Ga naar inhoud

Linux mint 13 xfce


Aanbevolen berichten

Wil overgaan voor internetbankieren naar Linux daar de ondersteuning stopt voor XP

Nu heb ik via een live DVD geprobeerd maar alles staat in het engels.

Heb al geüpdatet maar gaat dit wel via een LIVE DVD updates inhalen en waar komen die dan te staan? Duurt toch lang.

Vervolgens ook het taalpakket geprobeerd maar duurt ook heel lang?

Via draadverbinding internet.

Nu ik heb de USB stick draadloos van D LInk DWA 140 moet men daar de driver dan voor installeren in linux en hoe dan? Is er een driver voor deze stick want ik heb alleen de windows drivers!

Dacht dat Linux iets makkelijker was maar wil het toch onder de knie krijgen!

Ook toetsenbord staat nog steeds op Querty

Wie heeft tips

greetz

jempi25

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heeft u nu Mint 13 geïnstalleerd? Zo ja, zou ik zo snel mogelijk updaten naar Mint 16. Of een wat stabieler OS gebruiken namelijk Ubuntu (The world's most popular free OS | Ubuntu)

Ik heb namelijk wat problemen ondervonden met Linux Mint 16. Voornamelijk grafische problemen waardoor de Grafische interface blijft hangen.

Als u toch voor Ubuntu kiest, installeer dan de versie 12.04 LTS (LTS staat voor Long Term Support). Update het systeem NIET naar een nieuwere versie totdat de nieuwe LTS versie komt (rond april 2014), systeemupdates mogen natuurlijk wel.

Tijdens de installatie van Ubuntu (of Linux Mint 16) krijg je de optie om toetsenbord en taal in te stellen. Als het goed is bij Ubuntu en Linux Mint 16 moeten bijna alle apparaten direct werken bij aansluiten. Zo niet, dan moet je de handleiding van het apparaat raadplegen die vaak te vinden is op de website van de fabrikant.

Bij de meeste drivers komt ook een README bestand, in Linux (Mint of Ubuntu) kunt u dit openen met de text-editor (bijv. gedit). Hierin staat vaak een stap-voor-stap uitleg hoe de driver te installeren. Is het driver bestand een dpkg bestand heb je veel geluk, en kun je deze gewoon dubbelklikken en installeren.

Vaak is het niet zo en moet je of een shell-script draaien zoals "install.sh" of de driver volledig compileren (dat laatste is zonder linux kennis zeer ingewikkeld).

Is er een bestandje 'install.sh' of 'install.py' aanwezig kun je die installeren via de 'terminal' (de command prompt onder windows). Ctrl + T opent de terminal.

Standaard staat de terminal in uw 'profile' map bijv /home/leroy.

Staat het mapje met de install.sh of install.py op uw bureaublad typt u in de terminal: 'cd ./Desktop' (cd = change directory)

typ nu 'cd [naam van map]' (met de TAB-toets op uw toetsenbord kunt u de naam automatisch laten aanvullen door de eerste 2 tekens te typen en dan TAB)

Nu zit u in het mapje met de driver.

Als er een install.sh aanwezig is typt u: 'sudo sh ./install.sh' (u moet uw wachtwoord intypen en de installatie begint, en mogelijke vragen moet u nog beantwoorden)

Als er een install.py aanwezig is typt u: 'sudo python install.py' (u moet uw wachtwoord intypen en de installatie begint, en mogelijke vragen moet u nog beantwoorden)

De pc kan aangeven dat Python nog niet geïnstalleerd is, vaak komt dan ook de "code" in beeld die u kunt gebruiken om python te installeren. Dat ziet er ongeveer zo uit:

sudo apt-get install python -y

Linux is een stuk makkelijker, totdat er wat dingen aan de hand zijn. Bijna alles werkt op de command line. De overweging die ik als advies wil meegeven is:

Denkt u linux (ubuntu, mint, etc.) te gebruiken om windows applicaties te draaien (met behulp van "Wine") dan heeft Linux weinig nut. Virussen kunnen op die manier alsnog binnen komen omdat u nog steeds applicaties gebruikt die geschreven zijn voor windows. Ze doen alleen veel minder omdat ze niet met het 'host os' (linux) overweg kunnen.

Anders raad ik gewoon aan om een kleine investering te doen naar Windows 7 en Linux als een soort 'hobby' erbij te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste fcbbrugge en leroy het is gelukt

Het probleem is verholpen!

Voor wie misschien de tips kan gebruiken!

Mijn driver werktte niet alhoewel deze aangegeven stond bij Ralink als DWA 140 driver?????

Heb van een Linux deskundige Karel deze link door gekregen maar het is Engels, ze klopt niet helemaal want de driver is ook van naam gewijzigd, geupdated!

D'Link Wireless DWA-140 speeds are crippled on 12.04 - Answered Ubuntu

Toch ook bedankt voor jullie tips heb er toch wat mee gehad.

Maar ik surf nu draadloos via LINUX MINT 13 XFCE

Greetz

jempi25

- - - Updated - - -

@leroy surft u ook met ubuntu?

Ja ik heb Mint 13 xfce geïnstalleerd? Omdat een deskundige mij dit had aangeraden als stabiele versie en de vervanger voor windows XP

hier te lezen

https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Maar ga hem vragen over Uw uitleg om te updaten zoals u zegt!

groetjes

jempi25

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat mijn eerste reactie over Linux mint 13 ten opzichte van Linux Mint 16 ongegrond is. Linux Mint 13 is de Long Term Support (LTS) van Linux Mint.

Linux Mint is een variant op Ubuntu (zonder grafische interface) met wat uitbreidingen. In de "core" van Linux Mint of Ubuntu zal er weinig verschil zijn behalve dan dat de grafische interface (Xfce, cinnamon of MATE voor Mint tenopzichte van Unity voor Ubuntu) anders is.

Persoonlijk heb ik alleen nog maar ervaring met de 'Linux Mint 16 Cinnamon' interface en die vondt ik nou niet erg snel. Het systeem gebruikte heel veel resources om de grafische interface goed te laten werken en vandaar dat mijn eigen voorkeur gaat naar de standaard ubuntu interface. Daarbij moet ik wel melden dat ik nooit met Xfce of de MATE interface heb gewerkt.

Als volgens uw eigen mening alles netjes vlekkeloos verloopt, dan zou ik gewoon bij Linux Mint 13 Xfce blijven. Ik denk ook dat er meer "vrijheid" zit in de Linux Mint variant dan in de Ubuntu Unity variant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.