Ga naar inhoud

[OPGELOST] Laptop formateren en partitioneren


wietske

Aanbevolen berichten

Goeiemiddag allemaal.

Ik wil mijn laptop graag even helemaal schoon maken enzo; xp er opnieuw opzetten. Voorheen op mijn laptop had ik een harde schijf in twee partities, dan formateerde ik de C en zette xp er op nieuw op. M'n gegevens bleven dan bewaard op de andere partitie.

Maar deze laptop heeft dat niet hier bestaat alles uit 1 schijf. Wat ik nu dus graag wil is de schijf opdelen in tweeën (zodat ik weer kan handelen als vreoger) en ik wil xp er opnieuw opzetten.

Wat is de juiste volgorde en de juiste aanpak?

Moet ik al mijn data op dvd's zetten en op usb-stick?

Of is er een way om alles er op te laten en toch het bovengenoemde te doen?

Groetjes, Wietske

:santaclaus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Wietske,

Indien je 2 partities wenst is het nodig dat je xp opnieuw installeerd.

Je neemt dus eerst een backup van je bestanden en zet deze op een externe schijf, usb stick of cd/dvd

Daarna start je pc op met de cd van windows en wordt de setup gestart waarna je de schijf kan partitioneren

Mocht je nog hulp nodig hebben dan post je maar een bericht.

Mvg Karel :santaclaus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

hm ik raak wat in de war van deze twee verschillende antwoorden

vraagje over dat back up:

ik heb dat nog nooit gedaan dus hoe maak ik dat?

en wát 'back' ik dan 'up'?

what about al mijn foto's en muziek?

dat past toch nooit in 1 backupje op 1 usbstick of dvd?

partitie magic, kan ik dat ergens downloaden? is er een nl versie?

vast wel he

alvast weer even bedankt

ik heb vandaag een lange werkdag dus ben er vananvond pas weer

doei doei

:santaclaus:

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Backup up" is gewoon het verplaatsen/kopieren van uw bestanden op uw pc naar voorbeeld een USB stick, externe harde schijf of dvd;

Afhankelijk van de hoeveelheid data kan je meerdere lege dvd/cd's/sticks nodig hebben.

Partition Magic bestaat zeker in het Nederlands maar is helaas niet gratis te verkrijgen

Norton PartitionMagic: Partioneringssoftware - vaste schijf partitioneren

Met vriendelijke groet,

Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarna start je pc op met de cd van windows en wordt de setup gestart waarna je de schijf kan partitioneren

Ik heb dat wel eens eerder gedaan; xp opnieuw enzo

maaar die partities maken heb ik nog niet eerder gedaan.......

komt meo ok niet bekend voor, is dat op een gegeven moment een keuze die je kan maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit kan je ook doen op het moment dat je besturingssysteem, zie XP, al geinstalleerd is.

als je bij Mijn Computer (of derg.) rechtsklik kun je "Beheren" en dan kun je ook bij schijfbeheer kijken. de grootte van je schijf kun je dan "opdelen". in stukken die je zelf bepaald.

Zou wel even goed kijken naar soort format (NTFS of FAT32).

Voor meer info moet je even de juiste links zoeken, ik ben niet bekend met niet-concurrent sites die de juiste info verschaffen wat betreft partitioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een tijdje terug een handleiding voor installatie windows xp geschreven:

http://www.pc-helpforum.be/f159/windows-hoe-windows-installeren-730/

halverwege de pagina staat een stukje van partities en dit hoort bij dit scherm

win2.jpg

Nog even een aanvulling op Darthia zijn post. Partitioneren (opdelen) kan je niet met de schijf waar xp opstaat, enkel met een andere schijf dacht ik.

Wietske, mocht je xp opnieuw installeren, dan kan je gerust bovenstaande handleiding gebruiken of uitprinten.

Het backuppen doe je gewoon door een cdtje te maken van je bestanden die je erna terugwenst (vb mijn documenten, enz.)

Mvg Karel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.