Ga naar inhoud

Constant 100% processor gebruik + harde schijf error


mani88

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 problemen met mijn laptop die op Windows 7 draait:

PROBLEEM 1: melding dat mijn harde schijf beschadigd is en er wordt aangeraden om back-up te nemen.

1. Ik heb nog een volledig nieuwe harde schijf ter beschikking. Waarop moet ik letten als ik de harde schijf in mijn laptop met deze nieuwe wil vervangen? Is het voldoende als de grootte en aansluiting overeenkomt? Of moet het ook van hetzelfde type/model/snelheid zijn?

2. Kan ik eenvoudigweg alles wat nu op m'n harde schijf staat overzetten op de nieuwe harde schijf door de nieuwe harde schijf eerst als externe HD op mijn laptop aan te sluiten en de volledige C:\ drive te kopiëren? Ik vrees namelijk dat dit niet zal werken, aangezien PC misschien zal denken dat Windows dan is "gekraakt"/gecloned (omdat het is overgezet naar andere harde schijf). Indien dit niet werkt, wat kan ik dan wel doen?

PROBLEEM 2: PC erg traag, CPU constant aan 100%

1. Omdat mijn PC erg traag gaat, bekijk ik regelmatig het CPU-gebruik en dit zit bijna constant aan 100% ondanks dat er geen zware processen/programma's op mijn PC draaien. Enig idee hoe ik het CPU-gebruik kan verlagen? Hoe ik kan nakijken of er eventueel processen (malware) zijn die onnodig/onterecht veel CPU gebruiken?

2. Kan dit probleem misschien ook samenhangen met het eerste probleem? Ik heb al eens gelezen dat PC een stuk harde schijf als geheugen gaat gebruiken wanneer het geheugen aan 100% zit. Als ik dan ook nog eens een harde schijf met beschadiging heb, dan verklaart dit misschien ook voor een deel waarom PC zo traag is?

3. Wat is precies het verschil tussen "processorgebruik", "fysiek geheugen" en "kernelgeheugen"?

4. Ik heb 3.813MB geheugen, dus toch ook niet bepaald weinig nochtans.. Waarom overigens 3.813MB? Ik dacht dit dit altijd gewoon ronde getallen waren: 2GB, 3GB, 4GB, ..

Alvast bedankt voor jullie hulp/tips/.. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn een heleboel vragen in een keer maar ik zal proberen om een antwoord te geven.

Probleem 1

1. Ik heb nog een volledig nieuwe harde schijf ter beschikking. Waarop moet ik letten als ik de harde schijf in mijn laptop met deze nieuwe wil vervangen? Is het voldoende als de grootte en aansluiting overeenkomt? Of moet het ook van hetzelfde type/model/snelheid zijn?

Je moet enkel zorgen dat de aansluiting overeenkomt. Het type/model/snelheid is van minder belang.

Als je nog tevreden bent met de grootte of de capaciteit van je harde schijf, kan je er een van dezelfde capaciteit nemen; anders neem je een grotere.

2. Kan ik eenvoudigweg alles wat nu op m'n harde schijf staat overzetten op de nieuwe harde schijf door de nieuwe harde schijf eerst als externe HD op mijn laptop aan te sluiten en de volledige C:\ drive te kopiëren? Ik vrees namelijk dat dit niet zal werken, aangezien PC misschien zal denken dat Windows dan is "gekraakt"/gecloned (omdat het is overgezet naar andere harde schijf). Indien dit niet werkt, wat kan ik dan wel doen?
Gewoon kopieren van de C drive op de nieuwe schijf is niet voldoende. Om windows op te starten heb je namelijk ook delen van de harde schijf nodig die niet onder de C:\ zitten.

Je kan wel de C partitie of de volledige harde schijf clonen met speciale software maar daarover later meer.

Probleem 2

1. Omdat mijn PC erg traag gaat, bekijk ik regelmatig het CPU-gebruik en dit zit bijna constant aan 100% ondanks dat er geen zware processen/programma's op mijn PC draaien. Enig idee hoe ik het CPU-gebruik kan verlagen? Hoe ik kan nakijken of er eventueel processen (malware) zijn die onnodig/onterecht veel CPU gebruiken?

Je kan de cpu belasting per proces bekijken in het taakbeheer.

Open het taakbeheer

Selecteer de Tab Processen en klik vervolgens onderaan op "Processen van alle gebruikers weergeven".

Klik nu op de hoofding van de kolom "processor" tot de processen die cpu verbruiken bovenaan staan.

Zo zie je welk proces je cpu het zwaarst belast.

Maak nu van je Taakbeheer een afbeelding en voeg dit toe als bijlage in je volgende bericht zodat wij kunnen zien welk Proces zorgt voor de hoge CPU belasting.

Een afbeelding kan je maken met het knipprogramma.

Hoe je een bijlage toevoegt aan een bericht, kan je lezen in deze handleiding.

2. Kan dit probleem misschien ook samenhangen met het eerste probleem? Ik heb al eens gelezen dat PC een stuk harde schijf als geheugen gaat gebruiken wanneer het geheugen aan 100% zit. Als ik dan ook nog eens een harde schijf met beschadiging heb, dan verklaart dit misschien ook voor een deel waarom PC zo traag is?
Dat zou best kunnen.

Windows gebruikt inderdaad een deel van de harde schijf als "geheugen" en dat noemt men het wisselbestand of het virtuele geheugen.

Als er iets fout gaat met de harde schijf waardoor het wisselbestand niet goed kan gelezen worden, kan dat inderdaad leiden tot een hoge processorbelasting.

3. Wat is precies het verschil tussen "processorgebruik", "fysiek geheugen" en "kernelgeheugen"?
Processorgebruik is de mate waarin je processor belast wordt.

In het taakbeheer kan je dit bekijken en ook zien welke processen hoeveel van deze belasting voor hun rekening nemen.

Bij normaal gebruik is de processor (cpu) slechts weinig belast (minder dan 10%)

Als je constant aan een belasting zit van 100% is er iets mis en moet dit nagekenen worden maar daarover later meer.

Fysiek geheugen is de hoeveelheid geheugen op de geheugenmodules (RAM geheugen) die in je pc zitten.

De belasting hiervan kan je ook bekijken in het taakbeheer.

Kernelgeheugen is de hoeveelheid geheugen dat gebruikt wordt door het kernelproces van windows.

Het kernelproces is het kernproces voor windows en als dat hapert, werkt je systeem niet goed.

4. Ik heb 3.813MB geheugen, dus toch ook niet bepaald weinig nochtans.. Waarom overigens 3.813MB? Ik dacht dit dit altijd gewoon ronde getallen waren: 2GB, 3GB, 4GB, ..
Geheugen is altijd een macht van 2.

2 tot de 10de macht is dus 1024 of afgerond 1 KB

4 GB is dus eigenlijk 4.096 MB maar voor de gemakkelijkheid wordt dat naar onder ofgerond.

Jou 3.813MB is het beschikbare geheugen na aftrek van het kernelgeheugen en het gereserveerde geheugen voor andere essentiele processen.

En dan nu enkele suggesties om je problemen aan te pakken.

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is.

525a111b37ea3-Speccy.PNG

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht.

Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware en kunnen we ook al eens kijken naar de harde schijf.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

1. Schijfcontrole met windows.

Deze controle zal de harde schijf controleren en de beschadigde delen markeren als onbruikbaar zodat er geen gegevens meer op weggeschreven worden.

Indien mogelijk, zullen de gegevens die nu op een beschadigd deel staan, gerecupereerd worden.

Open de verkenner en klik met rechts op de gewenste schijf.

Kies in het menu onderaan voor eigenschappen en open dan de tab extra.

Bovenaan bij foutcontrole klik je op nu controleren.

Vink beide vakjes aan en klik op start.

Dan krijg je de melding dat de schijf in gebruik is en ook de vraag om de controle uit te voeren bij de volgende opstart.

Klik hier op ja, sluit alle openstaande programma's en herstart de pc.

De schijfcontrole zal nu worden uitgevoerd alvorens Windows op te starten.

Na afloop krijg je een overzicht van de toestand van de schijf.

Als de laptop opgestart is na de schijfcontrole, kan je alvast eens kijken hoe het staat met de cpu belasting.

Open het taakbeheer

Selecteer de Tab Processen en klik vervolgens onderaan op "Processen van alle gebruikers weergeven".

Klik nu op de hoofding van de kolom "processor" tot de processen die cpu verbruiken bovenaan staan.

Zo zie je welk proces je cpu het zwaarst belast.

Maak nu van je Taakbeheer een afbeelding en voeg dit toe als bijlage in je volgende bericht zodat wij kunnen zien welk Proces/Processen zorgt voor de hoge CPU belasting.

2. Controle van de harde schijf.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

HDTune-error-scan.png

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start.

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

Maak een afbeelding van het resultaat en voeg dit ook toe aan een volgend bericht.

Ik denk dat dit voorlopig wel voldoende is.

De rest zal afhangen van de resultaten van de vorige tests.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt! :) Hieronder de gevraagde informatie/feedback.

(1) Speccy snapshot:

http://speccy.piriform.com/results/qdiDWyfx7Ni3OChMnj3etBV

(2) Schijfcontrole is gebeurd maar heeft niet echt iets opgeleverd.

Er zijn geen beschadigde onderdelen (of clusters zoals het noemde) gevonden.

(3) Taakbeheer - Processen

post-2929-1417705618,8607_thumb.jpg

(4) HDtune - Scan is zopas gestart, ik geef later nog feedback!

Link naar reactie
Delen op andere sites

(eerste deel van mijn bericht, zie bericht hierboven)

HD Tune scan intussen ook afgelopen en er zijn inderdaad enkele beschadigingen gevonden op de harde schijf.

post-2929-1417705618,9694_thumb.jpg

Verder nog één andere vraag/opmerking. Ik zag in configuratiescherm (control panel) bij de geïnstalleerde software dat ActiveX Control blijkbaar meermaals geïnstalleerd is in allerlei verschillende talen. Is dit normaal?

post-2929-1417705619,1567_thumb.jpg

post-2929-1417705618,9263_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder nog één andere vraag/opmerking. Ik zag in configuratiescherm (control panel) bij de geïnstalleerde software dat ActiveX Control blijkbaar meermaals geïnstalleerd is in allerlei verschillende talen. Is dit normaal
Dit is de active X control van windows Liv mesh.

Die heb je eigenlijk niet nodig en je mag deze dus gerust verwijderen voor alle vreemde talen.

Er is dus wel degelijk iets aan de hand met je harde schijf en dit zou de oorzaak van het probleem kunnen zijn.

Als de nieuwe harde schijf die je hebt, kan gebruikt worden (zelde aansluiting en even groot of groter), kan je deze monteren en dan de oude schijf clonen met een programma als Partition Wizard (Home versie is gratis)

Daarna de oude schijf demonteren en in het bios de opstartvolgorde controleren of de nieuwe schijf op de juiste plaats staat.

Als dat gedaan is, gaan we verder met de rest want ik heb nog iets gezien in het speccy logje wat niet helmaal juist is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor je feedback!

Harde schijf probleem

Ik moet eerst nog nieuwe harde schijf gaan kopen, want m'n broer heeft diegene waarvan ik dacht dat we ze nog reserve hadden liggen blijkbaar al gebruikt als externe HD :-)

Is die Partition Wizard 100% legaal/toegelaten en zal deze niet zorgen voor problemen met mijn besturingssysteem? Want een volledige schijf (inclusief besturingssysteem en bijhorende licentie) "clonen" is misschien niet helemaal toegastaan, omdat je dan mogelijk 2x dezelfde licentie kan activeren/gebruiken? Of zie ik het verkeerd?

"In het bios de opstartvolgorde controleren of de nieuwe schijf op de juiste plaats staat"

=> en wat bedoel je met "juiste plaats"? als eerste?

ActiveX opmerking

"Dit is de active X control van windows Liv mesh.

Die heb je eigenlijk niet nodig en je mag deze dus gerust verwijderen voor alle vreemde talen."

Ook de Nederlandstalige versie mag dus eigenlijk worden verwijderd? En is dit wel nodig of zal het qua performantie verder niets uithalen?

+ is er een manier om alles in één keer te verwijderen? of moet ik het effectief één voor één doen via configuratiescherm?

Speccy logje

Kunnen we anders eerst al het andere probleem aanpakken (dat je had gezien in speccy log)?

aangepast door mani88
Link naar reactie
Delen op andere sites

Harde schijf probleem.

Is die Partition Wizard 100% legaal/toegelaten en zal deze niet zorgen voor problemen met mijn besturingssysteem? Want een volledige schijf (inclusief besturingssysteem en bijhorende licentie) "clonen" is misschien niet helemaal toegastaan, omdat je dan mogelijk 2x dezelfde licentie kan activeren/gebruiken? Of zie ik het verkeerd?

"In het bios de opstartvolgorde controleren of de nieuwe schijf op de juiste plaats staat"

=> en wat bedoel je met "juiste plaats"? als eerste?

Partition wizard is volkomen legaal en veilig.

Windows (of microsoft) protesteert niet als je een harde schijf cloont om een beschadigde schijf te vervangen.

Ik heb het al meermaals gedaan zonder problemen.

Een goede opstartvolgorde is de volgende

1. het cd/dvd station

2. de harde schijf

3. usb-apparaat

Op deze manier hoef je niet telkens in het bios te duiken of met een F toets het opstartmenu op te halen als je van een cd/dvd wil opstarten.

ActiveX opmerking

"Dit is de active X control van windows Liv mesh.

Die heb je eigenlijk niet nodig en je mag deze dus gerust verwijderen voor alle vreemde talen."

Ook de Nederlandstalige versie mag dus eigenlijk worden verwijderd? En is dit wel nodig of zal het qua performantie verder niets uithalen?

+ is er een manier om alles in één keer te verwijderen? of moet ik het effectief één voor één doen via configuratiescherm?

Die Live Mesh is een onderdeel van het Windows Live pakket.

Selecteer de Windows Live in het configuratiescherm en klik dan bovenaan op verwijderen/wijzigen.

Nu weet ik het niet meer van buiten maar hier moet je ergens een keuze kunnen maken om onderdelen te verwijderen.

Selecteer dan hier Mesh en verwijder enkel dit onderdeel.

Speccy logje

Kunnen we anders eerst al het andere probleem aanpakken (dat je had gezien in speccy log)?

Eigenlijk gaat het om je Java die verouderd is.

Oudere versies hebben lekken die malware de kans geeft om zich te installeren op je systeem.

Ga naar Java en download daar de correcte Java versie.

  • Klik op "Gratis Java-download".
  • Ga akkoord met de licentiebepalingen en klik op de button voor de gratis download.
  • Het bestand JavaSetup wordt aangeboden - kies hier voor "bestand opslaan".
  • Sluit alle programma's die eventueel open zijn - zeker je web browser!
  • Ga dan naar Start > Configuratiescherm > programma's en onderdelen en verwijder alle oudere versies van Java uit de Softwarelijst.
  • Vink alles aan met Java Runtime Environment (JRE of J2SE of JAVA) in de naam.
  • Klik dan op Verwijderen of op de Wijzig/Verwijder knop.
  • Herhaal dit tot alle oudere versies verdwenen zijn.
  • Na het verwijderen van alle oudere versies, herstart je pc.
  • Klik vervolgens op JavaSetup om de nieuwste versie van Java te installeren.
  • Vink de installatie van de Ask toolbar uit en ga dan verder met de installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alweer heel erg bedankt voor de info :top:

Maar die Java update is dus enkel om malware te vermijden, het is niet zo dat ik al last van malware/spyware/virussen heb? Dus eigenlijk is er niet echt een probleem op mijn laptop (buiten de kapotte harde schijf) dat het trage werken kan verklaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die Java update is dus enkel om malware te vermijden, het is niet zo dat ik al last van malware/spyware/virussen heb?
Als het enkel is om malware te vermijden, ben je beter af zonder java dan met een verouderde versie.

Aan jou de keuze om java te updaten of helemaal te verwijderen.

Voor zover ik in het speccy logje kan zien heb je geen malware besmettingen.

Om zeker te zijn, zouden we een grondig malware controle moeten doen maar dat kan wachten tot je een nieuwe harde schijf hebt, dan zal het waarschijnlijk een stuk vlotter gaan.

Dus eigenlijk is er niet echt een probleem op mijn laptop (buiten de kapotte harde schijf) dat het trage werken kan verklaren?
Volgens mij niet.

De harde schijf moet in ieder geval vervangen worden en daarna zullen wel zien of je snelheidsprobleem is opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.