Ga naar inhoud

Verschil tussen digitale tv en hd tv (scart en hdmi)


Philipp

Aanbevolen berichten

Vorige week heeft mijn vader een nieuwe tv gekocht, een samsung led-lcd van 40" of zoiets.

De oude beeldbuis heeft altijd goed gewerkt, maar nam teveel plaats in, dat was zijn excuus om een nieuwe te kopen.

De oude beeldbuis had 2 mogelijkheden: een analoog signaal van telenet en een digitaal signaal omgezet met de digibox. Dat verschil was wel te zien: het analoge signaal was doffer.

De nieuwe samsung kan geen analoog signaal verwerken, wat ik op zich al een achteruitgang vind.

Nu heeft een of andere verkoper hem kunnen wijsmaken dat scart een enorm pixelverlies geeft, en dat je hdmi-kabels moet hebben. Het probleem is dat de oude digibox geen hdmi-uitgang heeft, dus hebben we een HD digicorder gekocht (nieuw voor 50 euro). (Zoiets met een harde schijf in en dat lawaai blijft maken ookal staat hij af.)

Ik heb dan de digibox en corder allebei aangesloten (Kan iemand mij zeggen waarom die digibox of corder op het internet moet worden aangesloten?) en hem laten raden wat het hd-signaal was. Hij vond dat de scart aansluiting het beste beeld gaf, en daar ben ik het mee eens.

Dan heb ik de laptop er maar is op aangesloten met een hdmi en een vga kabel, ook daar zag ik geen verschil

Heeft er iemand op zijn tv ook de test gedaan? Ik vind het allemaal onzin, toen het analoog was, moest het allemaal digitaal zijn, en nu het digitaal is moet het HD zijn, over een jaar zal het dan wel super-HD zijn zeker?

En is dit nu een vooruitgang? Vroeger was het simpelweg een tv, een kabel en een kaske. Nu heb je een tv, een kaske, zo'n spel dat de hele tijd ligt te zoemen, een kaart voor in da spel te steken (en dat duurt dan een uur voor zich te initialiseren, een kabel, hdmi-kabel en dan nog een kaske. Waarom bouwen ze dat niet ineens in die tv? Zou dat niet veel simpeler zijn?

Achja, zolang iedereen maar blijft consumeren zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een HDMI- kabel zou betere kwaliteit moeten leveren dan een scart.

Via je digibox of digirecorder ontvang je digitale zenders, een aantal van die zenders zenden ook uit in HD maar lang niet allemaal hoor.

Dat de digitale zenders een zichtbaar betere kwaliteit geven dan de analoge ben ik van overtuigd, maar heb een en dezelfde zender al zowel in digitale als HD bekeken en zag geen verschil :embarassed:. (zal wel aan mijn ogen liggen xD)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, de internetkabel is blijkbaar nodig om programma's/films te bestellen, overbodig dus.

Wat ik me nu wel nog afvraag is waarom ik enkel 720p en 1080i kan kijken en niet 1080p.

Voor stilstaand beeld is 1080i scherper, maar 720p is beter voor bv een tennismatch.

Ligt dat aan de tv of aan telenet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet hebt je in principe alleen nodig als er software update is ofwel indien de digibox in eens niet werkt.

Zelf heb ik ook niet aangesloten op internet

Moest het nodig zijn dat gebruik ik even de powerline en dat is weer in orde. (Hooguit om de half jaar)

Mogelijk kan je in de instellen van de TV de resolutie wijzigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat de tv-instelling wel goed.Met het knopje boven op je afstandsbediening kan je kiezen tussen tv en hdmi1&2&3.De HD digirecorder moet mss op uitgang hdmi staan.Ik dacht zelfs dat er een sat reciever(in tv) intern in zat(ZDF HD & ARD HD) als je een schotel hebt staan(astra1).

De film of serie moet wel HD zijn.Er bestaat VTM gewoon en VTM hd ,zie je daar geen verschil in?

Normaal als je via de hdmi kabel speelt kan je geen volume geven met de remote control v/d digibox.Is dit wel zo dan is er een instelling niet juist.

aangepast door carambole
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is inderdaad ergens een instelling die fout is, ik dacht dat ik die gevonden had omdat wanneer ik nu de digibox opzet de tv ook automatisch opstart, maar ik kan nog altijd het volume met het kaske van telenet veranderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.