Ga naar inhoud

Formulier verwerking naar Tabel


d3mmers

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Het maken van een simpel contact formulier en die gegevens via een PHP script naar een mailbox toe sturen lukt allemaal prima.

Nu wil ik een inschrijf formulier maken, waarbij mensen een aantal gegevens invullen.

Dit wil ik dan niet naar een mailbox hebben, maar direct naar een tabel (database phpmyadmin, excel, enz...) en vervolgens wil ik dat die tabel zichtbaar is op een plek op mijn website en wordt aangepast als de tabel wijzigt, of elke 10 min ofzo.

Dit klinkt heel eenvoudig, maar na lang zoeken heb ik nog steeds niet door hoe dit moet.

Wel vind ik veel over my sql en php cursussen enzo, maar toch niet wat ik wil.

Ik vraag niet om een complete script om te kopieren en te plakken, maar wel om wat info waardoor ik het door heb en zelf ermee aan de slag kan.

Ben niet goed in PHP, maar begrijp wel een aantal dingen. Vooral ook omdat dit op de programmeer taal C en C++ lijkt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,

Gr. Michael.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het volgende topic staat uitgelegd hoe je een formulier opbouwd en met een mail functie kan laten verzenden.

http://www.pc-helpforum.be/f129/e-mail-met-form-verzenden-een-29015/

Nu moet je in plaats van de mail functie een SQL query gebruiken om de gegevens in een database te zetten.

Eerst moet je een database aanmaken via jouw aanbieder. Je kan hier in kijken via bijvoorbeeld phpmyadmin.

nu moet je eerst een handler maken zodat jouw website met de database kan connecteren.

<?
$host = "localhost"; // meestal localhost
$user = "gebruikersnaam";  // de gebruikersnaam om in te loggen in je database
$pass = "wachtwoord";  // het wachtwoord om in te loggen in je database
$data = "databasenaam"; // de naam van de database waar hij in moet kijken.

if(!mysql_connect($host, $user, $pass)){
    die('geen verbinding met database');
}
if(!mysql_select_db($data)){
    die('kan de database niet selecteren');
}
?>

Op bovenstaande manier maak je de connectie tussen je server, en daarna open je de database.

De gegevens $host, $user, $pass en $data moet je aanpassen naar wat jouw provider(aanbieder) aan jou heeft gegeven toen je een database aan hebt gemaakt.

Dit bestandje met de handler moet je opslaan als database.php en moet in dezelfde map staan als je index.php of index.html

Nu zet je helemaal bovenin (regel 1) in elke pagina die gebruik moet maken van de database de volgende regel. (als je pagina.html hebt, verander dit dan gewoon naar pagina.php)

<?
require("database.php");
?>

Staat de pagina in een mapje gebruik je

<?
require("../database.php");
?>

dit betekend dat je eerst een mapje terug gaat, en dan het bestand database.php selecteert.

Nu moet je nog het opslaan van de gegevens in de database maken.

In het topic wat ik je doorstuurde, daar staat hoe je controles maakt op ingevulde gegevens die ingevuld MOETEN worden.

Zorg dat je eerst een tabel in je database maakt met de gegevens die op wilt slaan.

bijvoorbeeld:

naam varchar(25)
adres varchar(50)
telnummer decimal(10)
etc.

dit wil zeggen.
een kolom naam die als type heeft een varchar en maar maximaal 25 tekens mag hebben
Dit ook voor de rest van de kolommen.

Nu zet je de volgende code op het plekje waar in het andere topic de mail functie staat.

$sql = 'INSERT INTO tabelnaam (naam, adres, telnummer) VALUES ("' .$naam. '", "' .$adres. '", "' .$telnummer. '")';
if(mysql_query($sql)){
    echo 'succesvol toegevoegd';
}else{
    echo 'er is een fout in de SQL query';
}

Zorg er dan wel voor dat $naam, $adres, $telnummer eerst gedefinieerd zijn zoals in het andere topic beschreven staat.

Voorbeeld vanuit andere topic voor bedrijfsnaam:

if(!empty($_POST['bedrijf'])){
                $bedrijf = $_POST['bedrijf']; 
     }else{
                die("u heeft uw bedrijf niet ingevuld");
     }

Dit gebruik je als de bedrijfsnaam ingevuld MOET worden, anders gebruik je alleen

$bedrijf = $_POST['bedrijf'];

En meer is het niet.

Nu kun je nog van alles erbij maken zoals controles met SESSIONS dat je maar 1x per 5 minuten iets mag invullen etc etc.

Nog een paar handige links die je vaak nodig zult hebben:

W3Schools Online Web Tutorials - voor PHP, SQL, HTML, CSS en nog meer codes

PHP: Hypertext Preprocessor - voor al je PHP commando's

en natuurlijk Google - voor als je niet weet hoe het commando heet, maar wel wat je ongeveer wilt doen.

Probeer je vraag bij google zoveel mogelijk engels te schrijven, want programmeren is engels.

Groeten,

leroy

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.