Spring naar inhoud

Guest's Foto
Welkom,
Guest
Wenst u zich te registreren?


Foto
- - - - -

hp compaq 8510p laptop: problemen met beeldschermstuurprogramma en oververhitting


  • Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
20 reacties op dit onderwerp

#1 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 18 juni 2012 - 17:28


Beste
Mijn laptop heeft weer wat problemen. Ik krijg regelmatig de melding beeldschermstuurprogramma werkt niet meer. Hij kraakt ook heel hard alhoewel hij geen problemen heeft met de schijf. Ook lijdt hij aan extreme oververhitting: soms (doet dit niet altijd), ookal is er niets gevonden door een specialist v hp zelf een jaar terug.

Ik weet dat het al een oude laptop is, maar weet iemand misschien wat hij mankeerd? In 3 pc-winkels informatie gaan vragen: eentje zegt harde schijf, de andere zegt grafische kaart naar de vaantjes, en een andere denkt moederbord.

Ik weet dat een nieuwe laptop wrschijnlijk goedkoper is, maar kan ik eventueel het defecte onderdeel/onderdelen vervangen? Hoe kom ik te weten welk onderdeel er nu echt defect is?

Wat is eigenlijk een redelijke prijs voor onderdelen als ze niet van hp zelf komen? 450 heb ik nl niet over voor een grafische kaart van hp zelf...

Een tijd terug had ik een logje gestuurd op malware/spyware, na enkele programmas te verwijderen ging het beter voor 3 maanden, maar sindsdien begonnen de problemen erger en erger te worden. Een coolingpad zorgt nog voor temperaturen soms tot 50° van mijn moederbord alleen al. Ook kan ik niet langer dan 20 minuten meer een video bekijken of heel mijn systeem hangt vast (ookal verschijnt de melding van het beeldschermstuurprogramma niet meer).

Dit heb ik reeds geprobeerd:
heel mijn laptop leeghalen en formatteren + opnieuw installeren
combofix en hijackthis runnen en sommige programmas afsluiten
laptop verscheidene keren opengehaald om te ontstoffen (bijna nooit stof gevonden)
ondersteuning van coolpad dat bijna niets helpt (ookal blaast hij krachtig)
alle drivers updaten
heel de binnenkant ontstoffen qua hardware

Met vriendelijke groeten

Mellinda

#2 Dasle

Dasle

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 7880 berichten

Geplaatst 18 juni 2012 - 23:09

Download en installeer Speccy.
Tijdens de installatie heb je nu de mogelijkheid om Nederlands als taal te selecteren.

Geplaatste Afbeelding

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.
Als dit gereed is selecteer je bovenaan " Bestand - Publiceer Snapshot " en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".
In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Wil je in woord en beeld zien hoe je een logje van Speccy maakt en plaatst kun je dat Hier lezen.
Ook Dit (KLIK) filmpje laat zien hoe je een Speccy-logje kan plakken in je antwoord.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware ;-).

#3 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 19 juni 2012 - 20:05

[ATTACH=CONFIG]19189[/ATTACH]Beste

In bijlage het logje van speccy. Deze keer kwam de temp van het moederbord niet zo hoog zoals gewoonlijk.

Mvg

Mellinda

(systeemdatum van laptop staat wel niet juist)


PC Helpforum moderator bericht:
Bijlage verwijderd want je productcode werd er in vermeld!!
Dasle

Bewerkt door Dasle, 19 juni 2012 - 20:31.


#4 Dasle

Dasle

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 7880 berichten

Geplaatst 19 juni 2012 - 20:36



Hoi mellinda,

Heb je bijlage uit veiligheidsoverwegingen verwijderd want je productcode werd er in vermeld en het is niet de bedoeling dat deze info online staat.

Hoe je Speccy gebruikt en het plaatsen van de link kun je hier nalezen(klik erop).
Als je Speccy uitvoert zoals vermeld word er geen gevoelige info online gezet. ;-)

#5 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 19 juni 2012 - 21:34

Hej
Sorry voor de productcode-bijlage. Ik zal hem morgenochtend opnieuw gewoon 20 minuutjes 'n filmpje laten afspelen en dan speccy runnen als hij niet weer vasthangt tenminste.
Dank bij voorbaat
Mellinda

Hoi mellinda,

Heb je bijlage uit veiligheidsoverwegingen verwijderd want je productcode werd er in vermeld en het is niet de bedoeling dat deze info online staat.

Hoe je Speccy gebruikt en het plaatsen van de link kun je hier nalezen(klik erop).
Als je Speccy uitvoert zoals vermeld word er geen gevoelige info online gezet. ;-)



#6 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 20 juni 2012 - 11:30

Link logje in onderwerp

Bewerkt door mellinda, 20 juni 2012 - 20:19.


#7 Dasle

Dasle

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 7880 berichten

Geplaatst 20 juni 2012 - 23:05

Je hebt je laptop al meermaals open gehad om te ontstoffen, maar heb je ook de binnenkant van de koeler eens nader onderzocht.

9985d1301423867-aspire-100-cpu-en-oververhitting-geen-notebookfan.jpg
Daar wil zich vaak heel wat stof ophopen en de verluchtings-sleuven verstoppen waardoor te weinig lucht aan en afgevoerd kan worden waardoor je laptop onvoldoende wordt gekoeld.

#8 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 15:34

Hej
Vandaag de laptop nog eens opengedaan en de koeler dit keer van de binnenkant gecontroleerd zoals je zei. Daar zit geen vleugje stof. Ook de koelingfangs van het moederbord en de grafische kaart losgevezen en op stof gechecked, maar daar was ook niets aanwezig. Ik begin ervoor te vrezen dat hij gewoon oud is en zijn beste tijd gehad (bijna alle laptops van mijn oude klasgenoten gaven de geest vlak voor of vlak na hun 3 jaar)... toevallig allemaal hp compaqs v mijn serie en serienummer...
En raargenoeg vlak nadat ik hem heb opgengehad terug nog steeds hetzelfde gekraak. Hij werd al lichtelijk warm na hem te hebben opgestart ongeveer 10 minuten zonder dat er een programma geopend was (ookal hoorde en voelde ik de ventilator goed draaien). Ook het indicatorlampje dat hij bezig was knipperde enorm veel.
Ideëen of tips zijn welkom als ik juist weet welk onderdeel ik moet laten vervangen, dan kan ik een prijs laten opmaken. Misschien dat hij zo toch nog een jaartje ouder kan worden
Mvg

Bewerkt door mellinda, 21 juni 2012 - 15:46.


#9 Dasle

Dasle

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 7880 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 16:16

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

Geplaatste Afbeelding

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Wat is het resultaat van deze test?

#10 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 20:03

tot nu toe alles groen, ik moet hem denk ik wel een nachtje laten opstaan aangezien het programma maar 1/4e klaar heeft

#11 Dasle

Dasle

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 7880 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 20:08

Hoe groot is je HD en hoe lang is deze reeds aan het scannen?

Je dient idd de scan te voltooien door de ganse HD te laten scannen.

#12 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 20:09

temperatuur harde schijf momenteel 41° mits coolpad, moederbord weer op 50° (eindelijk beetje stabiel), grafische kaart 39°, processor 44° (alleen skype, hdtune, virusscanner, speccy en IE staan open)

#13 Dasle

Dasle

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 7880 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 20:34

Maar hoelang is HDTune je harde schijf al aan het scannen?

#14 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 20:39

144 minuten, sorry voor mijn antwoord ertussen, pc hing even vast

#15 Asus

Asus

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 17638 berichten

Geplaatst 21 juni 2012 - 20:45

144 minuten voor 1/4e van een HDD van 160GB is lang, zeer lang.

Het is aangewezen dat je alle andere openstaande programma's volledig afsluit en enkel HDTune zijn werk laat doen.
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...

#16 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 22 juni 2012 - 10:35

het resultaat is 100% groen en geen fouten gevonden

#17 Asus

Asus

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 17638 berichten

Geplaatst 22 juni 2012 - 12:03

Da's alvast goed nieuws !

Is het temperatuurprobleem hetzelfde wanneer de batterij uit de laptop is en je enkel op netspanning werkt ?...

In welke staat is de batterij: maw, hoe lang gaat deze nog mee met een laadbeurt ?...
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...

#18 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 22 juni 2012 - 14:13

moederbord 55° mits koeling zonder dat er een programma bezig is. De batterij is de 2e batterij, die heeft nog 3 van de 4 uren levensduur, processor lijkt minder heet te hebben zonder de batterij

#19 Asus

Asus

    Super Moderator

  • Super Moderator
  • 17638 berichten

Geplaatst 23 juni 2012 - 18:02

In bericht 6 (titel) heb je een linkje naar een Speccy-logje toegevoegd...maar, dit logje werd blijkbaar geproduceerd op 24 Jan 2010 ?...:hmmmm:

Kan je een linkje naar een actueel logje posten?...mogelijk is er een probleem met de instellingen van datum en tijd op je systeem, of heeft dit een specifieke reden ?...
Theory is when you know something, but it doesn't work ... practice is when something works, but you don't know why ...

#20 mellinda

mellinda

    Lid

  • Lid
  • PipPipPip
  • 44 berichten

Geplaatst 24 juni 2012 - 10:42

dat was een actueel logje. Ik zal datum en tijd aanpassen en een huidig doorsturen vanavond. Ik had destijds omdat ik een trialversie had van een programma altijd datum en tijd enorm achteruitgezet om de trialversie langer te behouden.
Groetjes




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers

Over ons

PC Helpforum helpt GRATIS computergebruikers sinds juli 2006. Ons team geeft via het forum professioneel antwoord op uw vragen en probeert uw pc problemen zo snel mogelijk op te lossen. Word lid vandaag, plaats je vraag online en het PC Helpforum-team helpt u graag verder!