Ga naar inhoud

Advies over processor


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik ben een student ingenieur chemie. Voor mijn studies wil ik zelf een desktop pc (“workstation”) bouwen. De computer ga ik voornamelijk gebruiken om zware programma’s op te draaien: simulatie-software (Aspen Plus, COMSOL Multiphysics…), wiskundige software (Mathcad, MATLAB…) en CAD (AutoCAD, Inventor…). Andere programma’s die ik ook geregeld gebruik zijn o.a. Photoshop, Dreamweaver en Flash. Samengevat: rekenkracht is zeer belangrijk!

De eerste stap is natuurlijk de keuze van een processor. Maar daar zit ik helemaal vast. Mijn keuze gaat uit naar een Intel i7 of Intel Xeon processor.

Algemeen gezien:

- Xeon: meerdere cores, lagere kloksnelheid, vnl. servers en workstations

- i7: minder cores, hogere kloksnelheid, vnl. desktop PC’s

Na een paar weken verschillende reviews te hebben gelezen, geraak ik er nog steeds niet uit welk serie en welk model ik zou nemen. De processor is uiteraard de duurste component, zeker voor dit soort van computers. Ik heb hier dus wel wat voor over (+/- 500 à 600 euro???). Maar als het de moeite waard is, ben ik eventueel wel bereid om tot 1 000 euro gaan. (Met “de moeite waard” bedoel ik: meer rekenkracht en snelheid per uitgegeven euro.)

Ik ben niet van plan om de processor te gaan overklokken.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Vriendelijke groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een processor uit de Haswell-E familie zou ik aanraden. Zo blijf je bij de i7 'consumenten'-chips, maar die beschikken over meerdere rekenkernen. Ook kan je dan gebruik maken van DDR4 geheugen, wat zeker van pas kan komen bij workstation-doeleinden. Vooral de multi-core prestaties van de Haswell-E chips zijn goed.

De i7-5930K lijkt me een ideaal model voor jouw doeleinden. Zeer snel, en zes rekenkernen. Als je 500 euro bijlegt heb je de snelste processor op de markt, maar dat biedt niet meteen waar voor je geld.

Je geeft aan niet te willen overklokken, maar dat zal met deze processor de eerst komende jaren geen enkel probleem zijn. Wel zijn deze chips erg flexibel en kan je altijd overklokken in de toekomst moest je meer prestaties willen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies Superjona. Na een tijdje begon ik door de bomen het bos niet meer te zien door al die verschillende CPU's. :-)

De i7-5930K lijkt me een ideaal model voor jouw doeleinden. Zeer snel, en zes rekenkernen. Als je 500 euro bijlegt heb je de snelste processor op de markt, maar dat biedt niet meteen waar voor je geld.

Is het dan om het aantal rekenkernen of om de kloksnelheid waarom je me deze processor aanraadt? Of de combinatie van beide?

Ook kan je dan gebruik maken van DDR4 geheugen, wat zeker van pas kan komen bij workstation-doeleinden.

is er dan werkelijk zo'n groot verschil in snelheid tussen DDR3 en DDR4? Met andere woorden: rechtvaardigt de prestatieverbetering de extra kost?

CAD (en simulatie-software) is voornamelijk afhankelijk van het aantal cores (en in mindere mate van de kloksnelheid), maar hoever zit het werkgeheugen hiervoor tussen?

Vriendelijke groeten

- - - Updated - - -

Ik neem aan dat je deze benchmarks gevonden hebt: https://www.cpubenchmark.net/index.php

Ja, dergelijke websites heb ik al bekeken. Helaas zeggen zij niet echt veel over de processor die het meest geschikt is in mijn geval.

Ik zoek de meest moderne/beste processor van dit moment die ik me kan veroorloven, zodat ik een lange tijd de PC kan gebruiken zonder het te moeten upgraden.

Daarom zou ik de Phenom II serie van AMD niet echt hiervoor kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De combinatie van de twee eigenlijk. De Haswell-E chips zijn sowieso opmerkelijk sneller dan die van Socket 1150. Investeren in de processor lijkt me voor jouw doeleinden de meest logische keuze, en dan kan de i7 5930K zeker niet teleurstellen. ;)

Momenteel is het prestatieverschil tussen DDR3 en DDR4 vrij miniem. Er gaat echter een moment komen wanneer DDR4 de markt van DDR3 overneemt (binnen nu en een jaar), met deze opstelling ben je alvast 'future-proof'. Dit is een erg interessant stukje leesvoer van Corsair betreffende de verschillenen tussen de twee generaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De Intel Haswell-E i7-5930K lijkt me inderdaad een zeer goede keuze.

Ik zou graag nog wat advies willen vragen over de volgende onderdelen:

Voor het moederbord zou ik graag volgende specificaties hebben:

- Socket: 2011;

- Vorm: ATX (eventueel E-ATX);

- Minstens 4 memory slots MET ondersteuning voor DDR4;

- Onboard Wifi en Bluetooth connectivity zou leuk zijn;

- Een aantal standaard aansluitingen zoals SATA, USB 2.0, USB 3.0, audio ports etc.

Ik zou liefst een model van het merk ASUS of Gigabyte willen aangezien deze toch de meest veilige keuze zijn (bekende merken).

De ASUS X99 series lijkt echter met enkele problemen te zitten (CPU’s die worden ‘geroosterd’, allerlei problemen met de BIOS…). Blijkbaar kan je ook de garantie van Intel verliezen als je een ASUS X99 moederbord gebruikt met je CPU: Asus LGA2011-v3 mit mehr Pins ohne Intels Segen (Update) - ComputerBase Of hoef ik daar niet zo veel van wakker te liggen?

Daarom neig ik meer in de richting van Gigabyte te gaan. Heeft iemand een voorstel voor een geschikt model voor mijn PC? Of zou ik misschien toch eens naar andere betrouwbare merken kijken: MSI?

Voor de grafische kaart zou ik opnieuw willen kiezen voor de bekendere merken ASUS, Gigabyte, MSI met volgende specificaties:

- NVIDIA;

- GDDR5 geheugen;

- Standaardaansluitingen zoals VGA, DVI;

- Doordat het geen gaming PC is hoef ik niet het grootste aantal FPS;

- Low profile zou altijd handig zijn maar is zeker geen must.

Voor workstations lijkt met me dat ik voornamelijk de keuze heb tussen AMD FirePro of NVIDIA Quadro. Mijn voorkeur gaat eerder uit naar de laatste: een NVIDIA Quadro.

Misschien een niet zo'n onbelangrijk detail: ik zou graag na een tijdje een tweede (of eventueel indien de grafische kaart dat toelaat een derde) monitor willen aansluiten.

Als processorkoeling heb je uiteraard enerzijds luchtkoeling en anderzijds waterkoeling. Zoals ik al eerder zei is het geen gaming PC die ik aan het bouwen ben, maar een workstation. Kan je dan nog altijd zeggen dat water een STILLERE en meer efficiënte koeling is dan lucht? (Ik ben trouwens niet van plan om te gaan overklokken, althans toch niet in het begin…).

Alle advies is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie tweede topic;

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar enkele onderdelen voor de PC die ik aan het bouwen ben. In een eerdere post (-> Deze post dus) heb ik al beslist welke processor ik ga gebruiken: Een Intel Haswell-E i7-5930K Advies over processor

Voor het moederbord zou ik graag volgende specificaties hebben:

Socket: 2011;

Vorm: ATX (eventueel E-ATX);

Minstens 4 memory slots MET ondersteuning voor DDR4;

Onboard Wifi en Bluetooth connectivity zou leuk zijn;

Een aantal standaard aansluitingen zoals SATA, USB 2.0, USB 3.0, audio ports etc.

Ik zou liefst een model van het merk ASUS of Gigabyte willen aangezien deze toch de meest veilige keuze zijn (bekende merken).

De ASUS X99 series lijkt echter met enkele problemen te zitten (CPU’s die worden ‘geroosterd’, allerlei problemen met de BIOS…). Blijkbaar kan je ook de garantie van Intel verliezen als je een ASUS X99 moederbord gebruikt met je CPU: Asus LGA2011-v3 mit mehr Pins ohne Intels Segen (Update) - ComputerBase Of hoef ik daar niet zo veel van wakker te liggen?

Daarom neig ik meer in de richting van Gigabyte te gaan. Heeft iemand een voorstel voor een geschikt model voor mijn PC? Of zou ik misschien toch eens naar andere betrouwbare merken kijken: MSI?

Voor het moederbord lijkt de X99 mij ook één van de betere keuzes. Zoals je zelf hebt aangehaald is dit er eentje van Gigabyte. De mogelijkheid om tot 128GB aan RAM geheugen te installeren, genoeg USB 2.0 en 3.0, audio, ... poorten aanwezig en de mogelijkheid om eventueel later nog een tweede videokaart te installeren. Spijtig genoeg geen onboard wifi en bluetooth aanwezig...

Voor de grafische kaart zou ik opnieuw willen kiezen voor de bekendere merken ASUS, Gigabyte, MSI met volgende specificaties:

NVIDIA;

GDDR5 geheugen;

Standaardaansluitingen zoals VGA, DVI;

Doordat het geen gaming PC is hoef ik niet het grootste aantal FPS;

Low profile zou altijd handig zijn maar is zeker geen must.

Voor de GPU: misschien een niet zo'n onbelangrijk detail: ik zou graag na een tijdje een tweede (of eventueel indien de grafische kaart dat toelaat een derde) monitor willen aansluiten.

Mijn voorkeur zou dan toch eerder uitgaan naar een NVIDIA Quadro. Of is dat in mijn geval overkill?

Voor workstations lijkt met me dat ik voornamelijk de keuze heb tussen AMD FirePro of NVIDIA Quadro. Of zijn er wat meer betaalbare alternatieven?

Ook hier ben ik het persoonlijk met je eens. Ikzelf zou ook voor Nvidia Quadro gaan, aangezien deze serie van videokaarten van Nvidia voornamelijk gericht is op het leveren van zware grafische prestaties op vlak van simulatie-, grafische en beeldbewerkingssoftware en je hier prijs-kwaliteit zeer goed zit... Het is natuurlijk wel te zien wat je budget is voor de GPU want binnen deze serie is er opnieuw een breed aanbod met uiteenlopende prijzen. Ik heb hier even de K2000 aangehaald: 2GB GDDR5 geheugen en ,op lange termijn, de mogelijkheid om tot 4 monitoren te installeren.

Naar mijn mening hoef je je ook geen zorgen te maken over overkill want je haalt met zo'n sterke processor het onderste uit de K2000. ;-)

Als processorkoeling heb je uiteraard enerzijds luchtkoeling en anderzijds waterkoeling. Zoals ik al eerder zei is het geen gaming PC die ik aan het bouwen ben, maar een workstation. Kan je dan nog altijd zeggen dat water een STILLERE en meer efficiënte koeling is dan lucht? (Ik ben trouwens niet van plan om te gaan overklokken, althans toch niet in het begin…).

Je kunt van beiden gebruik maken, beiden hebben ze ook hun voor- en nadelen natuurlijk. Met de luchtkoeler Be quiet! Pure Rock bijvoorbeeld ,die voornamelijk prestatie- en geruisloos gericht is en in combinatie met deze processor, zal je naar mijn mening weinig problemen ervaren...

Eén dezer dagen komt Superjona waarschijnlijk nog wel even langs om eventuele opmerkingen bij te voegen en informatie te bewerken indien nodig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!

Zie tweede topic;

Voor het moederbord lijkt de X99 mij ook één van de betere keuzes. Zoals je zelf hebt aangehaald is dit er eentje van Gigabyte. De mogelijkheid om tot 128GB aan RAM geheugen te installeren, genoeg USB 2.0 en 3.0, audio, ... poorten aanwezig en de mogelijkheid om eventueel later nog een tweede videokaart te installeren. Spijtig genoeg geen onboard wifi en bluetooth aanwezig...

Met al die negatieve berichten over de X99 series van ASUS begon ik toch mijn twijfels te hebben of ik zo'n moederbord wel kan vertrouwen met deze nogal dure processor.

De processor kan trouwens tot 64 GB RAM aan, dus zit ik met een moederbord van 128 GB zeker goed. ;-)

Wat betreft het ontbreken van onboard wifi: dit is nogal noodzakelijk eigenlijk... Misschien kan ik het oplossen door een PCI-e wifi kaart te installeren?

Qua prestaties zou dat normaal gezien hetzelfde zijn als onboard wifi, niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het ontbreken van onboard wifi: dit is nogal noodzakelijk eigenlijk... Misschien kan ik het oplossen door een PCI-e wifi kaart te installeren?

Qua prestaties zou dat normaal gezien hetzelfde zijn als onboard wifi, niet?

Dat zou inderdaad geen problemen mogen geven. Het aanschaffen van een WLAN adapter of Powerline is ook een optie, tenzij het echt om draadloos internet moet gaan ?

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.