Ga naar inhoud

Wifi op het werk


Ayden

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Ik hoop dat ik hier mijn vraag op de juiste plek post. We hebben hier op het werk enkele pc's staan die via vpn in verbinding staan met het buitenlandse moederbedrijf. Deze zijn allemaal met een netwerkkabel aangesloten op internet. Er is ook wifi, rechtstreeks komende vanuit een Belgacom B-box. Dit is hetzelfde netwerk. Nu zit iedereen hier op deze wifi met smartphone, tablet of eigen laptops. Gezien er niet veel werk is wordt er regelmatig youtube, netflix, etc. gekeken. Nu vraag ik me af of het mogelijk is voor onze IT-dienst om te zien wat wij precies doen op onze persoonlijke toestellen. Ze zullen sowieso kunnen zien dat er meer volume gedown- en upload wordt, maar weten ze ook welke sites er bijvoorbeeld bebezocht worden?

Alvast bedankt,

Ayden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij, maar ik ben geen it'er, kunnen it'ers ongeveer alles zien wat jij op het netwerk doet. Zeker ook welk ip adres welke url bezoekt en op welk tijdstip. Ik ken voorbeelden van (soms zelfs managers) die door hun surfgedrag tijdens werktijd in de problemen zijn gekomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ding is dat we met die particuliere toestellen niet op het vpn netwerk zitten, maar op een wifi die op dezelfde internetverbinding zit. Daarom denk ik dat ze het misschien niet kunnen zien. Ik zeg hierboven dat deze wifi op hetzelfde netwerk zit, maar feitelijk had ik moeten zeggen op dezelfde internetlijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

It systemen zullen wel zo zijn uitgerust dat dat niets uitmaakt. Iets wat jij via wifi verstuurt, gaat immers uiteindelijk toch naar buiten. Op dat uitgaande punt kunnen ze alles monitoren. Of ze dat ook willen bekijken en die logfiles doorspitten is een andere verhaal. Meestal zullen ze dat alleen doen als er aanleiding is, maar dat weet jij niet.

Speel maar op safe en zet je baan niet op het spel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eens via je configuratiescherm naar "systeembeheer" "logboeken" en kijk eens in al die logboeken wat Windows zelf al standaard bij houdt.
Je hebt toch niet veel fantasie nodig om te bedenken hoe een logboek van internetverkeer er dan uit kan zien.
Elke actie wordt gewoon geregistreerd. Met alle denkbare data.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Asus al middels de link aan heeft gegeven en als extra aanvulling: middels speciale tools (sniffers) kun je heel veel via je netwerk volgen of traceren. Maar los hiervan heb je het eigenlijk over het meeliften op het netwerk van de werkgever. Ik weet niet binnen jullie bedrijf ook is vastgelegd in de protocollen in hoeverre en op welke manier je dus van dit netwerk voor privédoeleinden gebruik mag maken van deze mogelijkheden. De regelgeving kan per bedrijf verschillen wat dus weer consequenties kan hebben voor je "privé"-surfgedrag. Mijn advies is om hier eens naar te informeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.