Ga naar inhoud

Advies over processor


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik ben een student ingenieur chemie. Voor mijn studies wil ik zelf een desktop pc (“workstation”) bouwen. De computer ga ik voornamelijk gebruiken om zware programma’s op te draaien: simulatie-software (Aspen Plus, COMSOL Multiphysics…), wiskundige software (Mathcad, MATLAB…) en CAD (AutoCAD, Inventor…). Andere programma’s die ik ook geregeld gebruik zijn o.a. Photoshop, Dreamweaver en Flash. Samengevat: rekenkracht is zeer belangrijk!

De eerste stap is natuurlijk de keuze van een processor. Maar daar zit ik helemaal vast. Mijn keuze gaat uit naar een Intel i7 of Intel Xeon processor.

Algemeen gezien:

- Xeon: meerdere cores, lagere kloksnelheid, vnl. servers en workstations

- i7: minder cores, hogere kloksnelheid, vnl. desktop PC’s

Na een paar weken verschillende reviews te hebben gelezen, geraak ik er nog steeds niet uit welk serie en welk model ik zou nemen. De processor is uiteraard de duurste component, zeker voor dit soort van computers. Ik heb hier dus wel wat voor over (+/- 500 à 600 euro???). Maar als het de moeite waard is, ben ik eventueel wel bereid om tot 1 000 euro gaan. (Met “de moeite waard” bedoel ik: meer rekenkracht en snelheid per uitgegeven euro.)

Ik ben niet van plan om de processor te gaan overklokken.

Wat zouden jullie mij aanraden?

Vriendelijke groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een processor uit de Haswell-E familie zou ik aanraden. Zo blijf je bij de i7 'consumenten'-chips, maar die beschikken over meerdere rekenkernen. Ook kan je dan gebruik maken van DDR4 geheugen, wat zeker van pas kan komen bij workstation-doeleinden. Vooral de multi-core prestaties van de Haswell-E chips zijn goed.