Ga naar inhoud

NAS server bouwen


Aanbevolen berichten

Beste

Ik zou graag wat advies hebben voor mijn NAS server, zelf gebouwd...

Momenteel zit ik met volgende PC: HP dx5150 Microtower PC specifications - HP Small & Medium Business Products

Zit momenteel maar 500MB RAM in aangezien er een latje defect was, maar werkt perfect!

Draait momenteel op Ubuntu Server 14.04 met volgende werkende functies: Samba share, FTP server, Webmin (in de toekomst misschien webserver en Plex Media Server (gebeurt nu via oude laptop)).

Voorlopig nogal wat problemen om vpn te leggen via OpenVPN...

Zit nu een PATA 320GB schijf in (had die hier nog liggen) en een iets van een 150 GB schijf (denk ik).

Ik zou graag data opslag vergroten en ook het verbruik zo laag mogelijk krijgen...

Graag ontvang ik wat tips xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik al jaren Synology Nas, bied heel wat functies en verbruik is een pak lager dan een pc.

Op de site van Synology, kan je alle modellen bekijken en je kan een keuze maken van het gewenst aantal schijven.

Als ik goed voorheb werken alle functies die je wenst daarop ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb gelezen dat 'goedkope' NAS niet genoeg kracht heeft om video stream van 720 en 1080p aan te kunnen...

En heb deze pc ter mijne beschikking, dus liever dan op de pc ;) qua verbruik zal het niet veel schelen hoor... ubuntu server is al enorm zuinig qua resources. Cpu staat bijna altijd op idle 0% ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Synology is niet zoooo goedkoop hoor :-)

Momenteel heb ik deze draaien: Synology - Network Attached Storage (NAS)

Met WD Red (speciaal voor NAS) schijven van 3TB

Als je enkel op zoek bent naar nieuwe harde schijven dan zou ik zeker eens de Red serie bekijken: WD Red NAS Storage ? What is NAS?

Vooral als het systeem 24/7 gaat draaien zou ik deze overwegen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de schijven laten downspinnen als ze niet gebruikt worden en vanaf er iets geladen moet worden terug actief worden... en ik ben wel voor een NAS, maar aangezien ik een opleiding ICT volg, knutsel ik graag... en systeem is dan ook aanpasbaar ;p en eventueel snachts ook systeem in standby omdat het dan echt overbodig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk beide ;d het idee is er gekomen nadat mijn vriendin men externe schijf van 2TB heeft laten vallen, en natuurlijk kapot ( en ook omdat ik ICT richting volg)... enig nadeel is dat ik dan alles via ftp moet downloaden naar een host computer (zoals bijvoorbeeld een installatiebestand voor software)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn advies zou zijn, gebruik je huidige hardware, maar een ander OS!

Ubuntu is wel zuinig!, maar niet geoptimaliseerd voor NAS functionaliteiten, dat zou je zelf nog moeten optimaliseren met allerlei ubuntu configuratie.

Een OS wat ik kan aanraden is FreeNAS of LaCie. Als je het installeert kun je gelijk alle configuratie toepassen die je wilt, ook VPN verbindingen zijn gewoon mogelijk.

Als ik zo lees wat je wil gebruiken, is bovenstaande meer dan voldoende. Als je er dan voor zorgt dat je standaard een VPN verbinding of een SSH tunnel legt kun je gewoon via SAMBA (windows share) je bestanden beheren.

Zelf zou ik kiezen voor een NFS share in plaats van SAMBA, je kunt er wat minder rechten op beheren, maar NFS is over het algemeen iets sneller/stabieler als SAMBA. Over het internet via een VPN of SSH tunnel denk ik dat je er niet veel van merkt, maar intern wel.

Met wat leuk tweaken denk ik dat je er ook een dropbox of owncloud van maken. Dat is denk ik wel interessant, heb je geen internet heb je alsnog wel je bestanden. Heb je weer internet dan synchroniseert alles weer.

Zelf heb ik een basis Synology NAS DS213j maar die voldoet voor mijn behoeften, dat is voornamelijk:

  • download station (couchpotato en sickbeard)
  • data opslag
  • video streamen
  • VPN tunnel
  • nginx en PostgreSQL (voor webontwikkelingen)

De NAS heeft het af en toe wel wat moeilijk omdat het niet zo'n hele zware NAS is, maar over het algemeen kan die het allemaal netjes aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.