Ga naar inhoud

Raar geluid uit de computer ook te horen in mixer.


Decreta

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Mijn computer maakt een raar geluid, dit is alsook te horen door mijn monitors.

Deze monitors zijn aangesloten op een mengpaneel die aangesloten is op de geluidskaart.

Om het geluid makkelijk te beschrijven heb ik het even opgenomen.

Link: Geluid

(Dit is het geluid uit de computer, niet uit de monitors, het "geluid" wordt natuurlijk luider wanneer je de monitors luider zet)

Je hoort natuurlijk de ventilators maar het gaat hem over de "hoge geluiden"

Wie weet van waar dit geluid komt?

Alvast bedankt om dit te lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de elektronica worden veelvuldig spoeltjes gebruikt. Met name geschakelde voedingen bevatten er een aantal. Ook voor ontstoring worden ze veel gebruikt. Dit kunnen ook hele kleine circuitjes zijn die local op het board gebruikt worden. De vorm is ook niet altijd te herkennen. Wat ze gemeen hebben is dat ze vrijwel altijd bestaan uit "wat" opgerolde koperdraad. Als er stroom door een draad gaat oefent deze draad krachten uit op andere stroomvoerende draden. Dus ook op andere windingen. Als het wikkelen niet perfect is gebeurd, kunnen die krachten voor beweging in de windingen zorgen en afhankelijk van de frequentie kun je dat dan horen. Vandaar ook dat voedingstrafo's vaak brommen (50 Hz). Geschakelde voedingen zitten veel hoger. Dat begint vaak bij 20 kHz of zo.

Ik zie mijn uitleg van gisteren hoe storingen via aardleidingen in je signaal kunnen komen niet meer terug. Blijkbaar heb ik dat niet goed gepost:argh:.

Het was een tamelijk uitgebreid verhaal waarvan ik niet weet of ik het een tweede keer zo duidelijk kan opschrijven:hmmmm:

Het komt er in elk geval op neer dat stoorstroompjes van andere circuitonderdelen via voedingslijnen in je signaal kunnen komen. Omdat je daar zelf niets meer aan kunt veranderen rest je niet veel anders dan wat te experimenteren met je aansluitingen. Zowel de voeding als uit welke bus je je audio signaal haalt. Als je dat uit je frontbus haalt, zou ik zeker aanbevelen dit eens rechtstreeks uit je geluidskaart te halen of vv. Het zou echter wel eens hardnekkig kunnen zijn, want als de oorzaak een "piepend" spoeltje is, heb je dat nog niet zomaar vervangen en omdat je dan ook niet weet hoe het geluid je geluidskaart binnenkomt, zijn maatregelen ook moeilijk.

Alleen als de oorzaak komt van losse draden van of naar je geluidskaart die door je kast lopen, zou je kunnen proberen die wat te verleggen. Soms wil het ook wel eens helpen om die draden dan met een paar windingen door een grote ferietkern te laten lopen. Maar het blijft experimenteren.

aangepast door Veng
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.