Ga naar inhoud

XP vervangen door Linux?


Aanbevolen berichten

Goedemiddag, ik zou de XP op mijn desktop willen vervangen door Linux. Heb al wat gegoogeld en veel gelezen over Ubuntu, Lubuntu en Linux Mint maar weet nog steeds niet wat de goede keuze zou zijn voor een modale pc gebruiker zoals ik. Heb helemaal geen IT knobbel, gebruik vooral fotobewerking, tekstverwerking, ITunes en internet maar ook online bankieren met zowel Belfius, Fortis en Deutsche Bank. Ik wil wel wat experimenteren met alternatieve besturingssystemen maar bij dat online bankieren stel ik me toch wat vragen qua veiligheid. Wie kan me hierover adviseren en welk systeem is gebruiksvriendelijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Nicole.be,

zelf ben ik ook niet zo'n nerd en enkele jaren geleden overgestapt op Linux. Toen in de tijd gebeurde nog heel veel op commandline en was dit een echt harde dobber voor mij. Gezien ik echter heel wat problemen had ondervonden met windows, wilde ik daar echt vanaf. Ik heb allerlei OS van linux uitgeprobeerd. Momenteel draai ik vast op Ubuntu 13.10. Eens je de icoontjes onder de knie hebt, is daar echt geen probleem meer. Zomaar heb ik ook Mint 16 geïnstalleerd en blijkbaar, ook al gebruik ik het niet veel, gaat dit qua gebruik heel dicht aanleunen bij win. Daar waar ge bij windows de startknop hebt staan staat hier een knopje "menu". Als je daar op klikt krijg je een afrolmenu soortgelijk als in windows. Ik zou zeggen, download een van os van linux en alvorens te installeren, brand even op een schijfje en dan kan je vanaf dit schijfje alles doen als zou je dit os geïnstalleerd hebt. Qua veiligheid moet je geen schrik hebben. Volgens de bankinstelling zou linux zelfs stukken veiliger zijn dan windows, je krijgt er ook geen virussen op zodat je die scanner ook kan weglaten.

Proberen maar en succes :-)

aangepast door Knapgastje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Er zijn een aantal goede varianten. De meeste mensen zullen overstappen op Linux Mint omdat dit nog het meeste lijkt qua uiterlijk op het vertrouwde Windows. Daarbij is het wel even opletten dat je dus niet alle software meer kunt gebruiken die je eerst ook had. Maar daar is een oplossing voor namelijk de software 'wine' of een betere variant 'Play on Linux' (welke wine gebruikt voor het harde werk). hiermee kun je gewoon weer Windows software op een Linux machine draaien, alleen moet je wel opletten en eerst goed lezen op forums of de software wel goed werkt met wine. Met name of je de x86 (32bit) of x64 (64 bit) versie moet gebruiken.

De Ubuntu varianten die er zijn zijn ook weer ontwikkeld met een bepaald doel.

Lubuntu is een Lightweight variant van Ubuntu (weinig toeters en bellen, weinig werkgeheugen nodig, weinig cpu nodig)

Edubuntu is een versie van Ubuntu geoptimaliseerd voor scholen en studenten

Ubuntu is een stabiele Linux variant met een grafische interface genaamd "Unity". Deze variant heeft redelijk standaard software automatisch geïnstalleerd (LibreOffice is daar een pluspunt bij)

Linux Mint is gebouwd op de broncode van Ubuntu met een Gnome grafische interface met aanpassingen. Ik vindt de Cinnamon versie van Linux Mint wat aan de zware kant, de MATE versie heb ik nog niet gebruikt.

Het is even uittesten welke versie je het lekkerst vind werken. Er zijn buiten de bovenstaande nog duizenden verschillende andere versies te vinden van Linux. Het is gewoon even zoeken wat het beste past.

Ik heb persoonlijk mijn eigen twist eraan gegeven.

Ik heb Ubuntu 14.04 geïnstalleerd staan, met een standaard Gnome interface. Ik kan dan kiezen tussen Unity of Gnome voor ik aanmeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.