Ga naar inhoud

Na linux installatie geen keuze voor dual boot


Aanbevolen berichten

Beste

ik heb linux mint 16 geïnstalleerd naast windows 8.1. Nu heb ik echter het volgende probleem. Nadat ik na de installatie van linux mint op herstart nu klik, opent hij gewoon terug windows. De grub werkt dus niet echt, of toch niet goed. Ik had graag kunnen kiezen welk besturingssysteem ik opstart. Ik heb de snelle opstartmodus van windows 8.1 al uitgeschakeld, maar nog steeds niets. Ik heb linux geïnstalleerd op een afzonderlijke partitie van de harde schijf. Ik kan ook in windows zien via schijfbeheer dat er wel degelijk iets op staat, en het is ook een primaire partitie, maar toch kan ik niet kiezen tussen mijn besturingssystemen. Heeft iemand raad?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ook belangrijk is:

zorg ervoor dat elke snelstart van Windows 8.1 is uitgeschakeld, dat wil zeggen dat elke vorm van hibernation, slaapstand of suspend moet uit staan.

Windows 8.1 moet dus werkelijk uitgezet kunnen zijn om in de grub te kunnen komen.

- - - Updated - - -

Linux moet in het Bios dus als eerste opstart staan en daarna pas Windows 8.1 in boot volgorde

aangepast door Hensyr
tekst aanpassen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al de bovenstaande dingen zijn in orde. Enkel heb ik het probleem dus dat in de BIOS linux niet wordt gevonden als boot option. Om de een of andere magische wijze staat hij er niet tussen. Ondertussen ook al een paar andere dingen geprobeerd. Linux mint 15 proberen installeren --> zelfde probleem. Geen boot option voor linux mint. Dan maar andere linux distro (elementary os). Bij deze lukt het plots wel. Zelfs zonder enige aanpassingen in de bios. Grub menu was direct zichtbaar, alleen kon windows 8.1 niet geopend worden via de grub (unknown command drivemap). Hiervoor moest ik telkens handmatig opstarten via de bios via windows 8 bootloader. Ondertussen elementary os verwijdert en opnieuw linux mint geprobeerd --> zelfde probleem als daarvoor. Bios vindt linux niet als boot option.

Misschien denk je nu, waarom dan geen elementary os gebruiken, maar na een tijdje dit systeem te gebruiken merkte ik dat er toch nog wat bugs inzaten. Aangezien mint een grotere community heeft is dit aantal waarschijnlijk beduidend minder. :-)

Nog ideeën aan wat dit kan liggen, of ben ik gedoemd totdat ik van pc verander (wat nog even kan duren aangezien het een nieuwe is xD) windows te blijven gebruiken?

- - - Updated - - -

Ik dacht om eventueel handmatig grub te installeren, maar ik heb er geen idee van hoe en waar ik hem dan zou moeten installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.