Ga naar inhoud

SSD in laptop


guest1990

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Ik heb wat onderzoek gedaan naar het sneller maken van mijn laptop. Dit kan ik het best doen door een SSD schijf te plaatsen op de plek waar nu mijn HDD schijf zit, nou zou dit verder geen probleem veroorzaken als ik 1 HDD heb, maar ik heb er dus 2 in mijn laptop zitten. De eerste HDD heeft een geheugen van 279GB en de tweede een geheugen van 398GB. Ik zou de eerste HDD van 279GB willen vervangen door een Samsung 840 EVO SSD van 250GB met SATA-600. Maar mijn vraag is dus het volgende: 'Word het opstarten van mijn laptop, en het openen van programmas sneller, als ik maar 1 van de 2 HDD's vervang voor een SSD?'.

Alvast bedankt, met vriendelijke groet, guest1990

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op ons forum!

 

Weet u zeker dat u 2 losse hardeschijven in uw laptop heeft zitten? En dat het niet 1 schijf is met 2 partities?

Welk merk en type laptop heeft u, dan kan ik dit met 100% zekerheid zeggen mocht u twijfelen.

 

Een ssd versnelt enorm, dit gaat u heel erg goed merken!

U gebruikt de 2e hardeschijf dan enkel voor dataopslag, en alle programma's die u installeert zet u op een ssd.

 

Ik zou overigens kijken naar de nieuwe 850 evo, of de nieuwe Crucial SSD's

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hangt ervan af hoe je je installatie van het besturingssysteem en programma's plant.

Ik zou het besturingssysteem en je software op de SSD plaatsen. De SSD zal dan het opstarten van de pc en het opstarten van programma's versnellen.
Grote hoeveelheden data zoals documenten en films, die de werking van je pc niet beïnvloeden plaats je op de gewone harde schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reacties. Mijn laptop is een Asus N751JK-T7120H. Ik weet bijna zeker dat ik 2 verschillende schijven heb omdat ik mijn laptop een keer heb opengemaakt, daar zag ik 2 zilveren schijven vlak naast elkaar zitten, en bovendien slaat alles wat ik download op, op de eerste schijf. De tweede schijf gebruik ik nu om geheugen vrij te maken van mijn eerste schijf, dit doe ik door bestanden naar de tweede harde schijf te kopiëren en vervolgens te verwijderen op de eerste. Nu heb ik eigenlijk nog een paar vragen die misschien ook gelijk beantwoord kunnen worden. Kan ik als ik iets download dit gelijk op de tweede harde schijf opslaan in plaats van op de eerste? En als ik de HDD vervang door een SSD, zit het besturingssysteem (Windows 8.1) dan gelijk op de SSD, of moet ik hier nog handelingen voor uitvoeren? En hoe moet ik bestanden die nu op de HDD staan op de SSD krijgen?

Nogmaals bedankt,

Guest1990

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit je reactie maak ik op dat je weinig ervaring hebt met het configureren van je pc.

Een nieuwe SSD of harde schijf is leeg. Je dient dus zelf Windows te herinstalleren.
Direct na de installatie kan je met enkele truuken je persoonlijke bestanden en mappen automatisch op de andere schijf zetten. Met een instelling in je webbrowser kan je ook een andere downloadlocatie specifiëren,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de specificaties zit er 1 x 750GB hardeschijf in.

Om dit te controlleren kunnen we even in het schijfbeheer kijken.

Druk met rechts op deze computer en kies voor beheren. Ga daarna in de linker kolom naar schijfbeheer.

 

Hier staat dan het aantal schijven en deze laat zien hoe deze schijven zijn opgesplitst.

 

Je kan mappen zoals mijn documenten of mijn downloads verwijzen naar je andere hardeschijf, dan word het direct hierheen geschreven in plaats van eerst naar je C schijf.

Je koopt een SSD leeg, je zal dus zelf windows moeten installeren.

Bestanden overzetten zou je eerst alles van je huidige schijf op een USB stick moeten zetten bijvoorbeeld.

aangepast door Yannick
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt op dit moment maar 1 schijf. Het andere element dat je gezien hebt was waarschijnlijk je DVD-drive.

Wanneer je de harde schijf vervangt komt alles dus op je SSD schijf te staan. Je totale opslagruimte beperkt zich dus tot een kleine 250GB exclusief besturingssysteem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, bedankt voor jullie hulp. Zou de Crucial MX100 met 512GB geheugen een goede keus zijn? Deze heeft een hoge lees- en schrijfsnelheid en veel geheugen voor een goede prijs? Of is het misschien toch handiger om iets meer te investeren, zo ja, waar moet ik dan op letten?
Mvg, Guest1990

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.