Ga naar inhoud

Telenet Router en 2 Access Points aansluiten lukt niet.


Turp

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik zit met volgende vragen en probleem. Ik heb een Telenet Router en probeer hier een Cisco router en een Sitecom router aan te sluiten als AP( access point) met zelfde SSID en Paswoord omdat ik niet overal goede ontvangst heb.

Kort schema:

 

Internet <------Telenet Router  <---------- CISCO EA4500  (DHCP uit  NAT uit  en Dynamische routing aan)

                                                             10.111.220.171 veranderd naar 192.168.0.2 Subnet 255.255.255.0

                                                                Kanaal 4 - 44

                                                                  

                                                <---------- SITECOM (300N)  Lan IP 192.168.0.10 Subnet: 255.255.255.0

                                                                         (DHCP en NAT aan  192.168.0.100 -- 192.168.0.200

                                                                Kanaal: 11 - 48

 

Mijn vragen: - Moet het paswoord voor 2,4 en 5G verschillend zijn?

                     - Moet ik iets veranderen aan de settings in de Telenet router?

                     - Moet in de Telenet router het SSID en paswoord ook hetzelfde zijn van de AP's?

                     - Is mijn aansluiting goed door de AP beide aan te sluiten op de telenet router?

                    

Probleem:  Hoe kan ik mijn systeem vlot en goed aan de praat houden omdat ik de indruk heb dat het wel even wil werken maar dat na een tijd er geen internet verbinding meer is (lichtjes op de Sitecom flikkeren dan ook niet meer) Oplossing is dan reset.

 

Ik hoop nu dat er iemand van jullie mij kan helpen waarvoor al mijn dank.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de cisco en de sitecom routers enkel als acces punt wil gebruiken, moet je in beide routers de NAT en DHCP uitzetten zodat NAT en DHCP enkel door de telenet router gedaan worden.

Je geeft beide routers best een vast IP adres dat wel binnen de range van de telent router ligt maar buiten de DHCP range.

Je moet ook de kabel komende van de telenet router in een LAN poort pluggen en niet in de WAN poort.

Alle wifi instellingen (SSID, paswoord, beveiligingsprotocollen (wep, wpa, wpa2)) moeten identiek zijn aan deze van de telenet router.

aangepast door kweezie wabbit
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweezie, dank voor de reactie. Nog even enkele vragen.

 

-Vast IP adres lijkt niet te kunnen in de Cisco. Maar kan ik ook niet  het Mac adres gebruiken wanneer ik dit invul in de rubriek     Mac Filtering/  MAC restrict mode en de 2 routers dan op actief zet?

 

- Moeten de wifi instellingen sowieso allemaal identiek zijn ook als ik de modem van Telenet niet echt gebruik voor het netwerk (omdat hij in de garage staat en niet ver genoeg geraakt voor goede ontvangst) ?

 

- Wat met de 2 frequenties? Mag zelfde Paswoord?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan de handleiding van de cisco hier downloaden.

Op pagina 323 kan je nalezen hoe je een vast IP adres instelt op de cisco.

 

Je gebruikt best de routerfuncties (DHCP en NAT) van de telenet router en dus moet je deze bij de andere routers uitschakelen.

Je kan de wifi van de telenet router uitschakelen en enkel de wifi van de andere routers gebruiken.

De wifi instellingen moeten op alle routers identiek zijn op beide frequenties.

Zo bekom je een "roaming" netwerk en maakt het niet meer uit met welke router je verbonden bent.

Ook het lijstje van de MAC-filters moet identiek zijn op beide routers.

 

Je moet wel de de cisco en de sitecom met een kabel verbinden met de telenet router.

Je kan daarvoor eventueel een homeplug gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist naar telenet gebeld en die zeggen dat voor particulieren het niet mogelijk is om een vast IP adres in te geven.

Dus nieuwe vraag: Is er een andere mogelijkheid om de AP aan te sluiten? Kan ik de 2 AP met elkaar verbinden en dan de laatste  alleen aansluiten met telenet? Zo dit gaat, welke aanpassingen moeten er dan gebeuren in de AP?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet de telenet router die een vast IP adres moet hebben maar de cisco en sitcom routers.

De Telenet router geeft via DHCP ip-adressen uit van 192.168.0.100 tot 192.168.0.253

Als je dus apparaten wil aansluiten die een vast ip-adres nodig hebben (zoals een printer of een andere router) geef je die best een ip-adres tussen 192.168.0.50 en 192.168.0.99

Stel bvb de sitecom in op 192.168.0.50 en de cisco op 192.168.0.51

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.