Ga naar inhoud

PC Game : Terraria


superjona

Aanbevolen berichten

LOG IN OF REGISTREER OM DEZE RECENSIE OPTIMAAL TE KUNNEN BEKIJKEN.

40797467399158181743thu.jpg

Terraria is een recente Indie-game beschikbaar voor Steam dat veel weg heeft van Minecraft. Volgens sommigen is Terraria gewoon Minecraft in een 2D-jasje. Allereerst hartelijk dank aan het Terraria Team om deze review mogelijk te maken.

Inleiding

Terraria is een sandbox-type spel, waar je vecht, verzamelt, bouwt en nog veel meer. De graphics zien er ook 'retro' uit, alhoewel dat geen impact heeft op het spelplezier, meer nog, je zou niet eens willen dat de graphics er next-gen zouden uitzien. Eerlijk gezegd ben ik niet echt te vinden in dit genre, maar dankzij Terraria ging er voor mij een nieuwe wereld open.

Eerste indruk...

viel wat tegen. Eerlijk is eerlijk, ik wist niet echt wat ik moest doen, want daar sta je dan, gedropt in 'the middle of nowhere'. Gelukkig kon de Terraria Guide mij helpen. Die is een NPC, en vertelt je alles wat je zo moet doen in Terraria. Er zijn verschillende wapens en 'tools' in het spel. Met een hamer kan je kisten openbreken, muren afbreken, met een bijl kan je uiteraard bomen hakken, en dan blijft er nog de pikhouweel over, waarmee je graaft en verschillende grondstoffen bijeen raapt.

2011073000011.jpg

Nadat de Guide mij vertelde om eerst wat hout te verzamelen door bomen te hakken, werd ik meteen enthousiast om een stulpje te bouwen. Tijdens het hakken krijg je af en toe eens last van vijandige slijmmonsters. Het is een inleiding op de échte gevechten later in het spel, enkele keren slaan met je koperen zwaard en je behaalt snel de overwinning. Wanneer tegenstanders verslagen zijn, laten ze meestal wat muntjes of voorwerpen achter. Je kan een heleboel voorwerpen 'craften' tot andere voorwerpen. Voorbeeldje; met wat slijm en hout maak je gemakkelijk een paar fakkels.

Vechten of bouwen?

Veel mensen gaan Terraria beschouwen als een 2D-versie van Minecraft, waarbij het doel vechten of bouwen is. Bij Terraria ligt de nadruk ook op bouwen en vechten, maar ook ontdekken en mijnen zijn één van de taken waarmee je je kan bezig houden. In de diepe gronden van een wereld zie je hier en daar wel eens 'ores' opduiken. Ores zijn grondstoffen die je nodig hebt om betere materialen te maken, zoals betere wapens, tools, of een sterk pantser. In totaal zijn er 8 verschillende levels van grondstoffen, gaande van simpel koper tot goud naar 'hellstone'.

36 uur later

2011073000007.jpg

Je zou wel eens kunnen zeggen dat Terraria verslavend is. Na het spel 36 uur te spelen begin ik een beetje alles ontdekt te hebben op een kleine wereld, maar er zijn natuurlijk spectaculaire baasgevechten, en een Terraria wereld 100% ontdekken is onmogelijk. Op een simpele wereld vind je - naast de 'normale' gronden - zwevende eilanden, woestijnen, de hel, kerkers, oceanen... Na een goede 36 à 42 uur zou je al de beste pansters en wapens moeten hebben, en de meeste bazen al verslagen hebben. Toch blijft Terraria ons verassen met vliegensvlugge updates, waarbij we weer een nieuw stukje van Terraria kunnen ontdekken. De replay-waarde van Terraria gaat dankzij deze extreem grote updates enorm de lucht in. Amper 24 uur na de release van het spel stond het Terraria Team al klaar met update nummer één. Nog meer updates zijn in de maak.

Gameplay

De gameplay is gewoon schitterend te noemen. Dankzij de vele aspecten, zoals water en lava en vooral ook het 'crafting' systeem maken het spel net dat tikkeltje uitdagender. Je levens kan je uitbreiden door kristallen te vinden, en vooral het nacht-systeem is indrukwekkend. In het spel beschik je ook over 'Mana', een soort van magie-systeem, waarmee je speciale wapens en spreuken kan gebruiken.

2011072800004.jpg

Hoe dieper je graaft, hoe meer kans op waardevolle grondstoffen, maar ook op gevaarlijke monsters. Verder zijn er echt talloze mogelijkheden in Terraria. Bouw een huis van hout, goud, glas,... Plant bomen op je dak en laat paddenstoelen groeien om je levens op te krikken. Ga de kerker opzoeken, vecht tegen één van de vier eindbazen, maak eindeloos veel items in het 'crafting' menu, en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Nacht

Terraria kent een dag-nacht systeem, een dag in-game duurt ongeveer een half uur. Wanneer het nacht is duiken er veel meer en sterkere monsters op, en af en toe vallen er eens vliegende sterren of zelfs meteorieten om je Mana op te krikken. Je hebt 1 kans op 7 voor een zombie- of goblininvasie. Dan kan je eens al je vechtkunsten beoefenen op tientallen zombies en ander gespuis.

Ingewikkelde multiplayer

Toen we klaarstonden om Terraria te spelen met een andere gamer in Engeland, waren we ietwat verbaasd toen we een extra programma moesten installeren om op de server te geraken. Eens ingelogd op de server van een vriend, of op je eigen PC die je gebruikt als server, kan je Terraria'en met vrienden. De ervaring is écht fenomenaal en vooral erg verslavend. Dankzij in-game chat wordt het heel wat makkelijker en dan kan je natuurlijk ook nog voicechatten via Steam zelf.

2011072800001t.jpg

Conclusie

Ondanks een teleurgestelde eerste indruk, is Terraria met lengtes voorsprong de beste indie-game die ik ken. De graphics zijn nostalgisch goed, gameplay is uitstekend en multiplayer is mogelijk. Het enige wat ik mis in Terraria is afwisselend weer, regen die oceanen en meren doen overstromen zou de ervaring vlekkeloos zijn. Aan de prijs van € 9,99 bij Steam, mag je Terraria gewoon niet laten liggen. Terraria is écht een pareltje, met tientallen uren speelplezier. Het indie-spel verdient zonder twijfel onze engiste gouden KICKASS! AWARD.

kickassq.jpg

© Superjona - 2011

Win hier een exemplaar van Terraria!

aangepast door superjona
fenomenaal
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.