Ga naar inhoud

Zoveel keuze en prijzen... Kat in een zak? Help!


Aanbevolen berichten

Dag iedereen!
 
Aangezien men laptop zijn geest heeft gegeven afgelopen week, ben ik nu dringend op zoek naar een nieuwe computer. Maar tot mijn grote spijt weet ik niet waar ik moet beginnen zoeken. Ik zie verschillende prijsklasses, soorten, en dergelijke. Maar ik ben een amateur op vlak van ICT. Dus had ik graag jullie mening gehad, niet alleen jullie mening is welkom.
 
Eerst en vooral een woordje uitleg over mijn laptop zaliger.
Ik kocht mijn laptop vier jaar geleden aan een 'spot prijs', toen 800 euro in solden. Toen ik thuis kwam leek alles goed te werken. Super aankoop! Tot na enkele maanden. Geen enkele game wou nog starten. Na lang prullen in de instellingen lukte het me toch. Ik kon het spel voor de volle vijf minuten spelen. Daarna viel mijn pc gewoon uit... Echt een pretje! Tot vorige week heb ik meer dan drie jaar geen enkel spel meer gespeeld. Ook heb ik gedurende deze tijd geen gebruik meer kunnen maken van programma's zoals Blender, Marvelous Designer, Adobe CS5,... Second life was ook een dagelijke bezigheid voor mij. Hieronder zien jullie wat mijn laptop zoal in zich had:
Processor: Intel® Core i5-2410M, CPU @ 2.30GHz 2.30GHz
Ram: 8.00GB
Classificatie: 5.6 Windows Prestatie-index
 
Wat betreft de aankoop van een nieuwe computer...
Na veel zoeken op het net (maar vooral op dit forum), ben ik er toch zeker van dat ik voor een desktop wil gaan. Ze zeiden me dat dit beter/makkelijker was in onderhoud en bij defecten. Dus daar ben ik al zeker van... Ik wil een desktop. Aangezien dit forum over veel informatie beschikt van ik al eens gaan kijken op het forum in verband met de aankoop van een nieuwe pc. Hier vond ik wel goede en interessante informatie.
Verder was ik eens informatie gaan vragen op de blog van Second Life zelf. Daar vroeg ik ook al informatie in verband met de aankoop van een nieuwe computer. Dit was een antwoord van een kenner uit Amerika:
 
There are two basic considerations that are beyond personal choice the rest are a matter of your personal preference.
Second Life is based on OpenGL rendering. Windows and NVIDIA handle OpenGL better than Mac and AMD/ATI. Also, the newer the operating system the few crashes a user experiences.
This means your basic choice is going to be Windows 8.1 with an NVIDIA graphics card.
The combination of CPU, memory speed, drive speed, and video card control the performance you will experience. 
Deciding which level of each to pay for depends on your preferences and budget. With CPU's the i3 quad core is good, the i5 and more cores is better, and the i7 with even more cores is even better.
With memory 8gb of FAST memory is good. More is better but not noticeably so on a performance level. If you multi-task running SL and Photoshop then more memory is an important consideration. DDR4 3,333mhz is the fastest I've seen. But, you have to check motherboard specs to know if a specific motherboard will run it at max speed.
Video cards: The 700 series NVIDIA card will run SL well. The 750 is good, the 760 better, and the 780 even better. The new 900 series cards are better yet. The new GTX980 NVIDIA is designed to work with Oculus Rift and provide the dual imaging channels needed to render Oculus 3D at optimum performance.
Conventional spinning hard disks are cheap and fast. But, the new SSD drives, while expensive, are way faster. Reviews had stated they had shrot lives. That has pretty much been over come. I think a SSD drive for caches and programs is a good idea. But, I think spinning disks are the best deal for storage. 1 and 2 tb hard drives are a bargin. Having one drive installed to use jsut as a fast backup is a good idea.
External drives are amazingly cheap, but also slow. However, they make excellent backup drives.
Make sure you have USB 3. It is about 10x faster than 2.0. As we move into the 3D HMD era we will have more and more USB controls that will have speed issues.
Depending on how you like your display, there are 3D displays. Any monitor with 120hz refresh rate can run with NIVIDA shutter glasses. There are monitor that work with polarized glasses and have built in capability to turn 2D images into 3D. These are better for extended use than shutter glasses which some people have a problem with.
When considering prices and performance, look at benchmarks. Manufactures and merchants try to make everything sound good. Benchmark charts take the hype out and show actual performance.
I like Dell's products, but your best value for the dollar is building your own computer. If you are not comfortable with building your own then working with a local small computer shop can save some money and provide a great computer. But, Fry's, Dell's, and Best Buy's retailing of mass produced computers is hard to beat.
 
Voor ik verder ga met, zal ik even de 'minimum requirements' en de 'recommended requirements' geven van Second Life.

 

Minimum Requirements:

Internet Connection*: Cable or DSL

Operating System***: Vista, Windows 7 or Windows 8

Computer Processor: CPU with SSE2 support, including Intel Pentium 4, Pentium M, Core or Atom, AMD Athlon 64 or later.

Computer Memory: 1 GB or more

Screen Resolution: 1024x768 pixels

Graphics Card for Vista, Windows 7 or Windows 8 (requires latest drivers)**: NVIDIA GeForce 6600 or better, OR ATI Radeon 9500 or better, OR Intel 945 chipse.

 

Recommended Requirements:

Internet Connection*: Cable or DSL

Operating System***: Vista, Windows 7 or Windows 8.1

Computer Processor: 2-GHz (Vista) 32-bit (x86) or better

Computer Memory: 3 GB or more

Screen Resolution: 1024x768 pixels or higher

Graphics Card for Vista, Windows 7 or Windows 8 (requires latest drivers)**: NVIDIA Graphics cards (9000 Series: 9600, 9800, or better / 200 Series: 275 GTX, 295 GTX, or better), ATI Graphics Cards (4000 Series: 4850, 4870, 4890, or better / 5000 Series: 5850, 5870, 5970, or better)

 

Voor jullie klinkt dit waarschijnlijk als muziek in de oren. In mijn geval heb ik een tolk nodig...

 

Kan iemand me vertellen of ik best een model koop uit een winkel/webshop of misschien best een zelf in elkaar laat steken door een winkel met goede onderdelen? Welke stukken raden jullie mij aan? Stel dat jullie in men plaats zouden zijn... Wat zouden jullie kopen? Wat zouden jullie net niet kopen? Welke onderdelen zouden jullie er in steken? Zelf een voorkeur? 1001 vragen zou ik kunnen stellen... Maar om het kort samen te vatten...

 

Deze pc moet goed kunnen functioneren met verschillende programma's dit tegelijk gebruikt worden. Niet al te veel lawaai maken. Moet mee zijn bij de laatste nieuwe snufjes op het net en Second life (zoals bijvoorbeeld: Mesh). Moet Blender, en dergelijke perfect draaien zonder errors te geven of uit te vallen.

 

Ik weet dat jullie misschien denken dat er WEER maar eens een amateur hier de boel komt verzieken. Maar ik heb echt hulp nodig van mensen die er iets van kennen. Aan men vorige laptop heb ik 800 euro gegeven en kon er niets mee doen... Dit wil ik niet nog eens voor hebben. Dan kijk ik liever niet naar mijn budget en ga ik gewoon voor een degelijke pc waar ik zekerheid mee heb.

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Kleine tips zijn ook welkom!

 

Vriendelijke groeten,

H.L.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hermione, 

 

Allereerst van harte welkom op PC-Helpforum!  ;)

 

We kunnen je uiteraard verder helpen met een nieuwe computer. De beste keuze is inderdaad een persoonlijke samenstelling, dit is niet alleen goedkoper maar het is ook beter aan te passen aan je wensen. Wil je daarvoor wel even dit lijstje invullen? Zo hebben we een beter overzicht van het budget en dergelijke. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hermione, 

 

Allereerst van harte welkom op PC-Helpforum!  ;)

 

We kunnen je uiteraard verder helpen met een nieuwe computer. De beste keuze is inderdaad een persoonlijke samenstelling, dit is niet alleen goedkoper maar het is ook beter aan te passen aan je wensen. Wil je daarvoor wel even dit lijstje invullen? Zo hebben we een beter overzicht van het budget en dergelijke. 

 

Hey Superjona!

 

Bij de link die je gaf vond ik geen lijstje... maar veronderstel dat het dit lijstje is.

 

  • Waarvoor heb ik een PC nodig? - Gamen, vooral gebruik Second Life. Photoshop, voor het bewerken van foto's ed. 3D-programma's, hier bedoel ik vooral Blender, DAZ en maya. 
  • Wat is mijn budget? - Zo goedkoop mogelijk aangezien ik student ben. Maar prijs-kwaliteit is belangrijk. Geen MAX budget.
  • Een merkcomputer of een samenstelling? - Hierbij vertrouw ik op jullie hulp.
  • Ga ik overklokken? - Ken het niet... Hierbij vertrouw ik ook op jullie hulp.
  • Ga ik later upgraden? - Indien mogelijk, graag!
  • Heb ik al die nieuwe functies wel nodig? - Wifi, Usb en slot voor geheugenkaarten (SD) is noodzakelijk.
  • Ga ik zelf assembleren? - Als dit zonder risico is wel... Anders laat ik me graag bedienen. 
  • Heb ik een besturingssysteem nodig? - Windows!
  • Ga ik zelf installeren? - Als dit nodig is wil ik dat we zelf doen. Indien een amateur dit niet kan. Laat ik het doen,
  • Heb ik een voorkeur aan onderdelen? - Nee, computer moet goed functioneren. Uiterlijk maakt me niet.
  • Heb ik nog randapparatuur nodig? - Is nodig!
  • Heb ik specifieke wensen? - Enige stilte is wel nodig. Mag niet klinken als een stofzuiger.
  • Woon je in Nederland of België, wil je bestellen bij een specifieke (web)winkel? - België... Hierbij vertrouw ik op jullie bevindingen.

Hopelijk was dit het lijstje. Alvast bedankt!

H.L.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hermione, 

 

Dat is inderdaad de juiste lijst. Sorry voor de verkeerde link!  :blush:

 

Heb voor je deze samenstelling gemaakt:

 

Het prijskaartje lijkt op het eerste gezicht wat hoog, maar het is wel een uitgebreid systeem inclusief assemblage, Windows 8.1 en een snel Wi-Fi kaartje. Als processor nemen we een redelijk snel Core i5 model, wat vooral van pas zal komen bij 3D applicaties. Verder is er 8GB aan vlot RAM geheugen geplaatst, ruim voldoende voor jouw doeleinden. Een DVD-drive is ook aanwezig. Ik heb een voordelig moederbord gekozen met voldoende aansluitingen.

 

Verder heb ik de vrij snelle GTX 750 Ti als grafische kaart gebruikt, wat zeker van pas zal komen bij Second Life. De NVIDIA CUDA-technologie komt van pas bij de producten van Adobe, en ook voor Second Life is het een uitstekende kaart. Als bootschijf nemen we een Crucial MX100 128GB SSD, voor enorm snelle opstarttijden en een algemeen 'vlot' gevoel van het systeem. Uiteraard is er ook nog een 1TB harde schijf aanwezig. 

 

Alles wordt gevoed door een stille Be Quiet! 400W voeding en gestoken in een compacte Cooler Master Silencio 352 behuizing. Aan de voorkant van de behuizing vind je onder de USB-poorten ook een SD-kaartlezer terug. 

 

Kijk ook even in m'n handtekening voor €10 korting bij Azerty.nl + gratis verzendkosten. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Hermione, 

 

Dat is inderdaad de juiste lijst. Sorry voor de verkeerde link!  :blush:

 

Heb voor je deze samenstelling gemaakt:

 

Het prijskaartje lijkt op het eerste gezicht wat hoog, maar het is wel een uitgebreid systeem inclusief assemblage, Windows 8.1 en een snel Wi-Fi kaartje. Als processor nemen we een redelijk snel Core i5 model, wat vooral van pas zal komen bij 3D applicaties. Verder is er 8GB aan vlot RAM geheugen geplaatst, ruim voldoende voor jouw doeleinden. Een DVD-drive is ook aanwezig. Ik heb een voordelig moederbord gekozen met voldoende aansluitingen.

 

Verder heb ik de vrij snelle GTX 750 Ti als grafische kaart gebruikt, wat zeker van pas zal komen bij Second Life. De NVIDIA CUDA-technologie komt van pas bij de producten van Adobe, en ook voor Second Life is het een uitstekende kaart. Als bootschijf nemen we een Crucial MX100 128GB SSD, voor enorm snelle opstarttijden en een algemeen 'vlot' gevoel van het systeem. Uiteraard is er ook nog een 1TB harde schijf aanwezig. 

 

Alles wordt gevoed door een stille Be Quiet! 400W voeding en gestoken in een compacte Cooler Master Silencio 352 behuizing. Aan de voorkant van de behuizing vind je onder de USB-poorten ook een SD-kaartlezer terug. 

 

Kijk ook even in m'n handtekening voor €10 korting bij Azerty.nl + gratis verzendkosten. ;)

 

Dus deze computer zou geen problemen krijgen door al die zware programma's te draaien zonder moeite?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gaat inderdaad geen enkel probleem opleveren. 

 

Tenzij je gaat werken met tientallen projecten tegelijk in Photoshop, of veel video's gaat renderen bijvoorbeeld. In dat geval is een upgrade naar 16GB geheugen en een i7 processor gerechtvaardigd. Maar voor alle andere gevallen voldoet deze samenstelling absoluut. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.