Ga naar inhoud

Virtuele omgeving maken.


marc.w

Aanbevolen berichten

Gelukkig Nieuwjaar.

Ik begin al direkt met een probleempje. Ik heb een disk met daarop de W10 testversie. Die zou ik graag installeren in een "tijdelijk" kader.

Via Majorgeeks ben ik bij VirtualBox 4.3.20.... terecht gekomen maar... ik heb en beetje schrik om dat op de pc tezetten. Is dat terecht of moet ik me geen zorgen maken?

W10 testversie stond al eens op de laptop en bij het verwijderen heb ik een beetje geknoei gehad. (Zachtjes uitgedrukt) De laptop is nu terug OK en bij de pc wil ik niet dezelfde fout maken.

Alvast bedankt .

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Via Majorgeeks ben ik bij VirtualBox 4.3.20.... terecht gekomen maar... ik heb en beetje schrik om dat op de pc tezetten. Is dat terecht of moet ik me geen zorgen maken?

Virtualbox is volkomen veilig en helemaal niet moeilijk in gebruik.

Zelf gebruik ik het ook met een aantal virtuele machines voor testdoeleinden.

Je moet wel ook het VirtualBox Extension Pack installeren.

 

Enige punt waar je moet op letten is dat je host machine krachtig genoeg is.

Anders gaat de virtuele machine in Virtual box niet vlot lopen en de host-pc zal ook merkelijk tragen gaan werken.

 

Met onderstaande tool kunnen we onmiddellijk zien of je host-pc krachtig genoeg is.

 

Download en installeer Speccy

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlandskan selecteren. 

Wanneer, tijdens het installeren van Speccy, de optie aangeboden wordt om Google Chrome of Google Toolbar "gratis" mee te installeren dien je de vinkjes weg te halen, tenzij dit een bewuste keuze is. 

525a111b37ea3-Speccy.PNG 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware. 

Als dit gereed is selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ". 

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware. 

Meer info over deze procedure lees je HIER.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je host toestel is wel krachtig genoeg alhoewel 4 GB ram het minimum is als je met virtuele machines wil werken.

 

Installeer VBox en het extention pack gewoon op de C schijf maar zet het vdi bestand van win 10 en de eventuele snapshots op de D schijf.

Daar heb je zeker meer dan voldoende ruimte.

 

Nog vragen of hulp nodig, laat het maar weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter extra informatie: De processor ondersteund geen Intel VT (Virtualisation Technology). Je kunt wel gewoon virtualiseren met VirtualBox, maar de virtuele machine is wel wat trager als dat je zou verwachten, vanwege dat de pc (de Host) alle acties in de virtuele omgeving moet transcoderen. 

Met andere woorden, zou je de Windows 10 testversie installeren op de pc zelf (als dualboot bijvoorbeeld), heb je iets meer snelheid.

 

Let wel op dat je in VirtualBox ook de virtuele drivers installeert (ik weet even niet de naam in VirtualBox), hierdoor is het grafisch renderen van beelden (bijv. animaties) geoptimaliseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"zou je de Windows 10 testversie installeren op de pc zelf"

Ik had de W10versie op deze laptop gezet , zonder verder instellingen te doen , en als ik dan opstartte kreeg ik de keuze W7 ofW10

Na een poosje dacht ik er goed aan te doen om die W10 toch maar terug te  verwijderen , het zou nog niet stabiel genoeg zijn volgens sommigen, bvb om te internetbankieren.

Die de-instal heeft me een aantal kopbrekers bezorgd maar ik ben er toch uitgeraakt en had dus een "propere" W7 installatie staan.

 

Nu , om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken , heb ik een nieuwe installatie gedaan , nu staat er W8.1 op de laptop.

Dus het vorige Speccy rapport is verouderd.

Ik heb nog niet veel getest in W8.1 maar het lijkt me nu al duidelijk dat W10 eenvoudiger te gebruiken is.

Daarom vraag ik me af of W10 ook alleen op de laptop kan?

Ik heb nog een desktop staan met W7 voor in geval van nood. :blush: 

Misschien nogal gewaagd al die vragen maar , mijn motto is : proberen en ervan leren

 

alvast bedankt voor de antwoorden hierboven.

Oei, ik heb aan het lettertype geknoeid...blush again!

aangepast door marc.w
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet nu al gaan voor windows 10. Als je goed leest in de beschrijving van de download is het ten eerste nog een beta-test. En ten tweede heeft microsoft hier standaard een legale soort van keylogger in geplaatst. 

Deze registreert elke activiteit die je uitvoert zodat zij kunnen debuggen en fouten eruit kunnen halen. Dat is ook de reden dat deze Windows 10 versie tot nu toe nog gratis is. Het is een testers-editie, alleen en enkel bedoeld om te testen. En voornamelijk is deze bedoeld om feedback te verzamelen voor microsoft van de echte gebruikers om dingen die verbeterd kunnen worden, te verbeteren.

 

Kortom, voor productie gewoon lekker wachten tot windows 10 echt gereleased word, tot die tijd gewoon windows 7 of 8.1 gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter aanvulling op mijn vorige bericht. De testversie van windows 10 is uitgebracht voor iedereen, maar is onder andere (misschien zelfs wel voornamelijk) bedoeld om netwerkadministrators en systeembeheerders hun netwerk voor te bereiden, op de features van windows 10. Desnoods hun protocollen, policies en beleidsregels hier alvast op aan te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok , dan laat ik voorlopig alles zoals het nu is , W7 desktop en W8.1 laptop.

Dank je wel voor de info en tot later ( vrees ik toch wel!)

 

Ik zie juist dat ik niet meer aan het antwoord met de Speccy link kan , ik wou die graag wegdoen , is nu niet meer nuttig toch?

aangepast door marc.w
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.