Ga naar inhoud

PC start niet op van bootable cd


Passer

Aanbevolen berichten

Geregeld maat ik systeembackups met Easeus  freeware en ik heb dus (door het programma gemaakte) rescuedisk: eentje nog van de 7.5 en eentje van de 8.0 versie.

 

Even uitproberen voor het geval dat, dacht ik.

Dus ging ik rebooten met de 8.0 erin.

De computer boot - ik kan in de (Asus-Uefi) bios via F2 (zie hiervoor het plaatje met de bootvolgorde) maar ik krijg géén 'druk een toets om op te starten van de cd' ...

Het biosscherm verdwijnt en al snel komt gewoon het windowslogo en start windows op.

 

post-20315-0-86979600-1428506715_thumb.j

 

Hierbij: P2 = dvd-station  -  P1 = SSD met windows  -  P3 & 4 zijn twee WD sata-schijven

 

Ik dacht: zijn die cd's van easeus misschien niet bootable (je weet maar nooit, je begint aan alles te twijfelen) en dus plaatste ik ook eens een knoppix-cd, maar daar startte het systeem ook niet van op.

 

Of ga ik er fout van uit dat - wat bovenaan staat - ook het eerste opstartmedium is (zoals bij mijn oude bios (geen sata) van mijn vroeger systeem) en moet ik bij mijn dvd-station de P1 krijgen?

 

(ps: ik heb een draadloos toetsenbord van Logitech - maar dat werkt dus tijdens de boot, anders zou ik niet in de bios raken.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik er nadien verder op doordacht, leek het me inderdaad meer en meer dat het met de bootvolgorde te maken had en dus ging ik op onderzoek uit.

 

Bij mijn vorige bios ('k denk een awardBios) was het zo dat je met je pijltjestoets de bootvolgorde moest aanpassen.

 

Bij mijn huidige bios zit het iets anders:

 

post-20315-0-46182600-1428518641_thumb.j

 

Daarstraks had ik het icoontje van de dvd aangeklikt (het lichtte op) en 'k dacht dat het ok was,

maar ik moest hier gewoon het icoontje naar de eerste plaats gaan slepen.

Eenmaal het op die plaats stond kreeg ik bij de reboot wèl het bericht van op een toets te tokkelen als ik van de cd wilde opstarten en toen verliep alles zoals het moest en kwam EasUS mooi met de al gemaakte backups in beeld en wist ik dat ik verder kon.

 

Toch allemaal simpel als je 't weet?

 

(ik vertel het hier maar even, moesten er later nog mensen op dit topic vallen, dan weten ze hoe ze verder moeten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.