Ga naar inhoud

Restore to factory probleem (O.a. niet herkennen partities HDD)


tomcent

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik weet dat ik momenteel nog een topic heb lopen maar dat probleem zal automatisch mee opgelost zijn als ik dit opgelost krijg. Deze post zal er misschien wat rommelig uit zien maar ik wil jullie zoveel mogelijk info verschaffen die kan helpen tot het oplossen van het probleem.

Situatie:

Mijn pc gaf sinds kort soms tot 3 of 4 bluescreens per dag (vista) en viel bij win7 na een half uur gewoon telkens uit.

Daarmee dat ik een totale recovery to factory wil doen.

Ik heb dit ooit al eens gedaan met de recover functie van Acer en toen ging het perfect...

Maar nu dus absoluut niet.

Probleem:

Mijn interne HDD heeft 3 partities.

C: en D: en een onzichtbare herstelpartitie waarop de factory-dingen staan.

Aangezien het een Acer (aspire 5102) is kan je normaal die restore to factory activeren door bij het opstarten op alt-f10 de duwen wanneer het acer scherm open staat... 3 jaar geleden werkte dit perfect maar nu dus absoluut niet.

Mijn kijk op waar het mee te maken kan hebben:

Als ik kijk naar "deze computer" dan detecteert deze mijn 2 harde schijven perfect.

(beter gezegd: de 2 partities op mijn interne harde schijf)

Maar als ik nu bijvoorbeeld naar computerbeheer ga en disk management dan vindt hij mijn interne schijf niet meer. Enkel nog de externe HDD en de cd-rom drive. Als ik echter kijk met software zoals EASUS partition manager, dan herkent hij de partities van mijn interne schijf wel.

Wat mij opvalt is wel dat 1 van mijn externe partities als "actieve" staat aangeduid, wat ik toch wel raar vind. Kan dit of is dit niet de bedoeling.

Verder wil ik melden dat ik mijn windows anytime upgrade cd-rom er al eens heb ingestoken.

Hiermee kan je ook terug een propere kopie van vista installeren. Maar toen hij vroeg: "op welke partitie wilt u het installeren" kon ik dus niks kiezen omdat hij mijn interne niet meer herkent...

Ik kon wel een herstel van systeembestanden doen. Wat ervoor gezorgd heeft dat de bluescreens verdwenen zijn. Maar dat hij nu TELKENS wanneer ik opstart een zogezegd tijdelijk nieuw administrator account aanmaak.

Verder wil ik ook nog melden dat ik ook de tool van acer zelf al geprobeerd heb.

Dan spreek ik over "e-recovery" van de acer empowering technology toolbar.

Daar kan je die recover to factory ook starten; Ik doe dat, hij zegt van owke, alles zal verwijderd worden en uw pc zal hersteld worden wilt u verder gaan, ik kies ja. Hij sluit af en start gewoon normaal terug op in plaats van die recover te doen. Naar mijn mening misschien dus ook omdat hij partities al dan niet wel of niet kan vinden...

Als laatste wil ik nog melden dat mijn herstelpartitie (die je in EASUS wel kan zien) nu in NTFS staat.

Maar dat die volgens mij voordat ik 3 jaar geleden mijn eerste recover deed een andere indeling had...

Iets met een A denk ik (maar niet fat32 denk ik)

Want ik denk dat een oplossing kan zijn?:

Eerst de Win7 partitie gewoon formateren.

Dan op een of andere manier zorgen dat ik toch aan de bestanden van die onzichtbare schijf kan.

En die dan op die geformateerde partitie zetten.

Daarna mijn vista delen formateren. En daar terug Win7 op installeren.

Ik denk dat dit zowat alles is wat ik jullie er over kan vertellen.

Hieronder nog de screens van disc manager en EASUS.

post-24982-1417704456,9382_thumb.jpg

Alvast bedankt als iemand me kan helpen.

Want deze rommel moet echt dringend gerepareerd worden...

Vincent

post-24982-1417704456,8961_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Edit: (of extra)

Eigenlijk denk ik gewoon ik op een of andere manier zou moeten kunnen een boot doen vanaf die onzichtbare schijf.

En dat die de rest dan allemaal vanzelf doet.

Normaal bij acer doe je dit door alt-f10 bij opstart of met e-recover.

Wat hij dus nu niet meer doet.

Alleen weet ik dus niet hoe ik hem daar dan nu van kan laten booten aangezien hij o.a. onzichtbaar is en ik hem dus logischerwijs ook niet in de lijst van mijn dual boot krijg als ik normaal opstart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

Geen reactie maar dat maakt niet uit aangezien ik het probleem zelf heb kunnen oplossen met wat gesukkel.

Met dank aan een onbekend persoon die waarschijnlijk onbewust mij hieraan deed denken door de aanzet van de oplossing te geven in een ander forum bij het oplossen van een ander probleem.

Voor al die anderen die uren hebben gespendeerd of aan het spenderen zijn aan dit probleem

(vaak voorkomend. Internet staat er vol van) hier mijn (voor mij) perfect werkende oplossing.

1) Download de "home and home office" versie van Partition manager hier: EASEUS FREE Partition Manager Software. Free Partition Magic alternative for Windows 2000/XP/Vista/7 and Windows Server 2000/2003/2008. Hard Drive partition software.2) Installeer deze.

3) Klik met de rechtermuisknop op (verborgen) partitie "PQservice" en kies "change to active"

(Dit zal er nu voor zorgen dat hij bij de volgende reboot vanaf deze schijf gaat booten)

4) Klik op ok bij de melding die je krijgt.

5) klik links bovenaan van het programma op die grote V waarmee je je aanpassing ook echt toepast.

6) Je zal zien dat je nu bij deze computer een nieuwe harde schijf staat genaamd "PQservice"

7) Zorg dat al je Bestanden op iets extern gebackupped zijn!!!

8) Reboot je pc (herstart hem, of ga in slaapstand en duw hem dan terug aan. Geeft zelfde effect)

en als je dan even wacht dan opent er een "eRecover" scherm van acer empowering technologie.

9) Kies herstellen naar factory (of gelijkaardig) en je bent vertrokken... (Wanneer hij een paswoord vraagt en je hebt dat nog niet ingesteld is dat standaard 6 maal 0 dus 000000)

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.