Ga naar inhoud

Linux Mint


Gast maurits

Aanbevolen berichten

Op mijn oude pc met XP wil ik volgens https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce Linux Mint zetten.

Heb nu ISO bestand "linuxmint-13-xfce-dvd-32bit" gedownload dat volgens de Eigenschappen 811 MB groot is. ISO Recorder geeft aan dat ik niet de goede dvd heb.

Moet het een dvd of kan het ook een cd zijn? Aan welke eisen moet de dvd/cd voldoen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het moet echt een blanco dvd zijn, maurits. Speciale eisen zijn er niet voor die dvd. De enige eis is dat jij een dvd-brander in de pc hebt zitten. In sommige erg oude pc's zit een brander waarmee je wel cd's kunt branden, maar geen dvd's.

Op een cd past maximaal 700 MB.

Bovendien duidt de naam van het gedownloade bestand er al op dat je een dvd moet gebruiken: "linuxmint-13-xfce-dvd-32bit"

Link naar reactie
Delen op andere sites

fcbbrugge, die heb ik gedownload.

porrelaar, ik gebruik een DVD + R 4,7 GB.

De CD Recording Wizzard van de ISO Recorder geeft bij Properties "Blank Writable Non-Usable".

Dit betekent dat ik een niet herschrijfbare dvd moet gebruiken, neem ik aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maurits, je gebruikt een DVD +R. Dat is een eenmaal beschrijfbare dvd.

Een herbeschrijfbare DVD zou een DVD +RW zijn.

Bij Properties geeft ISO Recorder aan dat de schijf nog leeg is, dat hij ook beschrijfbaar is, maar dat hij toch niet gebruikt kan worden.

In mijn vorige post schreef ik dit:

In sommige erg oude pc's zit een brander waarmee je wel cd's kunt branden, maar geen dvd's.

Dat zou je zelf kunnen nagaan met het gratis programma Speccy dat je hier kunt downloaden: Speccy - System Information - Free Download

Download Speccy, installeer het en laat het programma draaien.

Wanneer het programma alle gegevens verzameld heeft, dan klik je aan de linker kant op "Optische schijven".

Aan de rechter kant zie je daarna de eigenschappen van jouw cd-station.

Kijk wat daar staat achter 'Schrijfmogelijkheden'.

Wanneer DVD +R daar niet bij staat, dan is het duidelijk: dan heb jij die mogelijkheid niet.

Als voorbeeld een plaatje van de schrijfmogelijkheden van mijn cd/dvd-station:

53383b1f956f2-Optische_schijf.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe ik het plaatje moet uploaden maar het is een brander met exact dezelfde lees- en brandmogelijkheden als jouw cd/dvd station.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maurits, dit vond ik nog over ISO Recorder: "On Windows XP, the software cannot create or burn anything larger than a CD."

Bron: ISO Recorder Power Toy - Wikipedia, the free encyclopedia

Hier meer informatie over ImgBurn: ImgBurn | Gratis Software Downloads

Kies niet voor de Express installatie (ook al staat daar 'Aanbevolen' achter), maar voor de Aangepaste installatie. Dan krijg je de gelegenheid om vinkjes weg te halen voor de niet-gewenste software!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het gelukt is. Je kunt de inhoud van de gebrande dvd bekijken via de Verkenner.

Als dat geen problemen oplevert, dan stop je de dvd in het dvd-station en daarna start je de pc opnieuw op.

Wanneer toch Windows XP weer opstart, dan zul je in het BIOS de opstartvolgorde moeten gaan wijzigen, zodat het cd-station bovenaan komt te staan.

Hoe je in het BIOS komt, verschilt per computer. Meestal zie je dat heel even staan op je monitor.

Ik adviseer je om Linux Mint niet meteen te installeren, maar eerst uit te proberen.

Je krijgt die kans wanneer je computer opstart van de dvd. Je moet dan eerst je taal kiezen en daarna kies je voor Mint uitproberen.

Wanneer dit besturingssysteem jou bevalt, kun je het later alsnog installeren op de harde schijf.

Nota bene: wanneer je Linux Mint uitprobeert, zal een en ander nog niet zo vlot werken als wanneer je Mint geïnstalleerd zou hebben op de harde schijf. Maar je krijgt wel alvast een indruk van dit besturingssysteem.

Veel plezier met Linux Mint!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.