor undervolten, zodat je minder energie nodig hebt en bijgevolg minder warmte produceert. Je kan hiermee zeker wat energie besparen maar het gaat ten nadele van de stabiliteit van het systeem.

De AMD-samenstelling heb ik wat aangepast:

- Een goede netwerkkaart die past op het moederbord, het vorige model was bestemd voor laptops

- De voeding vervangen door de zeer degelijke Corsair RM650. De fan is amper hoorbaar. Tot ongeveer 40% belasting draait de fan zelfs helemaal niet. Eventueel kan je voor de iets duurdere RM750 kiezen zodat de fan vrijwel nooit zal draaien.

De Sabretooth beschikt over een setting in het BIOS/UEFI waarmee je de fans en de PWM instellingen kan wijzigen.

Intel samenstelling ziet er prima uit, alleen ook de voeding vervangen door een RM650 of RM750. Omdat de processor toch sterker is, geniet deze van mijn voorkeur. Weet niet precies hoe het zit met wetenschappelijke toepassingen, maar puur prestatiegericht is de Intel samenstelling een betere keus.

EDIT: Binnenkort komt NVIDIA (AMD ook trouwens) met een nieuwe generatie grafische kaarten die enorm weinig energie verbruiken en dus bijgevolg en pak minder warmte produceren. Misschien de moeite waard om te wachten? De geruchten vermoeden een aankondiging in september.

aangepast door superjona
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cooler Master voeding is inderdaad ook uitstekend, maar de RM-series van Corsair staan gekend voor hun ideale geluidsproductie.

Heb je al eens overwegen om een case te nemen specifiek gericht op stilheid? Het is iets duurder, maar misschien wel de moeite waard. De Cooler Master Silencio 612S beschikt over stillere ventilatoren en geluidsdempende materialen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.